Speelplaats GO! Arnoldus is helemaal opgesmukt

 

 ArnoldusSpeelplaats01

Maandag 3 september werden de kleuters van basisschool GO! Arnoldus door een kleurrijke speelplaats aangenaam verrast. "Onze eigen juffen namen hiervoor het heft of beter de borstel in handen", legt directeur Vera Verlinde uit.

ArnoldusSpeelplaats03Onder impuls van juf Sara Vanhoutteghem kwam er in de Arnoldusschool, gevestigd in de Brouwerijstraat, een werkgroepje tot stand.
Nadat de speelplaats van de kleuters een tijdje geleden al een stuk overdekt werd, vonden de juffen het nodig om wat meer kleur en herkenningspunten aan te brengen.
Samen met Sara staken Maaike Welvaert, Lisa Pereira-Simoens en Fien Tribou de hoofden bij elkaar. Ze konden enkele ouders en leerlingen warm maken voor hun ideeën en tijdens de vakantie trokken ze hun overall aan.
"Eerst werd de grond met een hogedrukreiniger gereinigd, met dank aan enkele ouders", legt directeur Vera Verlinde uit. "We kochten verf en borstels aan om de ideeën van onze werkgroep uit te werken."
"Onze creatieve zorgcoördinator Fien Trybou tekende het meest uit. De stippen voor de rijen werden herschilderd, op de grond kwamen er spring- en loopspelletjes, borden om met krijt op te schrijven, op de muur verscheen een voetbalspel, ze creëerden een kleurrijke ballenbak en elk fietsje heeft nu zijn eigen plek met een letter P. "

KUNSTPROJECT
Directeur Vera is bijzonder opgetogen over het initiatief van haar team. De komende weken heeft de school nog meer in petto. "We werken aan een kunstproject dat zich richt op gevoelens en pesten op school."
"Daarvoor krijgen onze betonnen banken straks kunstwerken. Ze worden een plek waar de kinderen hun gevoelens kunnen uiten, conflicten kunnen uitpraten. En we willen nog meer inzetten op buiten zijn en spelen. Daarom wordt er geregeld ook buiten les gegeven. We hebben ook plannen om onze grote speelplaats aan te pakken.

ArnoldusSpeelplaats02 

Artikel verschenen in De Zeewacht

 Nieuwe richting Surf & Sail in de kijker

 

Maandag kwam er een cameraploeg van Ketnet filmen voor het jeugdjournaal Karrewiet van 18 september. Onze nieuwe richting in 1A EduSurf&Sail werd er in de kijker gezet. De leerlingen toonden hoe ze na amper een paar lessen al zelfstandig kunnen varen. Het enthousiasme van de leerlingen blijkt uit de interviews die ze gaven. Wij zijn terecht fier op onze leerlingen! We hopen dat de richting de toekomst nog wat kan groeien, want geef nu toe wie wil er niet tijdens de lesuren op onze eigen spuikom aan watersport doen? Tot nu toe verdiepten de leerlingen zich onder deskundige begeleiding van coach Filip Willems nog in het zeilen, vandaag zijn ze gestart met het windsurfen. In de wintermaanden zullen de leerlingen dan in de sportzaal meer conditietraining doen, werken aan een theoretische benadering van de watersport, knopen leggen, enz....
Meer info en foto's vind je op onze website : www.middenschoolbredene.be en onze facebookpagina : www.facebook.com/MiddenschoolBredene

Het jeugdjournaal kun je zien door hier te klikken. Het stukje over Surf & Sail start op 7m55s.

 MSBredeneSail01  MSBredeneSail03
  MSBredeneSail02

 Olympus wil een echte sportcampus worden

 

PegasusOlympus
Leerkrachten Morgane Vantiggel en Geert Engelen en coördinator Lars Wallaeys beleefden met de leerlingen van
de eerste graad een prima schoolstart (foto Timmy Van Assche)

De nieuwe campus Olympus, onderdeel van Koninklijk Atheneum Pegasus, heeft haar eerste schoolweek achter de rug. De leerlingen krijgen er via de specifieke lessenpakketten Edufoot en Edubasket vier extra uren sport. "Op termijn willen we uitgroeien tot een echte sportcampus", duidt coördinator Lars Wallaeys.

In de Schapenstraat betrokken 65 leerlingen, veertien leerkrachten, twee secretariaatmedewerkers en coördinator Lars Wallaeys de nieuwe campus Olympus. Van de 65 leerlingen zitten er 33 in het eerste middelbaar, de rest zit in het tweede jaar.
De school deelt het nieuwe gebouw met het Ensorinstituut en Centrum Deeltijds Onderwijs. Heel concreet kunnen jongens en meisjes er via de projecten Edufoot en Edubasket vier extra uren training krijgen.

Lars Wallaeys, 22 jaar actief bij KV Oostende en voormalig leerkracht, beschrijft als leidinggevende het belang van de nieuwe campus. "Jongens of meisjes die aangesloten zijn bij een voetbal- of basketclub, kunnen zich inschrijven voor Edufoot en Edubasket. Het basispakket van lessen zoals Nederlands, Frans, wiskunde en natuurwetenschappen, is hetzelfde als bij andere studierichtingen. Alleen krijgen ze hierbovenop vier specifieke uren sport. Het grote voordeel is dat wanneer een leerling stopt bij de sportclub - om welke reden dan ook -, hij of zij perfect kan instromen in een andere, klassieke studierichting. Ze missen dus niks." Toch wil Wallaeys iets duidelijk stellen. "Wij doen niet hetzelfde zoals het KTA in Brugge, waar je meteen acht uur sport krijgt. Bij ons staat de combinatie van sport en studies centraal. Je hoeft ook geen lid te zijn van een profclub in de regio, zoals KV Oostende of BC Oostende. We werken wel met hen samen, bijvoorbeeld voor het gebruik van het kunstgrasveld op de Schorre, de Mister V-Arena of trainingsinhoud, wat zorgt voor een zeer professionele begeleiding en aanpak. We hebben leerlingen die voetballen bij Bredene, Spermalie of Fusion of basketten bij Gistel."

Complete campus
Momenteel kan Olympus gebruik maken van vijf leslokalen in de Schapenstraat.Alle theoretische vakken vinden hier plaats, al moeten ze soms nog eens een dagje pendelen naar Pegasus in de Steensedijk voor specifieke vakken, zoals natuurwetenschappen, plastische opvoeding of techniek. "Momenteel wordt er gebouwd aan een nieuwe sporthal. Die zouden we vanaf het schooljaar 2019-2020 kunnen gebruiken. Het vergroot niet alleen de visibiliteit van Olympus, maar behalve de sportzaal zelf zijn er nog eens drie lokalen en een wetenschapsklas. Daardoor kunnen we op termijn uitgroeien tot een complete sportcampus met richtingen als wetenschappen en moderne talen, en een tso-afdeling."

Artikel verschenen op de website van HLN

 Kalenderverkoop om reumapatiënten te steunen

 

EnsorKalenderverkoop

Vzw CreaRa heeft samen het Ensorinstituut een verjaardagskalender ontwikkeld om mensen te sensibiliseren rond verborgen chronische ziekten. Zo vond voorzitster Sophie Viaene enkele vrouwelijke patiënten bereid om zich te laten bodypainten , met de onderliggende boodschap dat de onzichtbaarheid van hun ziekte en de voortdurende pijn het risico verhogen op een kwetsbaar sociaal en beroepsmatig leven. “Statisch gezien wordt iedere Belg wel eens geconfronteerd met iemand die lijdt aan deze ziekten”, vertelt Viaene. De verjaardagskalender wordt verkocht voor 7 euro. De opbrengst van de verkoop wordt dit jaar gebruikt voor de belangenvereniging Orka, die jonge reumapatiënten bijstaat en ondersteunt.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Athenea Pegasus en Centrum gaan intensief samenwerken

 

KACentrumPegasusSamenw
Directeurs Berlinda Willaert van Atheneum Centrum en Jean Surmont van Atheneum Pegasus.

Vanaf het schooljaar 2019-2020 gaan de twee Oostendse athenea een verregaande samenwerking aan. In Pegasus worden de eerste en tweede graad secundair onderwijs ondergebracht, in Centrum de derde graad.

Het Atheneum Centrum telt 400 leerlingen, Atheneum Pegasus 870. Samen mikken ze vanaf het schooljaar 2019-2020 op 1.300 leerlingen met groeimogelijkheden tot zo'n 1.600 jongeren. Het doel: de slaagkansen van jongeren in het hoger onderwijs gevoelig verhogen. Pegasus zal middelbaar onderwijs aanbieden van het eerste tot het vierde middelbaar, daarna verhuizen de leerlingen naar het Centrum voor het vijfde en zesde middelbaar. "Voor volgend schooljaar verandert er niks", zegt directeur Berlinda Willaert van Atheneum Centrum. "Wie nog wil inschrijven of al ingeschreven is, zal het traject van het eerst tot zesde jaar hier kunnen blijven volgen. Wie hier nu al les volgt, blijft. Vanaf 2019 aanvaarden we geen inschrijvingen meer voor het eerste jaar." Pegasus-directeur Jean Surmont pikt in. "Na vier schooljaren zal de locatiescheiding definitief zijn. De samenwerking is logisch. We bundelen de middelen en zullen alle studierichtingen kunnen aanbieden."

In Centrum wordt een soort 'high school' ingericht, uniek in Vlaanderen. "Bijzonder is dat de laatstejaars kunnen proeven van het hoger onderwijs dankzij een samenwerking met UGent, VUB, HoWest en HoGent", zeggen Willaert en Surmont. "Ze zullen (een deel van) een cursus aan hogeschool of universiteit kunnen volgen, het examen afleggen en studiepunten verdienen. Als de opleiding de leerling niet ligt, moet hij/zij het examen niet afleggen en verliest de leerling er niks bij.

Voorzichtige terugkeer
Leerlingen kunnen dus een betere hogere studiekeuze maken." HoWest zal ook cursussen in Oostende organiseren, zowel voor de laatstejaars als haar eerstejaars aan de hogeschool. "Zie het als een voorzichtige terugkeer van hoger onderwijs naar Oostende", stelt Surmont. Er worden ook inleidende zomercursussen aangekondigd en professoren die aan zee komen doceren.

Met de fiets
Sommige leerlingen zullen wel hun pendeltraject moeten aanpassen. "We begrijpen dat sommige ouders wat bezorgd zijn. De kwaliteit van onderwijs en de slaagkansen van jongeren staan voorop. De afstand tussen beide scholen is met de fiets perfect overbrugbaar. Als de jongeren straks verder studeren, moeten ze ook pendelen, niet? Inhoudelijk verandert er voor de leerlingen niks."

Op 1 september 2018 wordt al gestart met Campus Olympus in de Schapenstraat. Met de bouw van de nieuwe sportzaal worden alle sportgerelateerde afdelingen van de eerste graad daar ondergebracht. Vanaf 1 september 2019 zal er ook de tweede graad ASO sportwetenschappen en TSO lichamelijke opvoeding en sport, samen met Atlas Atheneum Gistel, aangeboden worden.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Freinetschool De Zonnebloem zit in een nieuw, gebreid, jasje

 

DeZonnebloemHek
Leerlingen versieren het hek van de school.

Freinetschool De Zonnebloem in de Ieperstraat heeft zijn nieuwe stek, na de verhuis vorig jaar, helemaal opgeknapt. Het hek aan de voorkant draagt zelfs een kleurrijk jasje. Er werd het ganse schooljaar hard gewerkt met het schoolteam en de ouders om het gebouw helemaal kindvriendelijk, aantrekkelijk en kleurrijk te maken. Naast het omtoveren van de toneelzaal naar een gebruiksklare turnzaal, hebben de kinderen, leerkrachten en ouders ook heel het jaar gebreid en gehaakt om het roestige hek aan de voorkant op te fleuren. Tijdens de ouderkaffees, de knutsellessen, het hoekenwerk en de vrije werktijd werkte iedereen hard mee aan het opfleuren van het bruin en roestig toegangshek. "In onze school gaan we aan de slag met de talenten van onze kinderen en ouders. Heel wat breimama's haakten ook zonnebloemen en klaslogo's om het hek een extra touch te geven. Iedereen in de school droeg zijn 'steekje' bij", laat waarnemend directeur Sofie Hillemans weten.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Basisschool Hendrik Conscience houdt eigen mini-WK

 

ConscienceVoetbal
Club-verdediger Brandon Mechele verdeelde de ploegen voor het mini-WK met een loting.

Basisschool H. Conscience in Oostende organiseert een eigen wereldkampioenschap voetbal. Leerlingen van verschillende nationaliteiten nemen het tegen elkaar op in een heus voetbaltornooi.

"Voetbal is een universele sport en met ons mini-WK willen we nationaliteiten verenigen. Op onze school zitten leerlingen van meer dan dertig nationaliteiten en dat beschouwen we als een troef. Diversiteit dragen we als een sociale vaardigheid uit naar onze leerlingen", licht directrice An Pottier het project toe.
Uit de dertig nationaliteiten selecteerde het leerkrachtenkorps twaalf landen van herkomst die niet aan het WK Voetbal in Rusland van volgende maand deelnemen. Zowel jongens als meisjes uit de tweede en derde graad die van voetbal houden konden zich eerder inschrijven.

Loting poulefase
In de turnzaal van de Conscienceschool werd gisteren geloot voor de poulefase. Geen België te bespeuren tussen de deelnemende landen, wel Nederland, Nicaragua, Somalië, Oeganda, Nepal, China, Irak, Syrië, Afghanistan, Pakistan, Burkina Faso en Guinea. "We laten de leerlingen het niet volgens nationaliteit tegen elkaar opnemen, want niemand mag zich apart voelen. Spelers van diverse achtergronden vormen samen een ploeg en vertegenwoordigen een land", gaat de directrice verder.

Fair play
Niemand minder dan voetballer Brandon Mechele stond in voor de loting en verdeelde zo naar willekeur de ploegen.
Een opmerkzame leerling wist te vertellen dat Brandon Mechele niet bij KV Oostende speelt maar voor Club Brugge. Hij werd echter niet willekeurig gevraagd, want hij liep er school in het lager. "Het allerbelangrijkste aan dit kampioenschap is fair play. Maak geen duwfouten en heb respect voor elkaar. Als het minder gaat, probeer dan je negatieve energie om te zetten in een beter spel", sprak Mechele de leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar toe. "Wij vinden het vooral leuk omdat iedereen dit keer met elkaar moet spelen. Het maakt niet uit of je jongen of meisje bent en uit welk land of leerjaar je komt. We gaan voetballen", getuigden de spraakzame Sibren (9) en Daniel (9). Leerlingen maken ook vlaggen om te supporteren en verzinnen een dans bij de deelnemende landen.

Scholenbeker
Het mini-WK vindt elke maandag plaats op de speelplaats en eind juni is er de finale. Het project vloeit voort uit Playing For Success, de scholenbeker van de Pro League. KV Oostende koos de stedelijke basisschool Hendrik Conscience als vertegenwoordigende school op basis van het sociaal engagement. De veertien beste spelertjes uit de basisschool nemen het op 26 mei in Lokeren op tegen andere scholen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De Studio, waar studie en leute samen horen

 

DeStudioStrafsteSchool
De hand van jurylid Tom De Cock wordt in brand gestoken in school De Studio in Oostende.

De Studio in Oostende en 't Saam campus Cardijn in Diksmuide zijn de enige twee scholen uit onze regio die kans maken op de titel Strafste School van Vlaanderen. MNM dj Tom De Cock en online icoon Nora Gharib kwamen samen met filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah naar Diksmuide en Oostende.

Op 3 mei weten we wie van de vijftien finalisten een schooljaar lang de titel 'Strafste school van Vlaanderen' mag dragen. Initiatiefnemer van de wedstrijd is MNM die gisteren een delegatie stuurde naar de twee scholen in onze regio.
De Studio, een secundaire methodeschool, werd twee jaar geleden uit de grond gestampt en telt 80 leerlingen in het eerste en tweede jaar. Ze werden ontvangen aan de deur met een ingetogen versie van Seven Nation Army op de ukelele en turnende leerlingen in de gang. De juryleden konden zelf voor hun entree kiezen en dat varieerde van een koprol tot een molentje. Op de speelplaats toonden de leerlingen waar hun school voor staat. "Ze toonden wat we hier niet doen en dat zijn examens, we hebben ook geen vaste uren of een schoolbel. Wat we wel doen is de leerstof aanbrengen in projecten zoals het organiseren van een eroticabeurs. De leerlingen werden zo ondergedompeld in de wetenschap rond veilig vrijen", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere.
De leerlingen hadden zich zelf ingeschreven voor de Strafste School en hebben ook alles zelf voorbereid. "Het idee was dat de juryleden net als de leerkrachten niet zomaar aan de zijlijn bleven staan. Ze moesten zelf enkele opdrachten uitvoeren zoals een toren maken met stokjes en ze deden mee in een veldslag tussen de Germanen en de Romeinen met een harnas en wapens uit karton. Dat hadden ze nog niet meegemaakt."

Artikel verschenen op de website van HLN

Hier het juryverslag van MNM. Om onmiddellijk het stukje te zien van De Studio, moet je het filmpje doorspoelen naar minuut 8.

 Ensorinstituut vormt eerste jaar beroepsonderwijs om

 

EnsorBeroeps

Het Ensorinstituut start in de 1B-klas, dit zijn de leerlingen die doorstromen naar het beroepsonderwijs, met een volledig nieuwe aanpak in een vernieuwend lokaal. Geen rijen met klassieke schoolbanken, maar verschillende types stoelen waar leerlingen zelfs ongegeneerd op kunnen wiebelen, tot hoge tafels. "In de Kadee-klas, wat staat voor Knap anders denken, krijgen de leerlingen aan het begin van de week een planning over een bepaald thema. Ze kunnen zichzelf in een groep indelen naargelang het niveau. Ze moeten zelf leren inschatten op welk niveau ze zitten en ze werken dan de hele week verder op eigen tempo. Tussenin zijn er korte instructiemomenten. Er zijn altijd twee leerkrachten aanwezig om de leerlingen te begeleiden waar nodig. Aan het einde van de week is er een toets. De leerlingen geven zelf aan wanneer ze daar klaar voor zijn", licht directeur Barbara Himpens toe.
Het Ensorinstituut start nu met de omvorming in 1B, maar zal in de komende jaren telkens verdergaan met de leerlingen tot in het zesde jaar.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen helpen senioren op weg met tablet

 

Terwijl Lelia uitleg krijgt van Ietundé en Cyntia over hoe ze een foto kan plaatsen op Facebook, tonen Jeffke en Kiani aan Regina dat ze via YouTube liedjes kan opzoeken van Frans Bauer. De leerlingen van het KA Pegasus kwamen gisteren naar OC De Schelpe en waren voor één keer de leermeester om de ouderen op weg te helpen met hun iPad.

PegasusSenioren

"Ik wil een foto doorsturen, maar die staat in de iCloud. Moet ik die dan eerst opslaan?", vraagt Lelia Van Cleemput (71). Naast haar zitten Cynthia Degrande (16) en Ietundé Delanghe (15). Ze weten het antwoord niet meteen, maar ze willen het graag eens bekijken. Het probleem is al snel opgelost en Lelia kan de foto doorsturen. "Aah, zo doe je dat", klinkt het duidelijk tevreden. "Je moet dan ook met je tijd meekunnen", vindt ze. "Jongeren hebben ouderen nodig, maar omgekeerd ook. Ik ben blij dat ze ons willen helpen. Ik wilde enkele dingen weten over Facebook en ik kan er nu mee weg", vertelt de senior. De drie dames kunnen het goed met elkaar vinden. "Ik vind het wel tof. Ik heb zelf iets bijgeleerd over iCloud", vertelt Ietundé.

Frans Bauer op YouTube
Iets verderop krijgt Regina Maas deskundige uitleg van Jeffke Evans en Kiani Bouvroy. Ze vertelt dat ze graag naar Frans Bauer luistert. "Als je op YouTube zijn naam intikt, dan kan je naar de liedjes luisteren", vertellen de jongens. "Wil je het zelf eens proberen?" Regina heeft nog geen tablet, maar wil graag een smartphone kopen. "Ik wilde eens kijken hoe het werkt." Jeffke en Kiani zijn vooral verrast over hoeveel ze eigenlijk wel weten. "Wij zijn met die technologie opgegroeid en voor ons lijkt het allemaal normaal. Ik besef nu dat we eigenlijk veel weten zonder dat we het doorhebben."

De stad zet steeds meer in op de samenwerking met scholen en de ontmoetingscentra. "De leerlingen leren omgaan met andere mensen, maar ze komen ook te weten welke vragen er leven bij de ouderen en ze leren iets uitleggen. Het is bovendien een echte meerwaarde voor onze bezoekers omdat de vragen die ze hebben ook echt opgelost worden. Steeds meer senioren gebruiken een tablet om te communiceren met hun kleinkinderen of voor het sociaal contact", vertelt schepen Nancy Bourgoignie (sp.a). Yen Peeren, leerkracht gedrags- en cultuurwetenschappen ziet heel wat voordelen voor zijn leerlingen. "De leerlingen zelf zijn altijd heel enthousiast. Ze volgen Humane Wetenschappen dus ze zijn meestal wel sociaal aangelegd, maar zo zien ze dat ouderen op een andere manier naar de iPad kijken. Hun denkbeeld over oudere mensen wordt soms ook aangepast. Ze doen echt wel hun best en één leerlinge bracht zelfs taart mee voor in de pauze." 

Artikel verschenen op de website van HLN

 Vesalius heeft mond vol van tandhygiëne

 

VesaliusTand

De 15 studenten tandartsassistentie aan het Vesaliusinstituut in Oostende hebben een dag in het teken van de mondgezondheid georganiseerd. Alle 600 leerlingen konden deelnemen aan 'dental games' of educatieve spelletjes rond mondhygiëne. Zo wierpen ze tandenborstels in een uit hout gesneden mond en werd een spelletje 'tandpong' gespeeld, een variant op het bekende bierpong. Met een quiz kon je een elektrische tandenborstel winnen. De snoepautomaat ging ook op slot. Er werden groentensnacks, fruit en water uitgedeeld als gezond alternatief.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Kampioen zijn is plezant en schilderonderwijs ook

 

TerZeeSchilderen

13 leerlingen van SBSO Ter Zee uit Oostende en Basisschool De Kim uit Diksmuide hebben samen meegedaan aan de actiedag SOS Schilder op School. Deze actie wil het schilderonderwijs positief onder de aandacht brengen.
De jongeren maakten een colorwall van 20 vierkante meter groot in het thema van FC De Kampioenen. Het zijn de leerlingen van de afdeling schilderwerk en decoratie van de secundaire school Ter Zee die de zesdejaars van de lagere school wegwijs maakten in schildertechnieken. Daarbij werden ze geholpen door hun leerkrachten én een vakman.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen kunstonderwijs komen 'uit de kast'

 

EnsorKunst

Om komaf te maken met misverstanden en vooroordelen over kunstonderwijs, hebben de KSO-scholen van het Nederlandstalig onderwijs voor de tweede keer 'KSO uit de kast' georganiseerd. Voor deze gelegenheid kruidden ook de leerlingen van het Ensorinstituut de stad met kunst. De bibliotheek en cc De Grote Post werden opgesmukt met kunstwerkjes van de leerlingen Art, Media, Design en Architect in een peper- of zoutvat. De werken zijn nog de hele week te zien op beide locaties. "Met 'KSO uit de kast' willen we ouders verder overtuigen van de waarde van KSO, kunstsecundair onderwijs", aldus Kris Bauwens, voorzitter van de Kunstgroep. "Veel ouders twijfelen over de toekomstperspectieven van het kunstonderwijs. Daarom startte slechts 17 procent van de KSO-leerlingen meteen in het eerste jaar in het kunsthumaniora. Een snellere start in de kunsthumaniora blijkt nochtans goed voor het welbevinden en de prestaties van de leerlingen."

Artikel verschenen op de website van HLN

 'Tienerschool' moet overstap naar secundair versoepelen

 

GO! Atheneum Pegasus en basisscholen Stene en Vermeylen richten vanaf 1 september een zogenaamde ‘Tienerschool’ op. “De bedoeling is om de kloof tussen het basis- en secundair onderwijs te verkleinen”, zeggen directeurs Jean Surmont, Nick Ravyse, Nancy Helsmoortel en Muriel Julet. “De overstap naar het middelbaar is voor sommige leerlingen problematisch: een andere schoolcultuur kan leiden tot faalangst of schoolmoeheid.” Concreet zullen de drie scholen de leerinhoud van de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair op mekaar afstemmen. Er zullen ook gezamenlijke projecten lopen inzake taal en techniek. Leerkrachten van het secundair zullen ook in het basisonderwijs doceren, zodat de leerlingen kunnen wennen aan het les krijgen van meerdere onderwijzers. In de Vermeylenschool wordt ook een eerste graad ingericht op het schooldomein. Momenteel telt basisschool Stene zo’n 70 laatstejaars, de Vermeylenschool een twintigtal. Hoeveel leerlingen zullen inschrijven in de ‘Tienerschool’, hangt af van de beslissing van de ouders en leerlingen zelf. Het project is uniek in Oostende en krijgt een vervolg in Bredene en Koekelare. De naam ‘Tienerschool’ is overigens een tijdelijke titel.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De morootjes kleurt rood-groen-geel voor komst KVO-spelers

 

demorootjesKVO

KVO-spelers Nicolas Rajsel en Aristote Nkaka kwamen gisteren langs bij GO!-basisschool de Morootjes om met de kinderen te praten over hun leven als topsporter bij de voetbalclub en daarna ook een balletje te trappen. De leerlingen van het derde tot zesde leerjaar luisterden aandachtig en mochten nadien enkele vragen stellen.
De kinderen wilden onder meer graag weten welke taal gesproken wordt op een training en of het moeilijk is om de bal af te pakken. Diego Rosseel van KVO zorgde voor de vertaling met de Franstalige spelers. "Elke maand gaan we langs bij een school. We geven uitleg over het leven als profvoetballer en het belang van gezonde voeding. We willen vooral aantonen dat profvoetbal ook hard werk is. Daarnaast staat de beleving centraal en krijgen de kinderen een ticket om naar een match te komen kijken." De kinderen, die mooi uitgedost in de kleuren van de club naar school waren gekomen, waren vooral blij met het vlaggetje en de gesigneerde poster die ze mochten meenemen naar huis. Een 60-tal kinderen mocht samen met de spelers nog wat voetballen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Da Vinci Atheneum wil sporthal na renovatie openstellen voor alle sportievelingen

 

De directie van het Da Vinci Atheneum gaat haar sporthal renoveren. De werken aan de zaal moeten volgend jaar klaar zijn. Na de renovatie wil de school de sporthal openstellen voor alle sportievelingen in Koekelare.DaVinciSporthal

De sporthal van het Da Vinci Atheneum is aan een grondige renovatie toe. "Vele jaren terug zijn de buitenmuren al aangepakt", vertelt directeur Karoline Lansens. "Maar die laten intussen vocht door. Daardoor zijn de muren kapot en steekt de houten sportvloer nu omhoog. We kunnen de hal dus niet meer gebruiken."
Volgende maand dient de school een renovatiedossier in bij de Vlaamse regering. "We hopen een flinke toelage te krijgen voor een vernieuwde sportvloer, voor extra sanitair met douches en toiletten en voor isolatiewerken aan het dak en de plafonds. Uiteraard moeten ook arduinen muurstukken weg, omdat die de vochtinsijpeling veroorzaken."
De school is bereid om de gerenoveerde sporthal dan, na de lessen, ter beschikking te stellen van alle sportievelingen van Koekelare. "Onze sportinfrastructuur is geschikt voor badminton, volleybal, tennis en basketbaltraining', zegt de atheneumdirecteur. "Nu al hebben twee sportclubs gevraagd om onze sporthal te mogen gebruiken. Ik overleg binnenkort met de burgemeester, de sportschepen en de sportraad om na te gaan hoe groot de behoefte is aan extra sportruimte in Koekelare."

Derde sporthal

"Het gemeentebestuur heeft onlangs nog een tweede sporthal gebouwd, maar die is haast nooit meer vrij. Onze Da Vinci-sportzaal zou dus een derde gemeentelijke sporthal kunnen worden", vervolgt Karoline Lansens. De school krijgt ondertussen 250.000 euro uit het Klimaatfonds van de Vlaamse regering, om werken uit te voeren die een energiebesparend effeet hebben. "We zullen zeventig nieuwe vensterramen plaatsen met superisolerend glas", vertelt de directeur nog. Dat gebeurt in de schoolgebouwen aan de kant van de Moerestraat.

Artikel verschenen in Het Nieuwsblad.

 Onze scholengroep Stroom. zet in op de sportrichting

 

Een aantal secundaire scholen zullen meer samenwerken om topsport en onderwijs te combineren. Hierbij zal het lessenrooster meer gericht worden op de sport die de leerling kiest.
Ook de sportclubs van de leerlingen (bv. KV Oostende, BC Oostende, ...) zullen nauwer betrokken worden bij de opleiding.
Meer uitleg vind je op de website www.edusport.be

 

 Da Vinci Atheneum start op 1 september 2018 met Tienerschool

 

Door de oprichting van een tienerschool te Koekalere start vanaf 1 september 2018 een uniek en vernieuwend pedagogisch project . De nieuwe school dicht de kloof tussen het basis- en het secundair onderwijs en wordt opgericht door een intense samenwerking tussen de basisschool De Lettertuin en het Da Vinci Atheneum . Hierin ondersteund door de scholengroep Stroom.
DaVinciTiener01

Unieke samenwerking tussen leerkrachtenteams basisonderwijs en secundair zorgt voor een doorlopende leerlijn over bestaande structuren heen.
"Al jaren wordt er (op politiek vlak) gepraat en geschreven over de hervorming van het secundair onderwijs, evenwel worden weinig richtinggevende beslissingen genomen. Het voordeel van het nadeel is dat we als scholen, niet wachten op stimili van bovenaf, maar zelf voorsprong willen nemen door de oprichting van een Tienerschool te Koekelare en daardoor onze leerlingen voorsprong aanreiken in hun schoolloopbaan, in hun talent- en persoonlijkheidsontwikkeling. Streefdoel is om zo maximaal hun toekomstkansen te vergroten." stelt Karoline Lansens, directeur van de nieuwe Tienerschool.
De kloof tussen het basis en het secundair onderwijs wordt gedicht doordat de leerkrachtenteams van de 2 scholen samen met hun directies de pedagogische leerlijn uitwerken voor 4 jaar, met name voor de laatste graad van het basisonderwijs (leerjaar 5 en 6) tot en met de eerste graad van het secundair (1ste en 2de secundair). ln werkgroepen wordt het volgend schooljaar voorbereid zodat de bestaande verschillen in leerdoelen weggewerkt worden in een uniek en nieuw pedagogisch traject.
"Als basisschool geven wij mee input over de inhoud en de methodieken binnen de nieuwe Tienerschool en kunnen we onze leerlingen ook deels verder begeleiden en/of volgen. Daarnaast versterkt de inbreng van het atheneum het basisonderwijs doordat de leerlingen van de laatste graad les krijgen van een aantal vakleerkrachten secundair (wiskunde, Engels, Frans, enz.) en zo nog beter worden voorbereid op het secundair onderwijs." vermeldt Stijn Baillieu, directeur basisschool de Lettertuin. "Wie weet kan er in de toekomst een initiatie Chinees geintroduceerd worden? Chinees is momenteel de opkomende economische taal."
"Wij stellen onze labo's en onze talentenmodules ter beschikking van de basisschool zodat zij maximaal en vervroegd op ontdekkingstocht kunnen gaan. De belangrijke keuze welke richting de leerlingen uit willen vanaf de 2de graad secundair wordt hierdoor optimaal voorbereid.
Door gezamenlijk een nieuwe school uit te bouwen zijn we koploper binnen het onderwijsveld en wachten we niet op keuzes van bovenaf" vervolgt Karoline Lansens.

Voorsprong geven door van jongeren sterke ondernemende persoonlijkheden te maken die klaar zijn voor hun latere maatschappelijke en economische rol.
Niet alleen het 'leer'gedeelte op inhoudelijk vlak is van belang. De ontwikkeling van een positieve persoonlijkheid die leidt tot zelfzekere (jonge) mensen, die hun talenten en hun zwaktes kennen en kunnen inzetten, behoort tot de identiteit van dit nieuw pedagogisch project.
"Wij willen maximaal aansluiten bij het uiteindelijke einddoel van onderwijs, met name het afleveren van sterke en bekwame jonge mensen die klaar zijn voor hun toekomst en die kunnen beantwoorden aan de actuele noden van de maatschappij en de economie. Wij streven ernaar om talentvolle ondernemende jongeren af te leveren. Persoonlijkheden die sterk in het leven staan en samen kunnen werken. (School)structuren zijn daarin slechts een middel, vandaar dat wij met deze tienerschool het doel accentueren." vult Stijn Baillieu aan.DaVinciTiener03
In de eerste graad kun je instappen in het EDUSPORT-project. In een nauwe en verregaande samenwerking met het Atheneum Pegasus, Oostende, met BC Oostende (basket) en KV Oostende (voetbal) zullen talentvolle jonge U12 en U13-voetballers en basketters topstudie met topsport kunnen combineren.
Tijdens de schooluren zullen jullie immers vier lesuren gericht kunnen trainen onder leiding van gediplomeerde A-trainers. Je zal dus als leerling je gewone lesuren, zoals alle andere leerlingen krijgen, combineren met 4u EXTRA TRAINING tijdens de schooldagen. Dit betekent niet alleen een voordel voor jou, want je zal nog sneller nog beter worden. Ook je voetbal- of basketploeg zal er beter van worden, want als jij als speler beter wordt, dan wordt je ploeg ook beter.
Het grote voordeel voor de voetbal- of basketploeg is dat er tussen de trainers van de ploeg en de A-trainers vanop school er regelmatig informatie wordt uitgewisseld over je capaciteiten en je vorderingen. Als de trainer van je ploeg vindt dat je nog wat beter kan dribbelen, dan wordt dit gemeld aan de A-trainer/leraar. Die zal dan samen met jou je individuele technieken verder beter maken.

Kortom:

  • je krijgt 4u extra training per week
  • je krijgt die trainingen gewoon tijdens het normale lessenrooster
  • jij wordt er een beter speler van
  • je ploeg zal betere resultaten boeken

Voorwaarden:

  • je moet aangesloten zijn bij een club die erkend is door de Belgische voetbal- of basketbond
  • je gaat naar het eerste of het tweede middelbaar (zowel in de A- als de B-stroom mogelijk!)
  • je wil een betere speler worden
  • Je bent bereid om ook hard te werken voor je gewone schoolvakken

Het Da Vinci Atheneum weet dat elk kind eigen talenten heeft en wil die samen met hem of haar ten volle verder ontwikkelen.DaVinciTiener02

De nieuwe Tienerschool wordt klaargestoomd om op 1 september van start te gaan

Er wordt in de komende maanden hard gewerkt om op 1 september 2018 met het nieuwe pedagogische project vlot van start te kunnen gaan. Er worden in de 2de semester van dit sch ool jaar wel al een aantal pilootp rojecten samen uitgevoerd, maar de echte start wordt nu voorbereid door de werkgroep Tienerschool, de 2 directies en de scholengroep.
Zoals opgemerkt kan worden heeft deze nieuwe school nog geen naam meegekregen. Vanaf nu zullen de leerlingen en al diegenen die zich betrokken voelen, voorstellen uitwerken. Daarnaast wordt er ook gezocht naar een passend logo en een baseline. Vanaf beide klaar zijn, zullen deze plechtig wereldkundig gemaakt worden.

Investeren in het domein, de buurt en Koekelare

"Vanuit de scholengroep Stroom. wordt de keuze gemaakt om fors te investeren in de campus Koekelare. Dit niet enkel in het renoveren van gebouwen en de energie-optimalisatie voor om en bij de 500.000 euro, maar tevens in het ter beschikking stellen van deze mooie groene campus aan de buurt en de gemeente Koekelare.
Vanuit het principe 'brede school', waarbij gemeenschapsinfrastructuur gedeeld word t met omwonenden, verengingen en de gemeentelijke behoeften, zijn we van plan om hierin mogelijkheden aan te bieden. Ook het kunnen gebruik maken van het domein door de buurt (bijvoorbeeld na de schooluren en/of de vakanties) zorgt ervoor dat er maximale benutting is van gemeenschapsinfrastructuur. Tenslotte zijn we ook bereid om een deel van het grote domein te verkopen zodat er nieuwe woongelegenheden binnen de kern van Koekelare gerealiseerd kunnen worden." vertelt Chris Van decasteele, algemeen directeur Scholengroep Stroom.

Artikel verschenen op de website van Westhoek.be.

 Leerlingen van De Vloedlijn werken samen aan een groot schaakspel

 

DeVloedlijnSchaak

Leerlingen van MPI De Vloedlijn hebben zelf grote schaakstukken gemaakt. Twee jaar hebben ze er samen aan gewerkt. De school kocht een grote mat die groot genoeg is voor de pionnen.

Leraar Maarten Veys is de initiatiefnemer. "Ik had eens zo'n grote stukken gezien en vond het wel interessant omdat wij een schaakschool zijn. Dat wil zeggen dat we schaaklessen aanbieden en het denkspel ook verwerken in de gewone lessen. Het was te duur om een groot schaakbord te kopen, dus hebben we er zelf één gemaakt. We zijn vertrokken vanuit de leefwereld van de leerlingen zelf. Ze zijn uit het niets begonnen met nadenken en meten. Ze hebben met vallen en opstaan geleerd om telkens een oplossing te bedenken." De school kocht een schaakmat die groot genoeg is voor de pionnen. "De leerlingen zijn zelf bij de directeur geweest en hebben zelf opgezocht waar ze de mat konden kopen. Nu kan de hele school op het bord spelen. Binnenkort is er een schaaktornooi en de finale is 'in het groot'."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Vijftien loopfietsjes voor De Groeiboom

 

DeGroeiboomFietsjes

Basisschool De Groeiboom in Oostende heeft vijftien loopfietsjes gekregen tijdens het jaarlijkse fietsexamen van de stad. De Groeiboom kwam als laureaat uit de bus omdat de school het gebruik van de fiets actief en voortdurend aanmoedigt. "Vanuit de stad promoten we al jaren het gebruik van loopfietsen, want dankzij deze fietsjes leren kinderen sneller hun evenwicht beheersen", zegt schepen Tom Germonpré (sp.a), die de fietsjes officieel mocht overhandigen tijdens een nieuwjaarsreceptie voor de kleuters van de school. "Onze school stelt inderdaad alles in het werk om zelfs de allerkleinsten zo snel mogelijk fietsvaardigheden bij te brengen", vult directeur Nicolas Vanhaverbeke aan.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Leerlingen zamelen schoolmateriaal in voor Gambia

 

DeGroeiboomGambia

De leerlingen van basisschool De Groeiboom in Oostende hebben veertien dozen schoolmateriaal ingezameld voor de Seidemann Nursery School in Gambia. De leerlingen kregen bij de start van het schooljaar een papieren zak die ze mochten versieren en ze mochten zelf kiezen wat ze wilden geven, van stiften tot schriftjes. "Uiteindelijk hebben we veertien dozen vol materiaal ingezameld", vertelt juf Ingrid. "Ik ben vorig jaar in Gambia geweest en toen is het idee gegroeid om iets te doen. We hebben daar een school bezocht met 75 kinderen die geen materiaal hadden om mee te werken. Ik ga in de paasvakantie terug om het materiaal te verdelen. Tegen dan zullen er twee nieuwe klaslokalen staan en dus zullen ze het materiaal kunnen gebruiken."

De leerlingen hielpen mee het materiaal inladen. "De dozen zijn nu vertrokken naar Rotterdam om van daar te vertrekken in een container richting Gambia."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 

 Zora is welkom in KA Pegasus

 

PegasusZora

Robot Zora zal de leerlingen van Atheneum Pegasus leren programmeren. Leerlingen sturen via speciale software een 'bevel' naar Zora, waarop ze dat bevel uitvoert. "Een dansje, een spelletje, handjeklap, het kan allemaal", zeggen de leerlingen bewonderend. De school investeert 10.000 euro in het project.

De humanoïde robot Zora maakte eerder al haar opwachting in woonzorgcentra en ziekenhuizen. Daar wordt ze bijvoorbeeld ingezet om de bewoners te entertainen of gezelschap te houden. Maar nu zullen studenten met Zora aan de slag gaan, ze zullen haar programmeren en besturen. De Belgische primeur is weggelegd voor GO! Atheneum Pegasus, want de school start een nieuw onderwijsprogramma, STEAM-IT, een project rond wetenschappen, technologie, informatica en wiskunde.

Met pictogrammen
"Dankzij Zora krijgen leerlingen de kans om hun eerste stappen te zetten in de wereld van de codering en de robotica", vertelt directeur Jean Surmont. "Tijdens een testperiode van zes maanden veranderen we de manier van lesgeven. Ook de leerlingen van basisschool Stene en de Vermeylenschool zullen trouwens naar onze school afzakken om met Zora kennis te maken. Wat er concreet zal gebeuren? De studenten zullen bijvoorbeeld Zora kunnen programmeren. Niet noodzakelijk via ingewikkelde wiskundige codes, maar met behulp van pictogrammen. Vroeger had je daarvoor een specialist nodig, nu kunnen onze studenten het zelf doen. Via de software kunnen ze op hun computer zien wat Zora zoal kan doen. Daarna sturen ze een bevel naar de robot, die de actie dan ook daadwerkelijk uitvoert. De leerlingen kunnen thuis een programmatie voorbereiden."

Ervaring voor later
Broers Ruben (12) en Maarten Deblieck (14), die Latijn studeren, kunnen al aardig overweg met het programmeren van Zora. "Haar een dansje laten doen, spelletje spelen, handjeklap; de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is leuk om zo met informatica bezig te zijn. Later willen we graag met computers of robots aan de slag gaan." Zora wordt ook als hulpmiddel ingeschakeld. "Ze spreekt zeven talen en kan dus ook voor de taallessen worden gebruikt. En waarom zou ze geen turnoefening of dansje kunnen voortonen?"
Fabrice Goffin van Zora Bots is er rotsvast van overtuigd dat robotica de toekomst is. "Alles wordt 'smart', computergestuurd. Wie niet op de kar springt, zal binnen vijf of tien jaar niet meer meekunnen met wetenschappelijke vernieuwingen. Wiskundigen hebben tientallen jaren geleden de basis gelegd voor de huidige vooruitgang. De studenten van vandaag zullen op hun beurt het werk voortzetten."

Artikel verschenen op de website van Het Nieuwsblad.

 Ensorinstituut neemt deel aan congres voor Europese hotel- en toerismescholen

 

EnsorKursaal01

Het Kursaal vormt deze week het decor voor een congres van Europese hotel -en toerismescholen. Het Ensorinstituut neemt een voortrekkersrol op zich en vaardigt twee studenten af in twee van de elf wedstrijden. "Dit congres is belangrijk om onze school op de Europese kaart te zetten", vertelt Eva Matton, technisch adviseur.

Voor de dertigste keer houdt de Association Européenne des Ecoles d'Hôtellerie et de Tourisme, of simpelweg AEHT, haar groot internationaal congres. Dit keer mag België het event organiseren, het Ensorinstituut speelt zelfs een belangrijke rol in de organisatie. 25 leerlingen uit het vijfde en zesde jaar steken er de handen uit de mouwen, aangevuld met enkele docenten. Op het programma staan workshops en netwerkingmomenten, maar hoogtepunt zijn de elf wedstrijden van gemengde internationale teams.
Twee Oostendenaars mengen zich in de debatten. Baderdean Azzabi (16) neemt deel aan de categorie 'restaurant service'. "Ik moet correct de tafel dekken, de juryleden ontvangen, in het Engels uitleg geven over het menu en een passende wijn voorstellen. Het is zeer interessant om met een internationaal team samen te werken. Zo merk ik dat mijn Italiaanse teamgenoot slechts op twee manieren een servet kan plooien, terwijl wij op school minstens zes handelswijzen leren. Mijn Oostenrijkse collega stapelt dan weer de wijnglazen in plaats van ze naast mekaar te zetten."

EnsorKursaal02

Gastronomisch niveau
Guillaume Delval (19) vinden we achter het fornuis terug in de categorie 'culinary art'. "Mijn opdracht is om vier 'finger foods' en een hoofdgerecht te bereiden. Daarbij maken we gebruik van moderne keukentechnieken, gekende ingrediënten en elementen uit een zogenaamde 'mystery box'. Alle gerechten halen een gastronomisch niveau."
Docent Kenny Bavré zetelt bijvoorbeeld nog in de jury van de cocktailcompetitie, studenten Chelsea Steyaert (18) nam deel aan de voorrondes van de baristawedstrijd. Pas vrijdagavond weten we of Guillaume en Badardean tot de winnaars behoren.

Eerste keer Oostende
Maar winnen is niet wat echt van tel is. "Het is belangrijk dat de studenten ook buiten de schoolmuren hun opgedane kennis kunnen testen", stelt technisch adviseur van de opleiding Eva Matton. "Verder kunnen wij ons als toerisme- en hotelschool presenteren aan de rest van Europa. We leggen contacten met onze partners in Barcelona om daar eens op bezoek te gaan of met onze Portugese collega's voor een buitenlandse stage. Het is de eerste keer dat Oostende als gaststad fungeert en dat wij zo'n prominente rol spelen. Eerder vond het congres plaats in bijvoorbeeld Londen, Belgrado en zelfs op een cruiseschip in de Middellandse Zee. Als je weet dat hier 800 mensen aanwezig zijn, waarvan 280 leerlingen uit 25 landen, dan is het belang van dit congres voor Oostende en onze school snel duidelijk." Ook vandaag nog is het grote publiek welkom.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Op zoek naar beste kok van het volwassenonderwijs

 

CVObestekok

Zes finalisten zullen op 8 december strijden voor de titel 'Beste kok van het volwassenenonderwijs in Vlaanderen 2017'. Het gaat om een nieuwe wedstrijd georganiseerd door CVO De Avondschool Oostende.

"De wedstrijd is een mooie manier om het volwassenenonderwijs in de schijnwerpers te zetten. Tussen de cursisten zit namelijk heel wat talent dat het verdient om ontdekt te worden", zegt Patrick Vermaut, directeur van CVO De Avondschool. In totaal waren er 37 inzendingen, van koks van scholen voor volwassenen in heel Vlaanderen. De kandidaten moesten allemaal een creatief en innovatief recept met varkenswangen uitdenken en insturen. De jury, bestaande uit sterrenchefs zoals onder meer Wout Bru, Lieven Lootens en Ian Wittevrongel, weerhield uiteindelijk zes van de 37 inzendingen. Het gaat om Maud Smits uit Koksijde, Matthias Emmerechts uit Antwerpen, Klaas Vanhooren uit Wijnendale, Liza Corsellis uit Lauwe, Luc Van Nuffel uit Nieuwekerken en Els Lezy uit Tielt. "De finale bestaat uit het bereiden van het ingezonden recept, daarna gevolgd door een opgelegde proef. Sterrenchef Roger van Damme zal de finalisten coachen in de keuken tijdens de wedstrijd", zegt Pascal Carbonez, chef-kok van CVO De Avondschool en voorzitter van de smaakjury van de wedstrijd. 's Avonds zal de winnaar bekend gemaakt worden. Hij of zij krijgt een trofee. Aansluitend is er een galadiner in het Thermae Palace Hotel.

 Artikel verschenen op de website van HLN.

 BS Hendrik Conscience is de Sociaalste Lager School

 

ConscienceSocSchoolGO! Hendrik Conscience school te Oostende zoekt zijn veilige digitale weg in de cybersneltrein van onze hedendaagse maatschappij en wint de wedstrijd #SociaalsteSchool 2017 Lager Onderwijs.
Op 26 oktober ontvangt de school de prijs. Deze wedstrijd promoot inclusief onderwijs waarbij sociale digitale verantwoordelijkheid wordt ingebed in de cultuur van de school. Ze mogen zich verwachten aan een digitaal feest op hun school open voor de buurt en ouders.

Bijna 200 lagere en secundaire scholen gingen in september de uitdaging aan.
Zij bestelden de doos #sociaalsteschool2017 vol werk- & inspiratiemateriaal van de projectpartners Child Focus, Mediawijs.be, de Privacy Commissie (IkBeslis) en VZW sCooledu. Nadat vorige week het Lucernacollege in Antwerpen de jury overtuigde wist Hendrik Conscience school overtuigd te winnen met unanimiteit van de jury!

http://www.scooledu.org/bsgo-hendrik-conscience-zoekt-zijn-veilige-digitale-weg-de-cybersneltrein-van-onze-hedendaagse-maatschappij

Maar liefst 40 laureaten tonen hun plan om de digitale kloof te dichten.

Projecten die inzetten op duurzaamheid en (ouder)betrokkenheid bij de doelgroep - kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen - kwamen in aanmerking. Anderzijds had jury aandacht voor de creativiteit en digitale verslaggeving van het project. De inzending van Hendrik Consience overtuigde met het pakkende verhaal over de 27 nationaliteiten in de school. De directeur An Potier ging aan de slag met het leerplan media van GO! en een gedragscode voor heel de school waarbij volgende domeinen centraal staan: Paswoorden, Internettaal, Respect, Diversiteit en Ouderbetrokkenheid. Met een komische video in "Wat Als" stijl overtuigde ze de jury hoe de hele school meewerkt om gedurende het hele schooljaar positief en duurzaam in te zetten op digitale geletterdheid.
De Digitale Week krijgt steun van alle laureaten die hun inzendingen delen op de site van VZW sCooledu:http://www.scooledu.org/sociaalsteschool/

Digitale vaardigheden toegankelijk maken

Initiatiefnemer van het project is VZW sCooledu, die de steun geniet van het Digital Belgium Skills Fund - opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen.
"We moeten erover waken dat ook in onze digitale samenleving iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht leeftijd, achtergrond of thuissituatie. Daarvoor heb je vandaag een minimum aan digitale vaardigheden nodig want die vormen de springplank die mensen vandaag nodig hebben."
Vele kinderen en jongeren zijn geboeid door alles wat te maken heeft met informatica en nieuwe technologieën. Zij hebben echter niet altijd de financiële middelen of netwerken om hun interesses en talenten ten volle te ontwikkelen. In onze hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen - zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Nu al is het vaak puzzelen om de vaardigheden van werkzoekenden te laten aansluiten op de steeds strengere behoeften van de arbeidsmarkt. Beschikken leerkrachten over de vaardigheden en middelen om dit via het onderwijs waar te maken? Met de wedstrijd #SociaalsteSchool hoopt dit initiatief die kloof alvast te dichten.

 Zes tweelingen in één klas in De Studio

 

 DeStudioTweelingen

 

Zes tweelingen in een klas van 42 leerlingen. Het klinkt onvoorstelbaar, maar toch is het zo in school De Studio in Oostende. "Zelfs voor ons is het soms nadenken wie nu precies wie is", lacht directeur Lodewijck Jonckheere.

Het schooljaar komt goed en wel op gang, de leerlingen en leerkrachten beginnen elkaar al een beetje te kennen. Maar in De Studio, de middelbare school die pas vorig schooljaar boven de doopvont werd gehouden, zitten ze met een wel heel aparte situatie. In het eerste leerjaar zitten maar liefst zes tweelingen. Drie daarvan zijn zelfs eeneiig.
We overlopen het speciale lijstje: Simon en Emile Du Pan (12), Leon en Just Maet (11), Yana en Niki Van Tyghem (12), Anouk en Lot Vantyghem (12) en Stach en Daaf Verhé (12). Buitenbeentjes - omwille van het verschil in geslacht - zijn Robbe en Caro Vandewalle (12). "Wij maken het de leerkrachten gemakkelijk", lachen broer en zus. Een heel ander verhaal bij de andere vijf duo's. Bij hen moet je kijken naar de kleding om hen uit elkaar te houden.

"Wij zijn een beetje zoals de broertjes Lukaku: we spelen allebei voetbal in dezelfde club. Simon is linksachter, Emile is middenvelder", vertellen de twee blonde broers De Pan dan weer. "We surfen ook allebei. Ik ben wel beter in surfen", maakt Simon zich sterk. Alle kinderen kibbelen wel eens onder elkaar, zoals broers en zussen wel eens doen. "We willen niet als één persoon gezien worden", vertellen zusjes Yana en Niki. "Eén keer gingen we met dezelfde kleren naar school, maar dat was niet zo plezant. Intussen kleden we ons wat anders: de één wat strak en simpel, de andere wat meer uitgesproken."

Misschien het moeilijkste om te onderscheiden van elkaar: Stach en Daaf. "We beseffen dat het lastig is om ons als eeneiige tweeling uit elkaar te houden. Maar je kan het ook zien aan onze bril, hoor. Kijk, Stach heeft een rood streepje op zijn montuur", lacht Daaf. Just Maet is dan weer ziek als wij op bezoek komen, maar kwam toch even naar school om met zijn makker en broer Leon op de foto te gaan. "Zie je het verschil? Leon is gewoon een beetje kleiner", knipoogt de knaap.

Voor het scholenteam is het wennen. "De leerlingen komen allemaal uit een andere lagere school. Dit is een ongelooflijk statistisch toeval", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere. "Het is inderdaad wat verwarrend en we halen de namen nog wat door elkaar. Dan zijn er nog twee Van Tyghems én twee Vantyghems, wat het er alleen maar moeilijker op maakt. De kinderen grappen ook over wie die ene minuut eerder geboren is. Maar weet je, het is niet omdat ze er bijna hetzelfde uitzien, dat ze ook dezelfde persoonlijkheid hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat tweelingen die samen opgroeien meer van elkaar gaan verschillen dan tweelingen die apart opgroeien. De één is bijvoorbeeld een beetje introvert, de ander wat extravert. Als ze apart opgroeien, kunnen ze zich niet aan elkaar spiegelen, waardoor ze meer dezelfde karaktereigenschappen hebben. Of we nóg tweelingen aankunnen? Waarom niet", grapt Jonckeere. "Straks kunnen we in de lessen biologie misschien wat experimentjes doen."

 De Studio telt nu twee schooljaren en in totaal 82 leerlingen.

Artikel verschenen op de website van HLN.

Wij helpen de leerlingen om mee te gaan op uitstap, om schoolbenodigdheden te kopen enz.
Helpt u ons om de leerlingen te helpen?


logo vriendenMeld ons wie hulp nodig heeft via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Word lid en stort op BE72 0017 4815 5016 van de Vrienden van het GO! Oostende, voor een:

  • steunkaart  € 5,00
  • lidkaart € 12,50
Wie we zijn en wat we doen kunt u nalezen op www.vriendengo.be
Stuur ons uw e-mailadres indien u op de hoogte wenst te blijven van onze projecten.

In naam van de leerlingen die het nodig hebben, bedankt.