Athenea Pegasus en Centrum gaan intensief samenwerken

 

KACentrumPegasusSamenw
Directeurs Berlinda Willaert van Atheneum Centrum en Jean Surmont van Atheneum Pegasus.

Vanaf het schooljaar 2019-2020 gaan de twee Oostendse athenea een verregaande samenwerking aan. In Pegasus worden de eerste en tweede graad secundair onderwijs ondergebracht, in Centrum de derde graad.

Het Atheneum Centrum telt 400 leerlingen, Atheneum Pegasus 870. Samen mikken ze vanaf het schooljaar 2019-2020 op 1.300 leerlingen met groeimogelijkheden tot zo'n 1.600 jongeren. Het doel: de slaagkansen van jongeren in het hoger onderwijs gevoelig verhogen. Pegasus zal middelbaar onderwijs aanbieden van het eerste tot het vierde middelbaar, daarna verhuizen de leerlingen naar het Centrum voor het vijfde en zesde middelbaar. "Voor volgend schooljaar verandert er niks", zegt directeur Berlinda Willaert van Atheneum Centrum. "Wie nog wil inschrijven of al ingeschreven is, zal het traject van het eerst tot zesde jaar hier kunnen blijven volgen. Wie hier nu al les volgt, blijft. Vanaf 2019 aanvaarden we geen inschrijvingen meer voor het eerste jaar." Pegasus-directeur Jean Surmont pikt in. "Na vier schooljaren zal de locatiescheiding definitief zijn. De samenwerking is logisch. We bundelen de middelen en zullen alle studierichtingen kunnen aanbieden."

In Centrum wordt een soort 'high school' ingericht, uniek in Vlaanderen. "Bijzonder is dat de laatstejaars kunnen proeven van het hoger onderwijs dankzij een samenwerking met UGent, VUB, HoWest en HoGent", zeggen Willaert en Surmont. "Ze zullen (een deel van) een cursus aan hogeschool of universiteit kunnen volgen, het examen afleggen en studiepunten verdienen. Als de opleiding de leerling niet ligt, moet hij/zij het examen niet afleggen en verliest de leerling er niks bij.

Voorzichtige terugkeer
Leerlingen kunnen dus een betere hogere studiekeuze maken." HoWest zal ook cursussen in Oostende organiseren, zowel voor de laatstejaars als haar eerstejaars aan de hogeschool. "Zie het als een voorzichtige terugkeer van hoger onderwijs naar Oostende", stelt Surmont. Er worden ook inleidende zomercursussen aangekondigd en professoren die aan zee komen doceren.

Met de fiets
Sommige leerlingen zullen wel hun pendeltraject moeten aanpassen. "We begrijpen dat sommige ouders wat bezorgd zijn. De kwaliteit van onderwijs en de slaagkansen van jongeren staan voorop. De afstand tussen beide scholen is met de fiets perfect overbrugbaar. Als de jongeren straks verder studeren, moeten ze ook pendelen, niet? Inhoudelijk verandert er voor de leerlingen niks."

Op 1 september 2018 wordt al gestart met Campus Olympus in de Schapenstraat. Met de bouw van de nieuwe sportzaal worden alle sportgerelateerde afdelingen van de eerste graad daar ondergebracht. Vanaf 1 september 2019 zal er ook de tweede graad ASO sportwetenschappen en TSO lichamelijke opvoeding en sport, samen met Atlas Atheneum Gistel, aangeboden worden.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Freinetschool De Zonnebloem zit in een nieuw, gebreid, jasje

 

DeZonnebloemHek
Leerlingen versieren het hek van de school.

Freinetschool De Zonnebloem in de Ieperstraat heeft zijn nieuwe stek, na de verhuis vorig jaar, helemaal opgeknapt. Het hek aan de voorkant draagt zelfs een kleurrijk jasje. Er werd het ganse schooljaar hard gewerkt met het schoolteam en de ouders om het gebouw helemaal kindvriendelijk, aantrekkelijk en kleurrijk te maken. Naast het omtoveren van de toneelzaal naar een gebruiksklare turnzaal, hebben de kinderen, leerkrachten en ouders ook heel het jaar gebreid en gehaakt om het roestige hek aan de voorkant op te fleuren. Tijdens de ouderkaffees, de knutsellessen, het hoekenwerk en de vrije werktijd werkte iedereen hard mee aan het opfleuren van het bruin en roestig toegangshek. "In onze school gaan we aan de slag met de talenten van onze kinderen en ouders. Heel wat breimama's haakten ook zonnebloemen en klaslogo's om het hek een extra touch te geven. Iedereen in de school droeg zijn 'steekje' bij", laat waarnemend directeur Sofie Hillemans weten.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Basisschool Hendrik Conscience houdt eigen mini-WK

 

ConscienceVoetbal
Club-verdediger Brandon Mechele verdeelde de ploegen voor het mini-WK met een loting.

Basisschool H. Conscience in Oostende organiseert een eigen wereldkampioenschap voetbal. Leerlingen van verschillende nationaliteiten nemen het tegen elkaar op in een heus voetbaltornooi.

"Voetbal is een universele sport en met ons mini-WK willen we nationaliteiten verenigen. Op onze school zitten leerlingen van meer dan dertig nationaliteiten en dat beschouwen we als een troef. Diversiteit dragen we als een sociale vaardigheid uit naar onze leerlingen", licht directrice An Pottier het project toe.
Uit de dertig nationaliteiten selecteerde het leerkrachtenkorps twaalf landen van herkomst die niet aan het WK Voetbal in Rusland van volgende maand deelnemen. Zowel jongens als meisjes uit de tweede en derde graad die van voetbal houden konden zich eerder inschrijven.

Loting poulefase
In de turnzaal van de Conscienceschool werd gisteren geloot voor de poulefase. Geen België te bespeuren tussen de deelnemende landen, wel Nederland, Nicaragua, Somalië, Oeganda, Nepal, China, Irak, Syrië, Afghanistan, Pakistan, Burkina Faso en Guinea. "We laten de leerlingen het niet volgens nationaliteit tegen elkaar opnemen, want niemand mag zich apart voelen. Spelers van diverse achtergronden vormen samen een ploeg en vertegenwoordigen een land", gaat de directrice verder.

Fair play
Niemand minder dan voetballer Brandon Mechele stond in voor de loting en verdeelde zo naar willekeur de ploegen.
Een opmerkzame leerling wist te vertellen dat Brandon Mechele niet bij KV Oostende speelt maar voor Club Brugge. Hij werd echter niet willekeurig gevraagd, want hij liep er school in het lager. "Het allerbelangrijkste aan dit kampioenschap is fair play. Maak geen duwfouten en heb respect voor elkaar. Als het minder gaat, probeer dan je negatieve energie om te zetten in een beter spel", sprak Mechele de leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar toe. "Wij vinden het vooral leuk omdat iedereen dit keer met elkaar moet spelen. Het maakt niet uit of je jongen of meisje bent en uit welk land of leerjaar je komt. We gaan voetballen", getuigden de spraakzame Sibren (9) en Daniel (9). Leerlingen maken ook vlaggen om te supporteren en verzinnen een dans bij de deelnemende landen.

Scholenbeker
Het mini-WK vindt elke maandag plaats op de speelplaats en eind juni is er de finale. Het project vloeit voort uit Playing For Success, de scholenbeker van de Pro League. KV Oostende koos de stedelijke basisschool Hendrik Conscience als vertegenwoordigende school op basis van het sociaal engagement. De veertien beste spelertjes uit de basisschool nemen het op 26 mei in Lokeren op tegen andere scholen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De Studio, waar studie en leute samen horen

 

DeStudioStrafsteSchool
De hand van jurylid Tom De Cock wordt in brand gestoken in school De Studio in Oostende.

De Studio in Oostende en 't Saam campus Cardijn in Diksmuide zijn de enige twee scholen uit onze regio die kans maken op de titel Strafste School van Vlaanderen. MNM dj Tom De Cock en online icoon Nora Gharib kwamen samen met filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah naar Diksmuide en Oostende.

Op 3 mei weten we wie van de vijftien finalisten een schooljaar lang de titel 'Strafste school van Vlaanderen' mag dragen. Initiatiefnemer van de wedstrijd is MNM die gisteren een delegatie stuurde naar de twee scholen in onze regio.
De Studio, een secundaire methodeschool, werd twee jaar geleden uit de grond gestampt en telt 80 leerlingen in het eerste en tweede jaar. Ze werden ontvangen aan de deur met een ingetogen versie van Seven Nation Army op de ukelele en turnende leerlingen in de gang. De juryleden konden zelf voor hun entree kiezen en dat varieerde van een koprol tot een molentje. Op de speelplaats toonden de leerlingen waar hun school voor staat. "Ze toonden wat we hier niet doen en dat zijn examens, we hebben ook geen vaste uren of een schoolbel. Wat we wel doen is de leerstof aanbrengen in projecten zoals het organiseren van een eroticabeurs. De leerlingen werden zo ondergedompeld in de wetenschap rond veilig vrijen", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere.
De leerlingen hadden zich zelf ingeschreven voor de Strafste School en hebben ook alles zelf voorbereid. "Het idee was dat de juryleden net als de leerkrachten niet zomaar aan de zijlijn bleven staan. Ze moesten zelf enkele opdrachten uitvoeren zoals een toren maken met stokjes en ze deden mee in een veldslag tussen de Germanen en de Romeinen met een harnas en wapens uit karton. Dat hadden ze nog niet meegemaakt."

Artikel verschenen op de website van HLN

Hier het juryverslag van MNM. Om onmiddellijk het stukje te zien van De Studio, moet je het filmpje doorspoelen naar minuut 8.

 Ensorinstituut vormt eerste jaar beroepsonderwijs om

 

EnsorBeroeps

Het Ensorinstituut start in de 1B-klas, dit zijn de leerlingen die doorstromen naar het beroepsonderwijs, met een volledig nieuwe aanpak in een vernieuwend lokaal. Geen rijen met klassieke schoolbanken, maar verschillende types stoelen waar leerlingen zelfs ongegeneerd op kunnen wiebelen, tot hoge tafels. "In de Kadee-klas, wat staat voor Knap anders denken, krijgen de leerlingen aan het begin van de week een planning over een bepaald thema. Ze kunnen zichzelf in een groep indelen naargelang het niveau. Ze moeten zelf leren inschatten op welk niveau ze zitten en ze werken dan de hele week verder op eigen tempo. Tussenin zijn er korte instructiemomenten. Er zijn altijd twee leerkrachten aanwezig om de leerlingen te begeleiden waar nodig. Aan het einde van de week is er een toets. De leerlingen geven zelf aan wanneer ze daar klaar voor zijn", licht directeur Barbara Himpens toe.
Het Ensorinstituut start nu met de omvorming in 1B, maar zal in de komende jaren telkens verdergaan met de leerlingen tot in het zesde jaar.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen helpen senioren op weg met tablet

 

Terwijl Lelia uitleg krijgt van Ietundé en Cyntia over hoe ze een foto kan plaatsen op Facebook, tonen Jeffke en Kiani aan Regina dat ze via YouTube liedjes kan opzoeken van Frans Bauer. De leerlingen van het KA Pegasus kwamen gisteren naar OC De Schelpe en waren voor één keer de leermeester om de ouderen op weg te helpen met hun iPad.

PegasusSenioren

"Ik wil een foto doorsturen, maar die staat in de iCloud. Moet ik die dan eerst opslaan?", vraagt Lelia Van Cleemput (71). Naast haar zitten Cynthia Degrande (16) en Ietundé Delanghe (15). Ze weten het antwoord niet meteen, maar ze willen het graag eens bekijken. Het probleem is al snel opgelost en Lelia kan de foto doorsturen. "Aah, zo doe je dat", klinkt het duidelijk tevreden. "Je moet dan ook met je tijd meekunnen", vindt ze. "Jongeren hebben ouderen nodig, maar omgekeerd ook. Ik ben blij dat ze ons willen helpen. Ik wilde enkele dingen weten over Facebook en ik kan er nu mee weg", vertelt de senior. De drie dames kunnen het goed met elkaar vinden. "Ik vind het wel tof. Ik heb zelf iets bijgeleerd over iCloud", vertelt Ietundé.

Frans Bauer op YouTube
Iets verderop krijgt Regina Maas deskundige uitleg van Jeffke Evans en Kiani Bouvroy. Ze vertelt dat ze graag naar Frans Bauer luistert. "Als je op YouTube zijn naam intikt, dan kan je naar de liedjes luisteren", vertellen de jongens. "Wil je het zelf eens proberen?" Regina heeft nog geen tablet, maar wil graag een smartphone kopen. "Ik wilde eens kijken hoe het werkt." Jeffke en Kiani zijn vooral verrast over hoeveel ze eigenlijk wel weten. "Wij zijn met die technologie opgegroeid en voor ons lijkt het allemaal normaal. Ik besef nu dat we eigenlijk veel weten zonder dat we het doorhebben."

De stad zet steeds meer in op de samenwerking met scholen en de ontmoetingscentra. "De leerlingen leren omgaan met andere mensen, maar ze komen ook te weten welke vragen er leven bij de ouderen en ze leren iets uitleggen. Het is bovendien een echte meerwaarde voor onze bezoekers omdat de vragen die ze hebben ook echt opgelost worden. Steeds meer senioren gebruiken een tablet om te communiceren met hun kleinkinderen of voor het sociaal contact", vertelt schepen Nancy Bourgoignie (sp.a). Yen Peeren, leerkracht gedrags- en cultuurwetenschappen ziet heel wat voordelen voor zijn leerlingen. "De leerlingen zelf zijn altijd heel enthousiast. Ze volgen Humane Wetenschappen dus ze zijn meestal wel sociaal aangelegd, maar zo zien ze dat ouderen op een andere manier naar de iPad kijken. Hun denkbeeld over oudere mensen wordt soms ook aangepast. Ze doen echt wel hun best en één leerlinge bracht zelfs taart mee voor in de pauze." 

Artikel verschenen op de website van HLN

 Vesalius heeft mond vol van tandhygiëne

 

VesaliusTand

De 15 studenten tandartsassistentie aan het Vesaliusinstituut in Oostende hebben een dag in het teken van de mondgezondheid georganiseerd. Alle 600 leerlingen konden deelnemen aan 'dental games' of educatieve spelletjes rond mondhygiëne. Zo wierpen ze tandenborstels in een uit hout gesneden mond en werd een spelletje 'tandpong' gespeeld, een variant op het bekende bierpong. Met een quiz kon je een elektrische tandenborstel winnen. De snoepautomaat ging ook op slot. Er werden groentensnacks, fruit en water uitgedeeld als gezond alternatief.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Kampioen zijn is plezant en schilderonderwijs ook

 

TerZeeSchilderen

13 leerlingen van SBSO Ter Zee uit Oostende en Basisschool De Kim uit Diksmuide hebben samen meegedaan aan de actiedag SOS Schilder op School. Deze actie wil het schilderonderwijs positief onder de aandacht brengen.
De jongeren maakten een colorwall van 20 vierkante meter groot in het thema van FC De Kampioenen. Het zijn de leerlingen van de afdeling schilderwerk en decoratie van de secundaire school Ter Zee die de zesdejaars van de lagere school wegwijs maakten in schildertechnieken. Daarbij werden ze geholpen door hun leerkrachten én een vakman.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen kunstonderwijs komen 'uit de kast'

 

EnsorKunst

Om komaf te maken met misverstanden en vooroordelen over kunstonderwijs, hebben de KSO-scholen van het Nederlandstalig onderwijs voor de tweede keer 'KSO uit de kast' georganiseerd. Voor deze gelegenheid kruidden ook de leerlingen van het Ensorinstituut de stad met kunst. De bibliotheek en cc De Grote Post werden opgesmukt met kunstwerkjes van de leerlingen Art, Media, Design en Architect in een peper- of zoutvat. De werken zijn nog de hele week te zien op beide locaties. "Met 'KSO uit de kast' willen we ouders verder overtuigen van de waarde van KSO, kunstsecundair onderwijs", aldus Kris Bauwens, voorzitter van de Kunstgroep. "Veel ouders twijfelen over de toekomstperspectieven van het kunstonderwijs. Daarom startte slechts 17 procent van de KSO-leerlingen meteen in het eerste jaar in het kunsthumaniora. Een snellere start in de kunsthumaniora blijkt nochtans goed voor het welbevinden en de prestaties van de leerlingen."

Artikel verschenen op de website van HLN

 'Tienerschool' moet overstap naar secundair versoepelen

 

GO! Atheneum Pegasus en basisscholen Stene en Vermeylen richten vanaf 1 september een zogenaamde ‘Tienerschool’ op. “De bedoeling is om de kloof tussen het basis- en secundair onderwijs te verkleinen”, zeggen directeurs Jean Surmont, Nick Ravyse, Nancy Helsmoortel en Muriel Julet. “De overstap naar het middelbaar is voor sommige leerlingen problematisch: een andere schoolcultuur kan leiden tot faalangst of schoolmoeheid.” Concreet zullen de drie scholen de leerinhoud van de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair op mekaar afstemmen. Er zullen ook gezamenlijke projecten lopen inzake taal en techniek. Leerkrachten van het secundair zullen ook in het basisonderwijs doceren, zodat de leerlingen kunnen wennen aan het les krijgen van meerdere onderwijzers. In de Vermeylenschool wordt ook een eerste graad ingericht op het schooldomein. Momenteel telt basisschool Stene zo’n 70 laatstejaars, de Vermeylenschool een twintigtal. Hoeveel leerlingen zullen inschrijven in de ‘Tienerschool’, hangt af van de beslissing van de ouders en leerlingen zelf. Het project is uniek in Oostende en krijgt een vervolg in Bredene en Koekelare. De naam ‘Tienerschool’ is overigens een tijdelijke titel.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De morootjes kleurt rood-groen-geel voor komst KVO-spelers

 

demorootjesKVO

KVO-spelers Nicolas Rajsel en Aristote Nkaka kwamen gisteren langs bij GO!-basisschool de Morootjes om met de kinderen te praten over hun leven als topsporter bij de voetbalclub en daarna ook een balletje te trappen. De leerlingen van het derde tot zesde leerjaar luisterden aandachtig en mochten nadien enkele vragen stellen.
De kinderen wilden onder meer graag weten welke taal gesproken wordt op een training en of het moeilijk is om de bal af te pakken. Diego Rosseel van KVO zorgde voor de vertaling met de Franstalige spelers. "Elke maand gaan we langs bij een school. We geven uitleg over het leven als profvoetballer en het belang van gezonde voeding. We willen vooral aantonen dat profvoetbal ook hard werk is. Daarnaast staat de beleving centraal en krijgen de kinderen een ticket om naar een match te komen kijken." De kinderen, die mooi uitgedost in de kleuren van de club naar school waren gekomen, waren vooral blij met het vlaggetje en de gesigneerde poster die ze mochten meenemen naar huis. Een 60-tal kinderen mocht samen met de spelers nog wat voetballen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Da Vinci Atheneum wil sporthal na renovatie openstellen voor alle sportievelingen

 

De directie van het Da Vinci Atheneum gaat haar sporthal renoveren. De werken aan de zaal moeten volgend jaar klaar zijn. Na de renovatie wil de school de sporthal openstellen voor alle sportievelingen in Koekelare.DaVinciSporthal

De sporthal van het Da Vinci Atheneum is aan een grondige renovatie toe. "Vele jaren terug zijn de buitenmuren al aangepakt", vertelt directeur Karoline Lansens. "Maar die laten intussen vocht door. Daardoor zijn de muren kapot en steekt de houten sportvloer nu omhoog. We kunnen de hal dus niet meer gebruiken."
Volgende maand dient de school een renovatiedossier in bij de Vlaamse regering. "We hopen een flinke toelage te krijgen voor een vernieuwde sportvloer, voor extra sanitair met douches en toiletten en voor isolatiewerken aan het dak en de plafonds. Uiteraard moeten ook arduinen muurstukken weg, omdat die de vochtinsijpeling veroorzaken."
De school is bereid om de gerenoveerde sporthal dan, na de lessen, ter beschikking te stellen van alle sportievelingen van Koekelare. "Onze sportinfrastructuur is geschikt voor badminton, volleybal, tennis en basketbaltraining', zegt de atheneumdirecteur. "Nu al hebben twee sportclubs gevraagd om onze sporthal te mogen gebruiken. Ik overleg binnenkort met de burgemeester, de sportschepen en de sportraad om na te gaan hoe groot de behoefte is aan extra sportruimte in Koekelare."

Derde sporthal

"Het gemeentebestuur heeft onlangs nog een tweede sporthal gebouwd, maar die is haast nooit meer vrij. Onze Da Vinci-sportzaal zou dus een derde gemeentelijke sporthal kunnen worden", vervolgt Karoline Lansens. De school krijgt ondertussen 250.000 euro uit het Klimaatfonds van de Vlaamse regering, om werken uit te voeren die een energiebesparend effeet hebben. "We zullen zeventig nieuwe vensterramen plaatsen met superisolerend glas", vertelt de directeur nog. Dat gebeurt in de schoolgebouwen aan de kant van de Moerestraat.

Artikel verschenen in Het Nieuwsblad.

 Onze scholengroep Stroom. zet in op de sportrichting

 

Een aantal secundaire scholen zullen meer samenwerken om topsport en onderwijs te combineren. Hierbij zal het lessenrooster meer gericht worden op de sport die de leerling kiest.
Ook de sportclubs van de leerlingen (bv. KV Oostende, BC Oostende, ...) zullen nauwer betrokken worden bij de opleiding.
Meer uitleg vind je op de website www.edusport.be

 

 Da Vinci Atheneum start op 1 september 2018 met Tienerschool

 

Door de oprichting van een tienerschool te Koekalere start vanaf 1 september 2018 een uniek en vernieuwend pedagogisch project . De nieuwe school dicht de kloof tussen het basis- en het secundair onderwijs en wordt opgericht door een intense samenwerking tussen de basisschool De Lettertuin en het Da Vinci Atheneum . Hierin ondersteund door de scholengroep Stroom.
DaVinciTiener01

Unieke samenwerking tussen leerkrachtenteams basisonderwijs en secundair zorgt voor een doorlopende leerlijn over bestaande structuren heen.
"Al jaren wordt er (op politiek vlak) gepraat en geschreven over de hervorming van het secundair onderwijs, evenwel worden weinig richtinggevende beslissingen genomen. Het voordeel van het nadeel is dat we als scholen, niet wachten op stimili van bovenaf, maar zelf voorsprong willen nemen door de oprichting van een Tienerschool te Koekelare en daardoor onze leerlingen voorsprong aanreiken in hun schoolloopbaan, in hun talent- en persoonlijkheidsontwikkeling. Streefdoel is om zo maximaal hun toekomstkansen te vergroten." stelt Karoline Lansens, directeur van de nieuwe Tienerschool.
De kloof tussen het basis en het secundair onderwijs wordt gedicht doordat de leerkrachtenteams van de 2 scholen samen met hun directies de pedagogische leerlijn uitwerken voor 4 jaar, met name voor de laatste graad van het basisonderwijs (leerjaar 5 en 6) tot en met de eerste graad van het secundair (1ste en 2de secundair). ln werkgroepen wordt het volgend schooljaar voorbereid zodat de bestaande verschillen in leerdoelen weggewerkt worden in een uniek en nieuw pedagogisch traject.
"Als basisschool geven wij mee input over de inhoud en de methodieken binnen de nieuwe Tienerschool en kunnen we onze leerlingen ook deels verder begeleiden en/of volgen. Daarnaast versterkt de inbreng van het atheneum het basisonderwijs doordat de leerlingen van de laatste graad les krijgen van een aantal vakleerkrachten secundair (wiskunde, Engels, Frans, enz.) en zo nog beter worden voorbereid op het secundair onderwijs." vermeldt Stijn Baillieu, directeur basisschool de Lettertuin. "Wie weet kan er in de toekomst een initiatie Chinees geintroduceerd worden? Chinees is momenteel de opkomende economische taal."
"Wij stellen onze labo's en onze talentenmodules ter beschikking van de basisschool zodat zij maximaal en vervroegd op ontdekkingstocht kunnen gaan. De belangrijke keuze welke richting de leerlingen uit willen vanaf de 2de graad secundair wordt hierdoor optimaal voorbereid.
Door gezamenlijk een nieuwe school uit te bouwen zijn we koploper binnen het onderwijsveld en wachten we niet op keuzes van bovenaf" vervolgt Karoline Lansens.

Voorsprong geven door van jongeren sterke ondernemende persoonlijkheden te maken die klaar zijn voor hun latere maatschappelijke en economische rol.
Niet alleen het 'leer'gedeelte op inhoudelijk vlak is van belang. De ontwikkeling van een positieve persoonlijkheid die leidt tot zelfzekere (jonge) mensen, die hun talenten en hun zwaktes kennen en kunnen inzetten, behoort tot de identiteit van dit nieuw pedagogisch project.
"Wij willen maximaal aansluiten bij het uiteindelijke einddoel van onderwijs, met name het afleveren van sterke en bekwame jonge mensen die klaar zijn voor hun toekomst en die kunnen beantwoorden aan de actuele noden van de maatschappij en de economie. Wij streven ernaar om talentvolle ondernemende jongeren af te leveren. Persoonlijkheden die sterk in het leven staan en samen kunnen werken. (School)structuren zijn daarin slechts een middel, vandaar dat wij met deze tienerschool het doel accentueren." vult Stijn Baillieu aan.DaVinciTiener03
In de eerste graad kun je instappen in het EDUSPORT-project. In een nauwe en verregaande samenwerking met het Atheneum Pegasus, Oostende, met BC Oostende (basket) en KV Oostende (voetbal) zullen talentvolle jonge U12 en U13-voetballers en basketters topstudie met topsport kunnen combineren.
Tijdens de schooluren zullen jullie immers vier lesuren gericht kunnen trainen onder leiding van gediplomeerde A-trainers. Je zal dus als leerling je gewone lesuren, zoals alle andere leerlingen krijgen, combineren met 4u EXTRA TRAINING tijdens de schooldagen. Dit betekent niet alleen een voordel voor jou, want je zal nog sneller nog beter worden. Ook je voetbal- of basketploeg zal er beter van worden, want als jij als speler beter wordt, dan wordt je ploeg ook beter.
Het grote voordeel voor de voetbal- of basketploeg is dat er tussen de trainers van de ploeg en de A-trainers vanop school er regelmatig informatie wordt uitgewisseld over je capaciteiten en je vorderingen. Als de trainer van je ploeg vindt dat je nog wat beter kan dribbelen, dan wordt dit gemeld aan de A-trainer/leraar. Die zal dan samen met jou je individuele technieken verder beter maken.

Kortom:

  • je krijgt 4u extra training per week
  • je krijgt die trainingen gewoon tijdens het normale lessenrooster
  • jij wordt er een beter speler van
  • je ploeg zal betere resultaten boeken

Voorwaarden:

  • je moet aangesloten zijn bij een club die erkend is door de Belgische voetbal- of basketbond
  • je gaat naar het eerste of het tweede middelbaar (zowel in de A- als de B-stroom mogelijk!)
  • je wil een betere speler worden
  • Je bent bereid om ook hard te werken voor je gewone schoolvakken

Het Da Vinci Atheneum weet dat elk kind eigen talenten heeft en wil die samen met hem of haar ten volle verder ontwikkelen.DaVinciTiener02

De nieuwe Tienerschool wordt klaargestoomd om op 1 september van start te gaan

Er wordt in de komende maanden hard gewerkt om op 1 september 2018 met het nieuwe pedagogische project vlot van start te kunnen gaan. Er worden in de 2de semester van dit sch ool jaar wel al een aantal pilootp rojecten samen uitgevoerd, maar de echte start wordt nu voorbereid door de werkgroep Tienerschool, de 2 directies en de scholengroep.
Zoals opgemerkt kan worden heeft deze nieuwe school nog geen naam meegekregen. Vanaf nu zullen de leerlingen en al diegenen die zich betrokken voelen, voorstellen uitwerken. Daarnaast wordt er ook gezocht naar een passend logo en een baseline. Vanaf beide klaar zijn, zullen deze plechtig wereldkundig gemaakt worden.

Investeren in het domein, de buurt en Koekelare

"Vanuit de scholengroep Stroom. wordt de keuze gemaakt om fors te investeren in de campus Koekelare. Dit niet enkel in het renoveren van gebouwen en de energie-optimalisatie voor om en bij de 500.000 euro, maar tevens in het ter beschikking stellen van deze mooie groene campus aan de buurt en de gemeente Koekelare.
Vanuit het principe 'brede school', waarbij gemeenschapsinfrastructuur gedeeld word t met omwonenden, verengingen en de gemeentelijke behoeften, zijn we van plan om hierin mogelijkheden aan te bieden. Ook het kunnen gebruik maken van het domein door de buurt (bijvoorbeeld na de schooluren en/of de vakanties) zorgt ervoor dat er maximale benutting is van gemeenschapsinfrastructuur. Tenslotte zijn we ook bereid om een deel van het grote domein te verkopen zodat er nieuwe woongelegenheden binnen de kern van Koekelare gerealiseerd kunnen worden." vertelt Chris Van decasteele, algemeen directeur Scholengroep Stroom.

Artikel verschenen op de website van Westhoek.be.

 Leerlingen van De Vloedlijn werken samen aan een groot schaakspel

 

DeVloedlijnSchaak

Leerlingen van MPI De Vloedlijn hebben zelf grote schaakstukken gemaakt. Twee jaar hebben ze er samen aan gewerkt. De school kocht een grote mat die groot genoeg is voor de pionnen.

Leraar Maarten Veys is de initiatiefnemer. "Ik had eens zo'n grote stukken gezien en vond het wel interessant omdat wij een schaakschool zijn. Dat wil zeggen dat we schaaklessen aanbieden en het denkspel ook verwerken in de gewone lessen. Het was te duur om een groot schaakbord te kopen, dus hebben we er zelf één gemaakt. We zijn vertrokken vanuit de leefwereld van de leerlingen zelf. Ze zijn uit het niets begonnen met nadenken en meten. Ze hebben met vallen en opstaan geleerd om telkens een oplossing te bedenken." De school kocht een schaakmat die groot genoeg is voor de pionnen. "De leerlingen zijn zelf bij de directeur geweest en hebben zelf opgezocht waar ze de mat konden kopen. Nu kan de hele school op het bord spelen. Binnenkort is er een schaaktornooi en de finale is 'in het groot'."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Vijftien loopfietsjes voor De Groeiboom

 

DeGroeiboomFietsjes

Basisschool De Groeiboom in Oostende heeft vijftien loopfietsjes gekregen tijdens het jaarlijkse fietsexamen van de stad. De Groeiboom kwam als laureaat uit de bus omdat de school het gebruik van de fiets actief en voortdurend aanmoedigt. "Vanuit de stad promoten we al jaren het gebruik van loopfietsen, want dankzij deze fietsjes leren kinderen sneller hun evenwicht beheersen", zegt schepen Tom Germonpré (sp.a), die de fietsjes officieel mocht overhandigen tijdens een nieuwjaarsreceptie voor de kleuters van de school. "Onze school stelt inderdaad alles in het werk om zelfs de allerkleinsten zo snel mogelijk fietsvaardigheden bij te brengen", vult directeur Nicolas Vanhaverbeke aan.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Leerlingen zamelen schoolmateriaal in voor Gambia

 

DeGroeiboomGambia

De leerlingen van basisschool De Groeiboom in Oostende hebben veertien dozen schoolmateriaal ingezameld voor de Seidemann Nursery School in Gambia. De leerlingen kregen bij de start van het schooljaar een papieren zak die ze mochten versieren en ze mochten zelf kiezen wat ze wilden geven, van stiften tot schriftjes. "Uiteindelijk hebben we veertien dozen vol materiaal ingezameld", vertelt juf Ingrid. "Ik ben vorig jaar in Gambia geweest en toen is het idee gegroeid om iets te doen. We hebben daar een school bezocht met 75 kinderen die geen materiaal hadden om mee te werken. Ik ga in de paasvakantie terug om het materiaal te verdelen. Tegen dan zullen er twee nieuwe klaslokalen staan en dus zullen ze het materiaal kunnen gebruiken."

De leerlingen hielpen mee het materiaal inladen. "De dozen zijn nu vertrokken naar Rotterdam om van daar te vertrekken in een container richting Gambia."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 

 Zora is welkom in KA Pegasus

 

PegasusZora

Robot Zora zal de leerlingen van Atheneum Pegasus leren programmeren. Leerlingen sturen via speciale software een 'bevel' naar Zora, waarop ze dat bevel uitvoert. "Een dansje, een spelletje, handjeklap, het kan allemaal", zeggen de leerlingen bewonderend. De school investeert 10.000 euro in het project.

De humanoïde robot Zora maakte eerder al haar opwachting in woonzorgcentra en ziekenhuizen. Daar wordt ze bijvoorbeeld ingezet om de bewoners te entertainen of gezelschap te houden. Maar nu zullen studenten met Zora aan de slag gaan, ze zullen haar programmeren en besturen. De Belgische primeur is weggelegd voor GO! Atheneum Pegasus, want de school start een nieuw onderwijsprogramma, STEAM-IT, een project rond wetenschappen, technologie, informatica en wiskunde.

Met pictogrammen
"Dankzij Zora krijgen leerlingen de kans om hun eerste stappen te zetten in de wereld van de codering en de robotica", vertelt directeur Jean Surmont. "Tijdens een testperiode van zes maanden veranderen we de manier van lesgeven. Ook de leerlingen van basisschool Stene en de Vermeylenschool zullen trouwens naar onze school afzakken om met Zora kennis te maken. Wat er concreet zal gebeuren? De studenten zullen bijvoorbeeld Zora kunnen programmeren. Niet noodzakelijk via ingewikkelde wiskundige codes, maar met behulp van pictogrammen. Vroeger had je daarvoor een specialist nodig, nu kunnen onze studenten het zelf doen. Via de software kunnen ze op hun computer zien wat Zora zoal kan doen. Daarna sturen ze een bevel naar de robot, die de actie dan ook daadwerkelijk uitvoert. De leerlingen kunnen thuis een programmatie voorbereiden."

Ervaring voor later
Broers Ruben (12) en Maarten Deblieck (14), die Latijn studeren, kunnen al aardig overweg met het programmeren van Zora. "Haar een dansje laten doen, spelletje spelen, handjeklap; de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is leuk om zo met informatica bezig te zijn. Later willen we graag met computers of robots aan de slag gaan." Zora wordt ook als hulpmiddel ingeschakeld. "Ze spreekt zeven talen en kan dus ook voor de taallessen worden gebruikt. En waarom zou ze geen turnoefening of dansje kunnen voortonen?"
Fabrice Goffin van Zora Bots is er rotsvast van overtuigd dat robotica de toekomst is. "Alles wordt 'smart', computergestuurd. Wie niet op de kar springt, zal binnen vijf of tien jaar niet meer meekunnen met wetenschappelijke vernieuwingen. Wiskundigen hebben tientallen jaren geleden de basis gelegd voor de huidige vooruitgang. De studenten van vandaag zullen op hun beurt het werk voortzetten."

Artikel verschenen op de website van Het Nieuwsblad.

 Ensorinstituut neemt deel aan congres voor Europese hotel- en toerismescholen

 

EnsorKursaal01

Het Kursaal vormt deze week het decor voor een congres van Europese hotel -en toerismescholen. Het Ensorinstituut neemt een voortrekkersrol op zich en vaardigt twee studenten af in twee van de elf wedstrijden. "Dit congres is belangrijk om onze school op de Europese kaart te zetten", vertelt Eva Matton, technisch adviseur.

Voor de dertigste keer houdt de Association Européenne des Ecoles d'Hôtellerie et de Tourisme, of simpelweg AEHT, haar groot internationaal congres. Dit keer mag België het event organiseren, het Ensorinstituut speelt zelfs een belangrijke rol in de organisatie. 25 leerlingen uit het vijfde en zesde jaar steken er de handen uit de mouwen, aangevuld met enkele docenten. Op het programma staan workshops en netwerkingmomenten, maar hoogtepunt zijn de elf wedstrijden van gemengde internationale teams.
Twee Oostendenaars mengen zich in de debatten. Baderdean Azzabi (16) neemt deel aan de categorie 'restaurant service'. "Ik moet correct de tafel dekken, de juryleden ontvangen, in het Engels uitleg geven over het menu en een passende wijn voorstellen. Het is zeer interessant om met een internationaal team samen te werken. Zo merk ik dat mijn Italiaanse teamgenoot slechts op twee manieren een servet kan plooien, terwijl wij op school minstens zes handelswijzen leren. Mijn Oostenrijkse collega stapelt dan weer de wijnglazen in plaats van ze naast mekaar te zetten."

EnsorKursaal02

Gastronomisch niveau
Guillaume Delval (19) vinden we achter het fornuis terug in de categorie 'culinary art'. "Mijn opdracht is om vier 'finger foods' en een hoofdgerecht te bereiden. Daarbij maken we gebruik van moderne keukentechnieken, gekende ingrediënten en elementen uit een zogenaamde 'mystery box'. Alle gerechten halen een gastronomisch niveau."
Docent Kenny Bavré zetelt bijvoorbeeld nog in de jury van de cocktailcompetitie, studenten Chelsea Steyaert (18) nam deel aan de voorrondes van de baristawedstrijd. Pas vrijdagavond weten we of Guillaume en Badardean tot de winnaars behoren.

Eerste keer Oostende
Maar winnen is niet wat echt van tel is. "Het is belangrijk dat de studenten ook buiten de schoolmuren hun opgedane kennis kunnen testen", stelt technisch adviseur van de opleiding Eva Matton. "Verder kunnen wij ons als toerisme- en hotelschool presenteren aan de rest van Europa. We leggen contacten met onze partners in Barcelona om daar eens op bezoek te gaan of met onze Portugese collega's voor een buitenlandse stage. Het is de eerste keer dat Oostende als gaststad fungeert en dat wij zo'n prominente rol spelen. Eerder vond het congres plaats in bijvoorbeeld Londen, Belgrado en zelfs op een cruiseschip in de Middellandse Zee. Als je weet dat hier 800 mensen aanwezig zijn, waarvan 280 leerlingen uit 25 landen, dan is het belang van dit congres voor Oostende en onze school snel duidelijk." Ook vandaag nog is het grote publiek welkom.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Op zoek naar beste kok van het volwassenonderwijs

 

CVObestekok

Zes finalisten zullen op 8 december strijden voor de titel 'Beste kok van het volwassenenonderwijs in Vlaanderen 2017'. Het gaat om een nieuwe wedstrijd georganiseerd door CVO De Avondschool Oostende.

"De wedstrijd is een mooie manier om het volwassenenonderwijs in de schijnwerpers te zetten. Tussen de cursisten zit namelijk heel wat talent dat het verdient om ontdekt te worden", zegt Patrick Vermaut, directeur van CVO De Avondschool. In totaal waren er 37 inzendingen, van koks van scholen voor volwassenen in heel Vlaanderen. De kandidaten moesten allemaal een creatief en innovatief recept met varkenswangen uitdenken en insturen. De jury, bestaande uit sterrenchefs zoals onder meer Wout Bru, Lieven Lootens en Ian Wittevrongel, weerhield uiteindelijk zes van de 37 inzendingen. Het gaat om Maud Smits uit Koksijde, Matthias Emmerechts uit Antwerpen, Klaas Vanhooren uit Wijnendale, Liza Corsellis uit Lauwe, Luc Van Nuffel uit Nieuwekerken en Els Lezy uit Tielt. "De finale bestaat uit het bereiden van het ingezonden recept, daarna gevolgd door een opgelegde proef. Sterrenchef Roger van Damme zal de finalisten coachen in de keuken tijdens de wedstrijd", zegt Pascal Carbonez, chef-kok van CVO De Avondschool en voorzitter van de smaakjury van de wedstrijd. 's Avonds zal de winnaar bekend gemaakt worden. Hij of zij krijgt een trofee. Aansluitend is er een galadiner in het Thermae Palace Hotel.

 Artikel verschenen op de website van HLN.

 BS Hendrik Conscience is de Sociaalste Lager School

 

ConscienceSocSchoolGO! Hendrik Conscience school te Oostende zoekt zijn veilige digitale weg in de cybersneltrein van onze hedendaagse maatschappij en wint de wedstrijd #SociaalsteSchool 2017 Lager Onderwijs.
Op 26 oktober ontvangt de school de prijs. Deze wedstrijd promoot inclusief onderwijs waarbij sociale digitale verantwoordelijkheid wordt ingebed in de cultuur van de school. Ze mogen zich verwachten aan een digitaal feest op hun school open voor de buurt en ouders.

Bijna 200 lagere en secundaire scholen gingen in september de uitdaging aan.
Zij bestelden de doos #sociaalsteschool2017 vol werk- & inspiratiemateriaal van de projectpartners Child Focus, Mediawijs.be, de Privacy Commissie (IkBeslis) en VZW sCooledu. Nadat vorige week het Lucernacollege in Antwerpen de jury overtuigde wist Hendrik Conscience school overtuigd te winnen met unanimiteit van de jury!

http://www.scooledu.org/bsgo-hendrik-conscience-zoekt-zijn-veilige-digitale-weg-de-cybersneltrein-van-onze-hedendaagse-maatschappij

Maar liefst 40 laureaten tonen hun plan om de digitale kloof te dichten.

Projecten die inzetten op duurzaamheid en (ouder)betrokkenheid bij de doelgroep - kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen - kwamen in aanmerking. Anderzijds had jury aandacht voor de creativiteit en digitale verslaggeving van het project. De inzending van Hendrik Consience overtuigde met het pakkende verhaal over de 27 nationaliteiten in de school. De directeur An Potier ging aan de slag met het leerplan media van GO! en een gedragscode voor heel de school waarbij volgende domeinen centraal staan: Paswoorden, Internettaal, Respect, Diversiteit en Ouderbetrokkenheid. Met een komische video in "Wat Als" stijl overtuigde ze de jury hoe de hele school meewerkt om gedurende het hele schooljaar positief en duurzaam in te zetten op digitale geletterdheid.
De Digitale Week krijgt steun van alle laureaten die hun inzendingen delen op de site van VZW sCooledu:http://www.scooledu.org/sociaalsteschool/

Digitale vaardigheden toegankelijk maken

Initiatiefnemer van het project is VZW sCooledu, die de steun geniet van het Digital Belgium Skills Fund - opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen.
"We moeten erover waken dat ook in onze digitale samenleving iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht leeftijd, achtergrond of thuissituatie. Daarvoor heb je vandaag een minimum aan digitale vaardigheden nodig want die vormen de springplank die mensen vandaag nodig hebben."
Vele kinderen en jongeren zijn geboeid door alles wat te maken heeft met informatica en nieuwe technologieën. Zij hebben echter niet altijd de financiële middelen of netwerken om hun interesses en talenten ten volle te ontwikkelen. In onze hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen - zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Nu al is het vaak puzzelen om de vaardigheden van werkzoekenden te laten aansluiten op de steeds strengere behoeften van de arbeidsmarkt. Beschikken leerkrachten over de vaardigheden en middelen om dit via het onderwijs waar te maken? Met de wedstrijd #SociaalsteSchool hoopt dit initiatief die kloof alvast te dichten.

 Zes tweelingen in één klas in De Studio

 

 DeStudioTweelingen

 

Zes tweelingen in een klas van 42 leerlingen. Het klinkt onvoorstelbaar, maar toch is het zo in school De Studio in Oostende. "Zelfs voor ons is het soms nadenken wie nu precies wie is", lacht directeur Lodewijck Jonckheere.

Het schooljaar komt goed en wel op gang, de leerlingen en leerkrachten beginnen elkaar al een beetje te kennen. Maar in De Studio, de middelbare school die pas vorig schooljaar boven de doopvont werd gehouden, zitten ze met een wel heel aparte situatie. In het eerste leerjaar zitten maar liefst zes tweelingen. Drie daarvan zijn zelfs eeneiig.
We overlopen het speciale lijstje: Simon en Emile Du Pan (12), Leon en Just Maet (11), Yana en Niki Van Tyghem (12), Anouk en Lot Vantyghem (12) en Stach en Daaf Verhé (12). Buitenbeentjes - omwille van het verschil in geslacht - zijn Robbe en Caro Vandewalle (12). "Wij maken het de leerkrachten gemakkelijk", lachen broer en zus. Een heel ander verhaal bij de andere vijf duo's. Bij hen moet je kijken naar de kleding om hen uit elkaar te houden.

"Wij zijn een beetje zoals de broertjes Lukaku: we spelen allebei voetbal in dezelfde club. Simon is linksachter, Emile is middenvelder", vertellen de twee blonde broers De Pan dan weer. "We surfen ook allebei. Ik ben wel beter in surfen", maakt Simon zich sterk. Alle kinderen kibbelen wel eens onder elkaar, zoals broers en zussen wel eens doen. "We willen niet als één persoon gezien worden", vertellen zusjes Yana en Niki. "Eén keer gingen we met dezelfde kleren naar school, maar dat was niet zo plezant. Intussen kleden we ons wat anders: de één wat strak en simpel, de andere wat meer uitgesproken."

Misschien het moeilijkste om te onderscheiden van elkaar: Stach en Daaf. "We beseffen dat het lastig is om ons als eeneiige tweeling uit elkaar te houden. Maar je kan het ook zien aan onze bril, hoor. Kijk, Stach heeft een rood streepje op zijn montuur", lacht Daaf. Just Maet is dan weer ziek als wij op bezoek komen, maar kwam toch even naar school om met zijn makker en broer Leon op de foto te gaan. "Zie je het verschil? Leon is gewoon een beetje kleiner", knipoogt de knaap.

Voor het scholenteam is het wennen. "De leerlingen komen allemaal uit een andere lagere school. Dit is een ongelooflijk statistisch toeval", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere. "Het is inderdaad wat verwarrend en we halen de namen nog wat door elkaar. Dan zijn er nog twee Van Tyghems én twee Vantyghems, wat het er alleen maar moeilijker op maakt. De kinderen grappen ook over wie die ene minuut eerder geboren is. Maar weet je, het is niet omdat ze er bijna hetzelfde uitzien, dat ze ook dezelfde persoonlijkheid hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat tweelingen die samen opgroeien meer van elkaar gaan verschillen dan tweelingen die apart opgroeien. De één is bijvoorbeeld een beetje introvert, de ander wat extravert. Als ze apart opgroeien, kunnen ze zich niet aan elkaar spiegelen, waardoor ze meer dezelfde karaktereigenschappen hebben. Of we nóg tweelingen aankunnen? Waarom niet", grapt Jonckeere. "Straks kunnen we in de lessen biologie misschien wat experimentjes doen."

 De Studio telt nu twee schooljaren en in totaal 82 leerlingen.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Basketters Atheneum Pegasus spelen sterk WK voor scholen

 

 PegasusBasket

 

De Bulls, de basketploeg van Koninklijk Atheneum Pegasus, die zich eerder kroonden tot Belgisch kampioen, behaalden een mooie dertiende plaats op 32 teams tijdens het wereldkampioenschap in Porec, Kroatië. De twaalf talentvolle spelers, allemaal tussen de 15 en 18 jaar, wonnen van Estland, Kroatië en Nieuw-Zeeland. Ze dolven echter het onderspit tegen Brazilië, Frankrijk en Denemarken in enkele fel bevochten wedstrijden. Coach Maarten Caron blikt hoe dan ook tevreden terug op het leerrijke avontuur. De hele ploeg wenst ook Alain Coussement uitdrukkelijk te bedanken voor zijn inzet als delegatieleider.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 

 Leerlingen Atheneum Centrum houden lesmarathon voor Make-a -Wish

 

KACentrumMakeAWish

 

Veertig leerlingen van het Koninklijk Atheneum Centrum toonden hun goed hart door via een lesmarathon van maar liefst 24 uur geld in te zamelen voor 'Make-a-Wish'. Dit initiatief kwam tot stand onder impuls van een bedrijvige leerlingenraad. Via alternatieve lessen en workshops konden de leerlingen, aangemoedigd door de ambassadeur van de organisatie Niels Destadsbader, na een volle dag en een lange nacht een cheque van 2.500 euro overhandigen aan de vertegenwoordigster van Make-a-Wish. Met deze som wordt een hartenwens van een zwaar ziek kind vervuld.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Zesde jaars leren brand blussen

 

EuropaschoolBrandblussen

 

 

Bij Falck Safety Services kregen de leerlingen van het zesde een bijzondere training: brandjes blussen.

De leerlingen van het zesde leerjaar van de Europaschool Bredene kwamen gisteren langs bij Falck Safety Services Oostende voor een training in EHBO en kleine blusmiddelen. Falck is gespecialiseerd in veiligheidstrainingen voor de offshore wind sector, maritieme activiteiten en de industriële sector.

De leerlingen kregen in het trainingscentrum in de haven van Oostende op aangepaste wijze een toelichting over de basisprincipes van Eerste Hulp. Ze leerden vaak voorkomende eenvoudige verwondingen verzorgen, maar ook hoe ze de hulpdiensten moeten inschakelen bij een ernstiger ongeval. In het tweede gedeelte leerden ze omgaan met de gevaren van brand en hoe hier passend op te reageren. Ze mochten zelf ook oefenen met een blusdeken en eenvoudige brandblussers. Daarnaast kregen de kinderen ook nog een heleboel tips om van hun huis een veilige thuis te maken. Ze gingen uiteindelijk naar huis met het certificaat 'Junior EHBO by Falck'. De Europaschool en Falck werken samen om kinderen op jonge leeftijd aan te sturen op een veiliger leefomgeving en zorg te dragen voor elkaar. "Nog steeds gebeuren de meeste ongevallen gewoon thuis. Deze kennismaking leert de leerlingen dat eerste hulp echt het verschil kan maken", licht Peter Van Cauwenberghe van Falck toe.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Leerlingen verkopen strandbloemen

 

DeVlieger01

 

DeVlieger02

De leerlingen van leefschool De Vlieger hebben zich verdiept in de geschiedenis van de strandbloemen.

Elke zomer opnieuw verschijnen talloze bloemenkraampjes op het strand. Zelfgemaakte strandbloemen worden dan vol trots uitgestald. Wie wat schelpen heeft, kan die ruilen voor bloemen. Dit strandbloemenspel wordt van generatie op generatie doorgegeven en verbindt toeristen met bewoners van de kust.

De strandbloemenkraampjes behoren zelfs tot het kusterfgoed. De leerlingen van de school hebben de voorbije dagen druk schelpen verzameld en bloemen gemaakt om ze dan vrijdag tijdens een strandbloemenfeest te verkopen op het strand.

De kleurrijke bloemen waren al snel uitverkocht.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 

 Opleiding Edufoot nu ook in Ensorinstituut

 

Leerlingen uit de B-stroom kunnen nu voortaan ook kiezen voor Edufoot in het Ensorinstituut in Oostende. In Koninklijk Atheneum Pegasus zijn er al 32 leerlingen bezig met het project in de A-Stroom. In september starten nog eens 60 leerlingen.

"Binnen de scholengroep wilden we nu ook leerlingen die niet terecht kunnen in de A-stroom, de mogelijkheid bieden om hierop in te tekenen", zegt directeur Barbara Himpens. "In het eerste jaar kunnen leerlingen naast de algemene vakken een interesseveld kiezen zoals mode. Nu kunnen leerlingen die aangesloten zijn bij een voetbalclub ook Edufoot volgen. We werken hiervoor samen met KVO. De helft van de leerlingen die nu al bezig zijn in Pegasus spelen bij KVO. Dit project biedt de mogelijkheid aan jongeren die dromen van een voetbalcarrière om enerzijds school en voetbal te combineren. Beide vullen elkaar aan en we kunnen de jongeren zo extra stimuleren om op school te blijven. Veel leerlingen vergeten immers hoe belangrijk het is om ook een diploma te behalen, want als de geblesseerd raken en de voetbaldroom is voorbij dan moeten ze ook in staat zijn om een job te vinden." Momenteel zijn er al twee leerlingen ingeschreven voor Edufoot in het Ensorinstituut, waaronder één meisje. Het project start ook in Gistel en Koekelare en levert nu al mooie resultaten op.
"We zien dat de leerlingen vooruitgang boeken in hun sport, maar ook betere resultaten halen", zegt Rudy Benthein, verantwoordelijke voor de jeugdopleiding Vlaanderen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 morootjes schitteren in hun eigen stickerboek

 

Basisschool De Morootjes lanceert een opvallend stickerboek waarin alle kleuters, leerlingen en personeel pronken. "Nu tellen we 177 leerlingen. Met deze actie trachten we ons aantal op te krikken naar minstens 180 ", zegt directeur Line Dewulf.

MorootjesSticker01

MorootjesSticker03

Vlaanderen is al langer weg van de bekende Panini-stickers, denk maar aan de gekte tijdens het Europees en wereldkampioenschap voetbal van de afgelopen jaren. Ook kleinere lokale voetbalploegen pakten al uit met hun eigen stickerboek. Maar een basisschool? Dat hebben we in Vlaanderen nog niet gezien. De primeur is weggelegd voor basisschool De Morootjes in de Vuurtorenwijk. In het stickerboek pronken dan ook alle 177 leerlingen - kleuters en kinderen van de lagere school -, leerkrachten en ondersteunend personeel, goed voor precies 343 stickers.
"Onze leerkracht van het vijfde leerjaar, Michael Rouzée, kwam met het idee op de proppen. Als school willen we ons op een andere manier in de kijker zetten en origineel naar buiten treden. Het moet niet altijd met pakweg een hoopje flyers zijn", vertelt directeur Line Dewulf. "Momenteel tellen we 177 kinderen over alle leerjaren heen. We hopen dat aantal snel op te krikken naar 180 leerlingen. Dat aantal is een belangrijke grens om het statuut binnen de scholengroep omhoog te stuwen."

Sponsors
Voor de school zijn er alvast geen financiële risico's aan verbonden. Bovendien waren enkele sponsors bereid om aan het project mee te werken.
"De firma Stickerboek.be kwam foto's nemen van alle leerlingen en medewerkers. Van de personen die afwezig waren, bijvoorbeeld door ziekte, mochten we zelf foto's nemen en doorgeven", aldus Dewulf. "De ouders waren niet op de hoogte van ons project. Het moest een verrassing blijven. Elke leerling kreeg het stickerboek en vijf pakjes met telkens zes stickers mee naar huis. Elke maandag kunnen er op school nieuwe stickers gekocht worden voor 1,25 euro. We lassen bewust een verkoopsmoment per week in, om zo het overzicht te bewaren. Na tien weken zullen we een grote ruilbeurs organiseren, zodat iedereen haar of zijn stickerboek kan vervolledigen. En als iemand alsnog een onvolledig boekje heeft, kunnen er stickers nabesteld worden. Het enthousiasme is alvast groot en de vraag naar stickers, onder meer van de ouders zelf, is hoog."

'Talk of the' speelplaats
Het stickerboek geldt als een leuk en origineel jaarboek. Intussen is de uitgave hét gespreksonderwerp op de speelplaats, waar jongens en meisjes maar wat graag hun sticker vergelijken.
"Ik vind het een mooie foto van mezelf", glundert Courtney Craeye (6) uit het eerste leerjaar. "Straks ga ik ook fotootjes ruilen met mijn vriendjes en klasgenootjes. Ik hoop alle stickers te kunnen verzamelen."
Ook Milan Cauwenbergh (11) uit het vijfde leerjaar is fier op zijn sticker.
"Ik ken de Panini-stickers goed. Het voelt een beetje aan alsof ik zelf een bekende voetballer ben. Dit is leuk en ik kan niet wachten tot het speeltijd is om opnieuw te ruilen met mijn maten." Volgens de directie kan je met zestig pakjes stickers het hele boek vervolledigen. Komende zaterdag organiseert de school alvast een hobbymarkt met tachtig standjes en een opendeurdag.

Artikel verschenen op de website van HLN

MorootjesSticker02
MorootjesSticker04

 Maritiem instituut Mercator en KA Centrum starten samen een opleiding

 

Maritiem Instituut Mercator en KA Centrum slaan handen in elkaar voor de in Vlaanderen unieke ASO-opleiding Maritieme Wetenschappen. De opleiding wil daarbij de uitgelezen opstap zijn voor de Hogere Zeevaartschool.

KA1Merc

Op 1 september 2016 startte in Oostende een voor Vlaanderen uniek samenwerkingsverband tussen het KA Centrum en het Maritiem Instituut Mercator voor de ASO-richting Maritieme Wetenschappen.

Daarbij volgen de leerlingen de algemene vakken van de richting Wiskunde-Wetenschappen aangevuld met specifieke maritieme vakken. Op die manier worden de leerlingen op een degelijke manier voorbereid op studies aan de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen.

Om hen ook op de praktijk voor te bereiden krijgen de leerlingen geregeld de gelegenheid om deel te nemen aan vaarbeurten. Zo stond vandaag zelfs een vaart op het programma met het gloednieuwe vaartuig 'Sirius' van VLOOT. Het schip zal vanaf april officieel de 'Zeehond' gaan vervangen. Het is een multifunctionele sleep- en loodsboot, gebouwd in Frankrijk, met 9 vaste bemanningsleden en die tot 30 passagiers kan onderbrengen.

Op de foto staan de leerlingen van de sinds kort opgestarte richting Maritieme Wetenschappen samen met links vooraan Jan Denys, Directeur van het Maritiem Instituut Mercator en uiterst rechts voor Berlinda Willaert, Directeur van het KA Centrum die er aan hielden hun leerlingen succes te wensen bij hun vertrek.

 

 Leerlingen kunnen zelf hun opties kiezen in KA Centrum

 

In het Koninklijk Atheneum Centrum kunnen leerlingen van het eerste en tweede middelbaar volgend schooljaar zelf hun opties kiezen. "Zeven onderwerpen per schooljaar", klinkt het.

KACentrumOpties

Tot nu toe hebben leerlingen in het eerste middelbaar naast de algemene vakken keuze uit Latijn, talen, wetenschappen, sport of techniek. Voor vier uur per week volgen ze het hele schooljaar een optie, soms ingegeven door wat vrienden kiezen of de ouders bepalen.
"Daar stappen we van af. We delen het schooljaar op in vier grote periodes waarbij de leerlingen en ouders zelf beslissen over de invulling van die vier uur. Op een heel schooljaar moeten ze zo zeven onderwerpen uit een aanbod van tien kiezen", zegt directeur Berlinda Willaert van het Atheneum Centrum (GO!). "We laten hen proeven van de mogelijkheden waardoor ze in de tweede graad beter een studiekeuze kunnen maken. Ze kunnen zelf ontdekken wat hen ligt."
De keuze voor de leerlingen is uitgebreid: taalbaden Engels, Frans, Latijn en cultuur, labo, STEM (wetenschap en techniek), sport en gezondheid, kunst en toneel. De lessen zullen elke woensdagvoormiddag plaatsvinden.
"Toch is de aanpak onder de noemer 'Experience' niet vrijblijvend. Er is geen evaluatie in punten, maar de lesgevers en leerlingen evalueren wel", zegt Willaert. "Ze leggen een portfolio aan, raadpleegbaar in de latere schoolloopbaan en door de ouders. Zo weten ze beter wat hun kinderen ligt en kunnen ze gefundeerd een studiekeuze maken in het derde jaar."
Ook in het tweede middelbaar wordt volgend jaar gestart met de vernieuwing: daar moeten de leerlingen drie topics uit een aanbod van zes kiezen.
De reacties zijn positief: op een infoavond werd de nieuwe aanpak door de ouders positief onthaald en ook de leerkrachten staan achter de aanpak. "Voor de vier uur topics stappen we ook af van onze traditionele klasgroepen: de leerlingen zullen samenzitten met anderen rond één onderwerp. Na zes weken verandert de groep weer."

Artikel verschenen in Het Nieuwsblad.

 Opendeurdag in De Groeiboom

 

Net zoals de meeste scholen organiseert BS De Groeiboom ook een opendeurdag. Die gaat door op zaterdag 18 maart van 10u30 tot 13u30.
Er werd door de leerlingen een origineel promofilmpje gemaakt voor de opendeurdag.
Als je naar de opendeurdag van basisschool De Groeiboom wil gaan dan kan je terecht in de H.Serruyslaan 28, Oostende.

 

DeGroeiboomOpendeurKlein

 Benefiet voor onze kanaalzwemmer

 

Benefiet ten voordele van E2Eswim

 

Timothy Christiaen (medewerker van onze scholengroep) houdt wel van een uitdaging en van zwemmen. In augustus 2017 probeert hij het kanaal dubbel over te zwemmen ten voordele van het goede doel BEDNET.
Daarom organiseert hij op 25 maart een benef(r)iet avond met vol au vent a volonté. Om hem te steunen kan je dus je buik komen vullen voor een democratische prijs.

  • volwassene: €15
  • kind (-10j) €10

Locatie: KA Pegasus - Steensedijk 495 - 8400 Oostende

Kan je niet komen eten en wil je Timothy toch steunen dan is er ook de mogelijkheid een steunkaart te kopen.
Voor verdere informatie of om je in te schrijven kan je Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. om een mail te sturen.

Locatie: KA Pegasus - Steensedijk 495 - 8400 Oostende

 Garnaalkrokettenverkoop ten voordele van de leerlingen uit de morootjes

 

In BS de morootjes is de jaarlijkse garnaalkrokettenverkoop van start gegaan. Tot en met vrijdag 16 december kunnen de lekkere garnaalkroketten besteld worden. De opbrengst is ten voordele van de leerlingen van de school.
Hiervoor stuurt u een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met vermelding van naam, naam van uw school, telefoonnummer en aantal.
Betaling gebeurt cash ten laatste bij het afhalen.
De afhaling gebeurt bij voorkeur op woensdagvoormiddag 21 december of na afspraak.

 

DemorootjesGarnaal 

 Leerlingen Pegasus lanceren hippe Quotebag

 

Onderstaand artikel verscheen op de website van HLN

De vijfdejaars Latijn, wetenschappen en humane wetenschappen, die als optievak economie kozen, krijgen het dit jaar druk. Hun liefde voor economie kunnen ze in de praktijk brengen in de vorm van een minionderneming. Duurzaamheid en zorg voor de planeet is hun visie. Vandaar dat ze kozen voor de verkoop van duurzame en milieuvriendelijke katoenen tassen. Natuurlijk willen ze zich onderscheiden van de anderen. Zo kwamen ze op het idee om de tassen te laten bedrukken met een leuke quote en was The Quotebag geboren. Ze starten met drie varianten, maar gaandeweg wordt hun assortiment uitgebreid. Info op www.facebook.com/TheQuotebag.

 

Quotebag

 QuotebagVb

 Voorbereiding afbraak oud Vormingsinstituut gestart

 

Onderstaand artikel verscheen op de website van HLN

Langs de Elisabethlaan in Oostende zijn de voorbereidende werken gestart om de voormalige gebouwen van Syntra West naast het Ensorinstituut te kunnen afbreken. In de plaats komt een moderne hotelschool onder de vleugels van het gemeenschapsonderwijs.


"Momenteel worden alle voorbereidingen getroffen om in februari of maart met de eigenlijke afbraakwerken te kunnen starten. De grond rond het gebouw wordt afgegraven en bomen die in de weg kunnen zitten gaan weg. Daarna worden de nutsvoorzieningen gedaan", licht Caroline Elias van het Ensorinstituut toe. De bouw van de hotelschool zit in een stroomversnelling en dat moet ook wel. "Tegen eind 2018 moeten onze hotelopleidingen weg uit de voormalige hotelschool aan het station. Er komt hier een woningproject. We zouden dan ook graag tegen september 2018 in de nieuwe gebouwen van start willen gaan."

De nieuwbouw krijgt drie verdiepingen. Op het gelijkvloers komen de functionele ruimtes, zoals kleedkamers voor de leerlingen. Op de eerste verdieping komen er vier keukens met tussenin een restaurant voor de leerlingen.

Op de tweede verdieping staat er één grote keuken gepland om het restaurant met 50 plaatsen te bedienen.

 Kinderrommelmarkt in Freinetschool De Zonnebloem

 

Op zaterdag 19 november is er een kinderrommelmarkt in de Freinetschool De Zonnebloem in de Ieperstraat in Oostende.


Men kan er terecht van 10 tot 16 uur en de toegang is gratis.
De rommelmarkt is gericht op kinderen. Daarom worden er vooral spelletjes, kinderkledij, babyartikelen, e.d. aangeboden.
Mensen die zaken willen verkopen, betalen € 5,00 voor een tafel van 1,80 m. Mensen van buiten de school kunnen zich ook inschrijven.
We voorzien doorlopend een bar met drank, soep, hotdogs en broodjes aan democratische prijzen.

Meer info: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

DeZonnebloemRommelmarktKlein
 

 

 

 

 Theaterzaal als klaslokaal op nieuwe lokatie

 

Onderstaand artikel verscheen op de website van HLN. Foto's Benny Proot

De leerlingen die de richting licht- en klanktechnicus volgen in het Ensorinstituut zijn sinds dit schooljaar in de wolken met hun klaslokaal. Dat is immers een theaterzaal uitgerust met alle nieuwe snufjes. De zaal kan door iedereen gebruikt worden. Er is één voorwaarde, de leerlingen moeten de klank en het licht verzorgen.


In de Schapenstraat is op 1 september de school voor Theater en Techniek in gebruik genomen, een afdeling van het Ensorinstituut. Op deze locatie worden alle deeltijdse richtingen techniek gebundeld. Er is één voltijdse richting voor klank- en lichttechnicus en die leerlingen hebben wel een heel bijzonder klaslokaal: een theaterzaal met alles erop en eraan. Zelfs Niels Destadsbader vergat dinsdag dat hij eigenlijk op een school was om de try-out van zijn nieuwe theatershow te brengen. Voor de leerlingen is het een gigantische stap voorwaarts. "Deze richting zat tot vorig schooljaar nog in de hotelschool aan het station in een verouderde omgeving. Er was een blackbox nagebouwd, maar het bleef een simulatie van de werkelijkheid", licht directeur Barbara Himpens toe.
Het nieuwe gebouw kwam er met hulp van subsidies van de hogere overheid.
"We hebben nu naast een nieuw gebouw voor alle deeltijdse richtingen een 'real life' klaslokaal. De theaterzaal met 176 zitplaatsen is uitgerust met de nieuwste technologie en voldoet ook aan alle normen."

Beperkte exploitatie
De school heeft al het materiaal zelf aangekocht. Ze willen de zaal beperkt exploiteren om zo ook een stuk van hun investering terug te verdienen.
"Er is nu al een grote vraag, maar we zullen streng selecteren. We laten enkel voorstellingen of optredens toe als de leerlingen de klank en het licht mogen doen. We zullen dit dan ook binnen de perken houden want het is niet de bedoeling dat ze hier elk weekend een concert moeten voorbereiden. Wij moeten nu al flexibel zijn in het lessenpakket want de leerlingen moeten ook 's avonds aanwezig zijn. We mogen daarin weliswaar niet overdrijven", zegt de directeur.
Ook tijdens de lesuren zijn de leerlingen te vinden in de theaterzaal.
"Dit is echt hun klaslokaal. Ze zitten niet meer op banken te luisteren over hoe het eraan toegaat, ze leren rechtstreeks op de werkvloer."
De nieuwe accommodatie zorgt ook voor een spectaculaire stijging in het aantal leerlingen. "We zijn van 6 naar 18 leerlingen gestegen in één jaar tijd. De richting op zich kan je niet overal volgen en de nieuwe zaal spreekt leerlingen van over heel Vlaanderen aan die deze job willen aanleren."

 

 

Dit is gewoon supertof

Jason Dekeyser (20) uit Bredene wou graag aan de slag in de showbizz en vond zijn plaats achter de schermen. "De job sprak me wel aan door de grote variatie. Je hebt zowel televisiewerk als optredens", vertelt Jason. Het nieuwe klaslokaal is een enorme verbetering, vindt ook Jason enthousiast. "We hebben een theaterzaal, een blackbox en een opnamestudio om in te werken. Alles wat je hier kan, kan je ook in een andere theaterzaal. We hebben nieuw en goed materiaal gekregen om mee te werken en dat is een grote meerwaarde."
Jason stond bij de repetities van Niels Destadsbader achter het mengpaneel. "Ik regel dus het geluid die de muzikanten in hun oortje horen. Daarjuist vroeg Niels bijvoorbeeld om de gitaar iets luider te laten klinken bij hem. Het is een belangrijke taak want zonder zou er veel meer foutlopen." Jason deed al wat ervaring op, maar de eerste keer in de nieuwe zaal was toch top. "Ik had geen stress, ik vind alles gewoon supertof."

EnsorTheaterzaal02

Dit is een droom voor ons

Nina Fabry (20) uit Oostende is het enige meisje in de groep. Ze rolde in de opleiding door mensen die al in het vak zaten.
"Ze raadden me aan om in deze richting verder te gaan omdat ik graag met mijn handen bezig ben. Ik vind het werk zelf echt plezant. Er zit logica in en je bereikt op het einde van de avond een resultaat, alhoewel het later ook weer afgebroken wordt. Het geeft een kick om dit te kunnen doen. Ik heb afgelopen zomer al op heel wat festivals gewerkt dus ik heb wel al wat ervaring opgedaan. Elke productie is weliswaar anders dus ook van de entourage van Niels Destadsbader valt er veel te leren. Het valt op dat het vooral heel enthousiaste mensen zijn", zegt Nina.
Ze kan amper geloven hoe mooi hun nieuwe klaslokaal is. "Als je ziet van waar we komen dan is dit echt wel een droom voor ons. Het gebouw is echt heel chique."

EnsorTheaterzaal03

 Leerlingen screenen op luizen in lagere school

 

Onderstaand artikel verscheen op de website van HLN.

De leerlingen van het zesde jaar Verzorging van het Vesaliusinstituut hebben afgelopen week 1.600 leerlingen gescreend op luizen. Bedoeling van het natkamproject is het schooljaar luisvrij door te komen. De twintig leerlingen en twaalf leerkrachten hadden dan ook hun handen vol. "Voor onze leerlingen is het praktijkervaring en voor de scholen is het handig meegenomen, want het is moeilijk om het haar van hun leerlingen van de kleuterklas tot het lager zelf onder de loep te nemen", vertelt Katrien Simoens.
De resultaten liggen in de dezelfde trend als de voorbije jaren. "In de school vinden we amper leerlingen met luizen. In een andere school vind je een concentratie, maar dat is ook niet moeilijk. Als er één gezin is met luizen, dan verspreiden ze zich al snel."
Als er luizen gevonden worden, krijgen de kinderen informatie mee naar huis, zodat ouders weten hoe ze het kunnen aanpakken.

 

VesaliusLuizencontrole
Foto Proot

 Leerlingenwinst voor Scholengroep aan Zee

 

Het aantal leerlingen in Scholengroep aan Zee blijft positief evolueren. Er is een totale toename van 427 leerlingen. In het basisonderwijs hebben we de kaap van 4000 leerlingen overschreden. Ook in het secundair onderwijs zitten meer dan 4000 leerlingen, namelijk 4426. Sinds het ontstaan van Scholengroep aan Zee hebben we nog nooit zoveel leerlingen gehad.
Wij danken de ouders die het vertrouwen stellen in onze scholengroep, maar natuurlijk ook de personeelsleden die alle dagen het beste van zichzelf geven voor de leerlingen.

 Leerlingen van Ter Zee doen sterren opnieuw schitteren

 

Onderstaand artikel verscheen op de website van HLN.

De ploeg van de richting 'schilderen en decoratie' van Ter Zee bij een van de sterren.
Acht leerlingen van de richting 'schilderen en decoratie' in Ter Zee vind je deze week terug op de zeedijk van Oostende. Ze liggen of zitten er gebogen over de sterren van de Walk of Fame.
Met het Filmfestival in het vooruitzicht wordt het tijd om de sterren opnieuw te doen schitteren. Daar zorgen de leerlingen ondertussen al enkele jaren voor. "De leerlingen zullen deze week, afhankelijk van het weer, zo'n 20 sterren opnieuw inkleuren. Ook de namen op de sterren krijgen een nieuw likje gele verf", licht leerkracht Jürgen Vandewalle toe. Het is heel fijn werk. "De leerlingen moeten ook iets bijleren. Ze moeten afplakken, uitlijnen en uitsnijden met de hand. Het is echt prutswerk, maar ze doen het goed." Chelsea Depoorter (17) vindt het een leuke afwisseling. "Het is beter dan stilzitten op school. Ik kan zo ook mijn werk eens tonen aan vrienden en familie." Er liggen een 60-tal sterren op de zeedijk. Dit jaar komen er ook enkele nieuwe bij tijdens het Filmfestival dat op 9 september van start gaat.

 

TerZeeFFO
Foto Benny Proot

Wij helpen de leerlingen om mee te gaan op uitstap, om schoolbenodigdheden te kopen enz.
Helpt u ons om de leerlingen te helpen?


logo vriendenMeld ons wie hulp nodig heeft via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Word lid en stort op BE72 0017 4815 5016 van de Vrienden van het GO! Oostende, voor een:

  • steunkaart  € 5,00
  • lidkaart € 12,50
Wie we zijn en wat we doen kunt u nalezen op www.vriendengo.be
Stuur ons uw e-mailadres indien u op de hoogte wenst te blijven van onze projecten.

In naam van de leerlingen die het nodig hebben, bedankt.