Leerlingen van de Autonome Middenschool Bredene brengen het toneelstuk De Tovenares van Oz

 

Het is weer zover! De leerlingen van de eerste graad hebben samen met de leerkracht Nederlands gewerkt aan een eigen versie van De tovenaar van Oz, het bekende verhaal van Frank Baum. De voorstelling gaat door op vrijdag 17 mei in de feestzaal van de Europaschool (ingang via Unescostraat).
De deuren gaan om 19u open en de voorstelling start stipt om 19.30u. Iedereen is welkom, tickets te reserveren via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .
Wij hopen van harte dat u hierop aanwezig kunt zijn.
 

 

MSBredeneAffTovenaresOz

Filosoof en wiskundige Jean Paul Van Bendegem deelt kennis met studenten Pegasus en Centrum

 

AthenaVanBendegem01 

Jean Paul Van Bendegem was te gast in Oostende. Hij kwam er een lezing wiskunde en logica geven voor de studenten van het Atheneum Pegasus en Atheneum Centrum.

Van Bendegem (66) bezocht eerst de campus Pegasus, waar hij in kleine groepjes in dialoog ging met de studenten wiskunde en wetenschappen. Daar werd onder meer aan probleemoplossend denken gedaan. In de namiddag gaf de bekende filosoof en wiskundige een boeiende voordracht over logica in het auditorium van het Vesaliusinstituut, waar de derde graad van athenea Pegasus en Centrum bijeenkwam. De komst van Van Bendegem viel niet toevallig samen met het einde van de ‘Maand van de filosofie’. “We willen de jongeren klaarstomen op enerzijds de intensieve samenwerking tussen Pegasus en Centrum volgend jaar”, duidt directeur Jean Surmont van Pegasus de filosofische dag. “Van Bendegem is als professor ook een uitstekend spreker voor de studenten als voorbereiding op het hoger onderwijs.” Van Bendegem zelf genoot zichtbaar van zijn tijd met de jongeren. “Sinds ik eind vorig jaar op emeritaat - of pensioen - trok, heb ik meer tijd om lezingen te geven. Ik sta al eens voor groepen van bijvoorbeeld het Davidsfonds, Markant of Neos, waar toch meestal een iets ouder publiek opdaagt. De jonge studenten die vandaag voor me zaten, leunen het dichtst aan bij de groep waar ik vroeger aan doceerde in de VUB. Het was niet de bedoeling om hun hoofd vol te proppen met kennis, maar de studenten wat voorbeelden over logisch denken bij te brengen die ze later kunnen gebruiken. Het moest leuk en luchtig blijven. Ik ben alvast tevreden met hun reacties en luisterbereidheid.   

AthenaVanBendegem02

AthenaVanBendegem03

Artikel verschenen op de website van HLN

Directeur van basisschool Arnoldus wil in vier weken 1.000 km fietsen

 

Basisschool GO! Arnoldus in de Brouwerijstraat, Oudenburg, krijgt de komende jaren een make-over met de aanleg van een groene speelplaats, van een fietspad op het grasveld achter de school en vooral met een grote renovatie van de schoolgebouwen. "Dit is echt een primeur, want de toekenning van de subsidie van twee miljoen euro weten we nog maar pas", glundert directeur Vera Verlinde die haar school zelf een financieel duwtje in de rug wil geven via een eigen opgezette sponsoractie.

De basisschool van het gemeenschapsonderwijs werd in 1963 geopend. De gebouwen hebben intussen al veel stormen, lees leerlingen, doorstaan en kunnen een grondige renovatie gebruiken. "En die komt er, want we kregen pas het bericht dat onze school twee miljoen euro wordt toegewezen om een grondige opfrissing te realiseren", zegt directeur Vera Verlinde trots.
"In een eerste fase worden de totale buitenschil en het dak vernieuwd. Er komt een ventilatiesysteem met warmterecuperatie, nieuwe plafonds met energiezuinige verlichting, de ramen en vensters worden vernieuwd. In de eetzaal
komen vensters tot beneden, zodat de natuur als het ware binnenkomt in de school", legt de directeur uit.

1.000 KILOMETER
Maar een eerste uitdaging van Vera Verlinde wordt haal sponsoractie die ze ten voordele van de te realiseren groene speelplaats houdt. "Met de organisatie van allerlei activiteiten hebben we al wat centen gespaard, maar uiteraard niet genoeg voor wat we hier voor de kinderen willen tot stand brengen: een speelplaats in het groen met allerlei elementen. Ik wil hiervoor graag mijn steentje bijdragen en heb het idee opgevat om van 25 april tot 25 mei, de dag van ons Festival Tropical, 1.000 kilometer te fietsen en me hiervoor te laten sponsoren", klinkt het.
"Dat het een hele uitdaging is, ben ik me van bewust. Vooral de tijd zal me parten spelen, niet de afstand. Ik ben wel een echte fietsfanaat, van kinds af al. Gelukkig is mijn fietshandelaar bereid om altijd stand-by te zijn", lacht Vera Verlinde die in Oostende woont en veel met de fiets naar Oudenburg komt.

MEDESTANDERS
"Normaal fiets ik 1.000 kilometer in zo'n vier maanden, nu moet het in vier weken. Ik rij wel elektrisch. Om me te steunen organiseer ik de komende zondagen, woensdagen en ook op zaterdag 11 mei een fietstocht waar iedereen mag aan deelnemen, uiteraard mits me te sponsoren. Voor 5 euro maken we een tocht van 25 tot 50 kilometer", doet de directeur een oproep naar medestanders.
"Haal ik de 1.000 kilometer niet, dan betaal ik alle sponsorgeld terug", belooft Vera Verlinde. Naast de deelname aan één van de fietstochten kan je haar ook sponsoren door een zelf bepaald bedrag te storten op BE86 0013 3970 1150 op naam van Scholengroep Stroom met de vermelding 'PJ0464 Vera doet het!' Je kan haar afgelegde afstand per dag volgen op de website van de school: www.arnoldusschool.be.

NIET BETOGEN
Waarom Vera Verlinde precies deze uitdaging met fietsen wil aangaan, is voor haar vanzelfsprekend en past in de visie van de school.
"Wij gaan niet op straat betogen voor het klimaat, maar willen onze leerlingen goede gewoontes aanleren. Ze fietsen bijna elke middag op school. We hebben hier heel wat eigen fietsen, ook voor de kleintjes. Fietsen is toch het vervoermiddel bij uitstek om kleine afstanden te doen. Een fiets is voor de meeste mensen ook betaalbaar, wat een auto niet altijd is. En als groene school willen we zorg dragen voor de natuur en het klimaat."

WERKGROEP GRAS
Om het project van de groene speelplaats op te zetten kwam in de Arnoldusschool de werkgroep GRAS tot stand, een samenwerking tussen personeel en ouders. "We zijn heel blij dat we voor het ontwerp een beroep konden doen op een papa die bij een architectenbureau werkt. Hij bezorgde ons een prachtig plan met ons logo, een boom op twee stammen, als basis. We zouden deze eerste fase van onze make-over graag realiseren tegen september 2019. De volgende fase, de renovatie, zou tegen eind 2020 klaar zijn en dan komt de derde fase, de aanleg van een heus fietspad, aan de orde", besluit Vera Verlinde, nu vooral uitkijkend naar veel mooie fietstochten.
De vraag die op ieders lippen ligt, is: Doet ze het of doet ze het niet? Het antwoord krijgen we op zaterdag 25 mei.

Artikel verschenen in Krant van West-Vlaanderen

Leerlingen basisonderwijs maken kennis met onze middelbare scholen op de scholenbeurs

 

Op 22 en 23 maart kregen leerlingen van het basisonderwijs en hun ouders de kans om alle middelbare scholen van scholengroep Stroom te leren kennen.

De scholenbeurs werd ingericht in de eventzaal van KV Oostende. Iedere school had een eigen stand waar ze zichzelf en de mogelijke opleidingen of richtingen voorstelden. Er waren leerkrachten die de nodige uitleg gaven, experimenten deden, ...
Hieronder enkel sfeerbeelden. Op de Facebook pagina van scholengroep Stroom zijn er nog meer foto's te vinden.


Scholenbeurs01   Scholenbeurs02
     
Scholenbeurs03   Scholenbeurs04
     
Scholenbeurs05   Scholenbeurs06

Mysterieuze gast in BS Arnoldus

 


 

Enkele dagen geleden kregen ze in basisschool Arnoldus een gast over de vloer. Alle leerlingen waren enthousiast. Iedereen wil weten wie het is en wat die persoon komt doen op school. Binnenkort volgt meer informatie op de website van de school: www.arnoldusschool.be

 Nieuwe doorstroomschool laat proeven van hoger onderwijs

 

AthenaDoorstroomschool 


De scholengroep Stroom van het gemeenschapsonderwijs gelooft in de onderwijsvernieuwing en voert die het komende schooljaar door. "We starten op 1 september met Athena, een grote doorstroomschool met 1.380 leerlingen", zegt algemeen directeur Chris Vandecasteele. Docenten van hogescholen en universiteiten komen er ook gastcolleges geven.

Er komen vanaf 1 september een doorstroomschool Athena (die voorbereidt op hoger onderwijs) en vier domeinscholen: het Vesaliusinstituut (mens en wetenschappen), Ensorinstituut (met onder meer de hotelschool), Mercator (maritiem) en De Studio (methodeonderwijs).

1.380 leerlingen in Athena
"De oprichting van Athena is een belangrijke stap", zegt Chris Vandecasteele, algemeen directeur. "Het is een doorstroomschool met drie campussen — centrum, Pegasus (Stene) en sportschool Olympus/de Box - waar 1.380 leerlingen les zullen volgen. De eerste en tweede graad komen in Stene, de derde graad in het centrum. In Olympus wordt een zesjarige cyclus aangeboden omdat daar topsport en onderwijs gecombineerd worden." Schepen van Onderwijs Natacha Waldmann (Groen) verklaarde onlangs dat ze na het wegtrekken van Howest en KHBO opnieuw hoger onderwijs wil aanbieden in de stad. Daar pikt het gemeenschapsonderwijs meteen op in.
"We zullen vanaf september samenwerken met Howest, HoGent, UGent en de VUB. Hun docenten komen hier gastcolleges geven. Zo kunnen onze leerlingen al proeven van hoger onderwijs. Maar het gaat ook verder dan loutere kennismaking. Zo zullen leerlingen examens kunnen afleggen en op die manier studiepunten voor het hoger onderwijs verdienen. Daarmee kunnen ze dan een vrijstelling krijgen voor de universiteit of de hogeschool."

Snel tempo
"Maar als je wil samenwerken met hogescholen en universiteiten is een goede infrastructuur belangrijk", zegt Vandecasteele.
"De nieuwbouw van Pegasus heeft moderne laboratoria. In de campus Centrum worden nu in snel tempo de labs vernieuwd, zodat we meekunnen op universitair niveau. De scholengroep investeert daarin 110.000 euro."
Verder raakte ook bekend dat de centrale diensten van de scholengroep in 2020 hun intrek zullen nemen in het vernieuwde A-gebouw, waar nu de fietsers de school bereiken in de Leon Spilliaertstraat en dat de twee historische huizen op nummer 26/27 in die straat zullen worden verkocht.

GEMEENSCHAPSONDERWIJS GROEIT
Het gemeenschapsonderwijs ziet zijn leerlingenaantal stijgen.
In de 26 scholen van de GO!-scholengroep Stroom zitten volgens de belangrijke februaritellingen 9.601 kinderen. Dat zijn er 286 meer dan vorig schooljaar. De scholen zijn gevestigd op 32 locaties in Oostende, Bredene, Middelkerke, Gistel, Oudenburg en Koekelare.
"De stijging in het GO! komt bijna volledig voor rekening van het secundair onderwijs en is te danken aan de herprofilering die we doorvoerden en die vanaf volgend schooljaar definitief in werking treddt", zegt algemaan directeur Chris Vandecasteele van scholengroep Stroom. "Veel leerlingen en ouders maakten nu al de keuze om erbij te zijn."

Artikel verschenen in Het Nieuwsblad

 

 De leerlingen van De Vloedlijn bezoeken kinderboerderij De Lange Schuur

 

DeVloedlijnKinderboerderij01   DeVloedlijnKinderboerderij02


Met de slogan 'Wat je zelf maakt, smaakt altijd beter!' zagen we hier op de boerderij al veel proevende en lachende Vloedlijnkinderen.

Bewust omgaan met duurzame voeding. Een onderwerp dat vandaag niet meer uit onze maatschappij weg te denken valt. Met cvba Buitengoed werken wij daar graag aan mee door bv. eigen vlees te kweken met onze salersrunderen, scharrelvarkens en vleeskippen. Ook via de Biopluktuin, waar een ruim aanbod is aan groenten en fruit. 0f met 't Buitenbeentje en de Boerenmarkt, die zorgen voor de korte keten. Met de kinderboerderij richten we ons op de jongste doelgroep. Onze toekomst. Al vele jaren fietsen enkele Oostendse klassen richting onze moestuin om er te zaaien, planten, wieden,... en proeven.
Ze komen regelmatig terug, zodat ze zien dat hun eigen zaadje uitkomt, groener en ronder wordt. Na de grote vakantie komen we samen om van onze zelfgekweekte groenten lekkere aperitiefhapjes en verschillende soepen te maken.
Dit jaar gaan we nog een stapje verder. Op vraag van Caroline, van het MPIGO De Vloedlijn, werken we niet enkel tijdens het voorjaar, maar het héle schooljaar rond voedsel. Zij willen met hun school die bewustmaking van gezonde, duurzame voeding ook overmaken naar een bijzondere, kansarme groep. Niet evident, gezonde voeding gaat meestal niet gepaard met goedkope voeding. Caroline slaagde erin om een aardig bedrag samen te rakelen, dus gingen we in september van start.
Zo komt er iedere week een klas van De Vloedlijn op bezoek. De eerste sessies waren 'Zoete pluk'. De kinderen plukten onze appels en peren. We maakten er appelflappen van, sommige appels werden ook gepetst. Samen met de heks maakten we heksenpompoensoep - met speciale heksenkruiden. En tijdens de 'Week van de smaak' leerden de kinderen de smaken van de wereldkeuken. Af en toe een vies gezicht bij het zien van al die onbekende groenten en kruiden, maar bijna altijd vindt iedereen het lekker en is alles op.
Naast deze bewustmaking bij de kinderen, proberen we samen met De Vloedlijn ook de ouders te bereiken. We maken tweewekelijks een 5-tal pakketten met daarin het (over)aanbod van het moment. Dit kan gaan van tomaten tot eieren, van appelflappen tot soep. Meestal gemaakt door de kinderen die die week kwamen.
Hier merken we wel dat deze weg om de [meestal kansarme-) ouders te bereiken niet evident is. Sommige pakketten worden niet opgehaald. Houden zij zich vast aan hun eigen eetpatronen? Is de drempel te groot? Hoe dan ook, de niet-opgehaalde pakketten worden verdeeld in de klas en hier verwerkt. Niets gaat verloren.

Artikel verschenen in Zandkorrels

 Hun game is volledig uitgewerkt, leerlingen Kroonlaan testen zelfbedachte game

 

De zesdes van basisschool Kroonlaan in Oostende hebben kennisgemaakt met hun ‘droommachine’. Zij kwamen met het idee, studenten van Howest voerden het uit en kwamen met een ‘droomgame’ op de proppen, een hedendaags computerspel.

Twee maanden geleden namen studenten van de bacheloropleiding digital arts & entertainment de klas van juf Ruby voor een halve dag over. Ze stimuleerden de leerlingen om hun eigen droommachine te bedenke. Jari Van Hauwaert, student bij HoWest, is tevreden met het eindresultaat. “We hebben gekozen voor een mooi evenwicht tussen een avontuurlijk parcours en een puzzelgame. De spelers moeten in het eerste level valkuilen ontwijken en een niveau hoger komen de puzzels aan bod. Hoewel je toch een beetje moet nadenken, is het geen educatief spel. Puuur plezier is het uitgangspunt. Ook de figuranten in het spel zijn ontworpen op basis van de ideeën van de kinderen. Vraag me niet waarom, maar de jongens wilden per se dat we een patat in het spel staken. We hebben dan maar een ventje geïntegreerd in de vorm van een aardappel.”

Maar wat vinden de leerlingen zelf? Zij mochten het spel donderdagmorgen tijdens de schooluren uittesten in Howest. Shenaya Vanbillemont (12) uit Oostende reageert laaiend enthousiast. “Het is echt de max”, zegt ze met een brede lach. “Maar wel niet zo makkelijk. We zullen het spel thuis kunnen downloaden en ik ben zeker van plan om er nog uren aan te spenderen.”

KroonlaanGame01   KroonlaanGame02
     
KroonlaanGame03   KroonlaanGame04
     
KroonlaanGame05   KroonlaanGame06

Artikel verschenen op de website van HLN

 

 Uitvinders van zesde leerjaar basisschool Kroonlaan testen eerste prototype van hun droomgame

  KroonlaanGame01De leerlingen van Kroonlaan samen met de studenten van Howest die de droomgame hebben ontwikkeld

Half november heeft een studententeam van de Howest Bacheloropleiding Digital Arts & Entertainment de klas van juf Ruby van basisschool Kroonlaan voor een halve dag overgenomen. Ze stimuleerden de leerlingen om hun eigen droommachines te bedenken en te tekenen. Donderdag mochten de leerlingen het prototype al eens testen.

“De studenten van Howest zijn aan de slag gegaan met de ideeën van de leerlingen en hebben er enkele verwerkt in hun spel. Zo is er een leerling die een compagnon had ontworpen die nu het hoofdpersonage helpt om iets op te lossen. Er was ook een machine die aardappelen afschiet, en ook dat zit er in. De leerlingen zijn enorm enthousiast om hun ontwerpen zo tot leven te zien komen”, vertelt juf Ruby Lams. Tot eind januari hebben de studenten nog de tijd om op basis van hun ideeën een droomgame te ontwikkelen. Dan komen de leerlingen van het 6de leerjaar van GO! Basisschool Kroonloon samen met leerlingen van het Ensorinstituut naar Howest voor de inhuldiging van de game.
Juf Ruby en haar klas volgen elke stap van het maakproces online maar geven ook input en feedback tijdens de interactiemomenten. De studenten introduceren juf Ruby en haar klas in het ontwikkelingsproces van een computergame van A tot Z. Vanaf februari gaan leerlingen van het 2de jaar Artistieke Vorming en 7de jaar Graphic Design van het Ensorinstituut in Oostende houten ‘cut-outs’ van de spelfiguren en allerhande promomateriaal voor de game creëren. Het project kadert binnen MyMachine, waarbij drie onderwijsniveaus ‘droommachines’ realiseren.

KroonlaanGame02
De studenten van Howest gebruikten de ontwerpen van de leerlingen in hun game

KroonlaanGame03De leerlingen mochten het prototype al eens testen

Artikel verschenen op de website van HLN

 Zelfgemaakte houten accessoires van leerlingen Ter Zee brengen 4.500 euro op

  TerZeeHout01De sfeer zat er goed in tijdens de Warmste Speelplaats in Ter Zee in Oostende

Ter Zee zette zich voor de tweede keer in voor het goede doel in kader van de warmste week van Studio Brussel. Ter Zee is een school voor buitengewoon secundair onderwijs. “In 2017 was onze school genoodzaakt afscheid te nemen van Pavèl Derycke. Hij was een goedlachse schoolkameraad die bij iedereen een positieve vibe naliet”, vertelt Nathalie Vandenbussche, medewerker Ter Zee Oostende. Het project Hart van Hout werd opgestart ter nagedachtenis van Pavèl en groeide uit tot een groot succes. “De leerlingen hebben dit jaar opnieuw handgemaakte houten accessoires gemaakt.” De opbrengst van deze verkoop gaat naar Make a Wish en Habbekrats Oostende. Habbekrats zorgt voor een zinvolle invulling van de vrije tijd van Oostendse jongeren. “De leerlingen, zelfs degene die het soms moeilijk hebben in de les, werkten vol enthousiasme mee aan het project. Dit jaar werden magneetjes, brood- en tapasplankjes aangeboden. Tijdens vrije momenten, vervangingen en zelfs in de vakantie draaiden pyrografen, die in hout branden, overuren en zijn heel wat leerlingen en leerkrachten in de weer geweest om alle bestellingen te kunnen afwerken.” De actie leverde 4500 op en de school werd daarnaast ook gesteund door Villa Aqua die daar nog eens 2500 bovenop deed. De leerlingen verzamelden op de slotdag donderdag voor de warmste speelplaats om daarna naar domein Puyenbroeck te trekken om het geld te overhandigen aan de StuBru-presentatoren. “Voor ons leerlingen is dat een belangrijke uitstap. We kunnen als school weinig uitstappen doen door het beperkte budget, maar doordat Keolis de bus heeft gesponsord konden ze nu wel met 120 meegaan. Je merkt dat het enorm veel betekent enorm veel voor hen.”

TerZeeHout02 
De leerlingen van Ter Zee in Oostende trokken vol trots naar Domein Puyenbroeck om hun cheque te overhandigen

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen van De Puzzel hebben nieuwe speeltoestellen gekregen

 

 DePuzzelApenparcours

Sinds enkele dagen kunnen de leerlingen zich volledig uitleven tijdens de speeltijd op een “apenparcours”.
Dat werd geïnstalleerd in beide afdelingen van basisschool GO! De Puzzel, afdeling Zandvoorde en afdeling Meiboom.
Ze kunnen er klimmen, hangen, hun evenwicht oefenen,...
Kortom ze kunnen hun energie kwijt om daarna weer fris en fit naar de klas te gaan.

 Leerlingen visserij worden voorbereid op een duurzame toekomst

 

MercatorProSea

De leerlingen visserij van het Maritiem Instituut Mercator in Oostende krijgen vier dagen les rond ‘Vissen met toekomst’. Want het beroep van visser is de laatste tijd heel erg veranderd.

Heel wat nieuwe regels werden het laatste decennium geïntroduceerd. Dat maakt van het beroep van visser een complex geheel. De Stichting ProSea strijkt daarom deze week vier dagen neer in de school voor een internationale visserscursus. De organisatie zal gedurende vier dagen de leerlingen wegwijs maken in vier thema’s. Het eerste luik belicht duurzaamheid en maritiem milieu. Het tweede belicht hoe men ook winst kan maken door duurzaam aan de slag te gaan. Woensdag krijgen de leerlingen communicatietraining om hetgeen ze leerden ook daadwerkelijk te kunnen implementeren op de werkvloer. En op de laatste dag wordt de klimaatverandering behandeld.

Artikel verschenen op de website van HLN

 

 Leerlingen August Vermeylenschool maken verkeersspel

 

VermeylenVerkeersspel

De August Vermeylenschool heeft volop rond verkeersveiligheid gewerkt.
Zo zijn de leerlingen erin geslaagd om een eigen verkeersbord en verkeersspel te ontwerpen. De kinderen kregen allemaal fluohesjes die ze nu dagelijks dragen van en naar de school.
De aankoop van de fluohesjes werd mogelijk dankzij een sponsoring van Daikin en het winnen van een geldbedrag na deelname aan het Junior Da Vinci-project van stad Oostende.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen Vesalius laten peuters en senioren snoezelen

 

VesaliusPeutSen

De leerlingen van 6 Jeugd- en Gehandicaptenzorg aan het Vesaliusinstituut in Oostende hebben gisteren peuters van basisschool Vogelzang en enkele senioren van woonzorgcentrum De Boarebreker samengebracht voor een snoezelnamiddag.

Snoezelen, een samentrekking van snuffelen en doezelen, is een gebruikelijke zorgbehandeling voor dementerenden, mensen met een ernstige verstandelijke beperking én jonge kleuters. De leerlingen van het Vesaliusinstituut maakten met herbruikte spullen zelf het snoezelmateriaal en richtten drie kamers in met als thema de ruimte, de natuur en de tijd van toen. “De bedoeling is om de senioren samen een kamer te laten ontdekken met de peuters. Daarbij willen de interactie tussen beiden stimuleren”, licht leerkracht Ruben Vangheluwe toe. “Het bijzondere van deze activiteit is dat de jongeren alles zelf georganiseerd hebben. Ze trokken naar het woonzorgcentrum en naar de school om het project toe te lichten en mensen uit de nodigen.” De middag werd voor de peuters afgesloten met enkele spelletjes, terwijl de senioren nog konden genieten van een kopje koffie.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Autonome Middenschool Bredene en MOEV hebben een tweede scholenloop georganiseerd

 

Voor het tweede jaar op rij organiseerde de Autonome Middenschool Bredene in samenwerking met MOEV een scholenloop langs de Spuikom, met start aan de surfclub Inside. Alle scholen van Bredene/Oostende en omstreken konden deelnemen via de leerkracht LO. Meer dan 600 kinderen en jongeren zetten opnieuw hun beste beentje voor en heel wat ouders kwamen hun kind aanmoedigen.
Door een vlotte samenwerking met verschillende instanties, medewerkers en vrijwilligers konden we spreken van een geslaagde editie.
Tot volgend jaar!

Enkele sfeerbeelden van de scholenloop. Wil je nog meer foto's zien klik dan hier.

01   02
03   04
05   06
07   08

 De Avondschool organiseert opnieuw 'Beste kok van Vlaanderen uit het volwassenenonderwijs'

 

AvondschoolBesteKok2018 

Wie strijdt mee?

Na het overweldigende succes van de eerste editie, organiseert CVO DE AVONDSCHOOL Oostende voor de tweede maal de wedstrijd voor ‘Beste kok van Vlaanderen uit het volwassenenonderwijs’ op 7 december 2018.
Deze ‘battle’ vindt plaats in de Horeca-afdeling van CVO DE AVONDSCHOOL Oostende, Leopold III-laan 1 te Oostende, met aansluitend een galadiner in Kinepolis Oostende.
Alle afgestudeerde koks of koks in opleiding van een CVO, Syntra of VDAB uit Vlaanderen kunnen meedingen naar deze felbegeerde titel, dus ook uw cursisten. De manier om talent uit het volwassenenonderwijs in de schijnwerpers te zetten.
Het thema van de wedstrijd dit jaar is ‘creatief met Noordzeevis’. De deelnemers moeten eerst een innovatief en creatief recept met Noordzeevis insturen. De ingezonden recepten worden vervolgens beoordeeld door een leesjury waaruit 6 finalisten genomineerd worden. De finale op 7 december 2018, zal bestaan uit het bereiden van het ingezonden recept, gevolgd door een opgelegde proef.
De gerechten zullen beoordeeld worden door professionele en gevestigde chef-koks zoals Wout Bru (La Bru’sserie en Songlier des Ardennes), Bartel Dewulf (bekend als jurylid uit ‘Mijn Restaurant’ en kok bij de Rode Duivels), Filip Claeys (sterrenchef De Jonkman), Kenny Danschotter (chef-kok Weinebrugge Sint-Michiel) en Iain Wittevrongel (eigenaar restaurant Mondieu) en Eric Miete (Culinair Advisor Coppert Cress),
’s avonds, op het galadiner in Kinepolis Oostende, zal de winnaar bekendgemaakt worden.

Wil je weten wie de winnaar wordt?

Schrijf je dan in voor het galadiner op vrijdag 7 december in het Kinepolis In Oostende.
Klik op het inschrijvingsformulier als je erbij wil zijn.

 Studenten leren bejaardezorg in woonzorgcentra

 

VesaliusSocHuis

Het Sociaal Huis en het Vesaliusinstituut werken samen om voor de opleiding thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige' ook duaal leren aan te bieden.

Tot nu konden deze studenten van het 7de specialisatiejaar thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige enkel in het regulier onderwijssysteem terecht, waar ze stage lopen in de zorginstellingen. Dit is voor hen soms demotiverend. Ze wilden meer op de werkvloer aanwezig zijn om daar de nodige competenties te verwerven.
Het systeem van duaal leren brengt daar verandering in. De leerlingen brengen per week 20 uur door op de werkvloer en in ruil voor de leertewerkstelling in de thuiszorg en de woonzorgcentra krijgen ze beperkte leervergoeding uitbetaald.

"Verschillende zaken worden op de werkvloer zelf aangeleerd, zoals omgaan met ouderen, werken in een team en aandacht voor werkvoorschriften. Maar naarmate de leertewerkstelling vordert kunnen deze werkstudenten ook meer en meer zelfstandig werken. Vijf studenten worden in het schooljaar 2018-2019 tewerkgesteld binnen de zorginstellingen van het Sociaal Huis Oostende. De werkstudenten werken in totaal een 34-tal weken. In de loop van de week gaan ze ook nog twee dagen naar school", licht Sociaal Huis voorzitster Vanessa Vens toe.

Artikel verschenen op de website van HLN

 MPIGO De Vloedlijn start met KiVa-antipestprogramma

 

VloedlijnKiVa

MPIGO De Vloedlijn, de basisschool voor buitengewoon onderwijs in de Maurice Sabbestraat, is gestart met het KiVa-project, een Fins antipestprogramma.

"Wij blijven ons inzetten en vernieuwen als het om het aanpakken van pesten gaat", zegt directeur Ann Hindryckx. "De kinderen hebben tijdens de lancering van het programma tal van opdrachten uitgevoerd om kennis te maken met de bedoeling van het project. Tijdens het schooljaar zullen onze speelplaatsen bemand worden met zogenaamde 'sheriffs', kinderen die met een zichtbaar fluo-hesje helpen toezicht te houden. Wanneer ze conflicten opmerken zullen zij dat melden. Op die manier hopen we de betrokkenheid én de verantwoordelijkheidszin van de leerlingen te vergroten", aldus nog de directeur. De school behaalde vorig jaar ook al de pesten-dat-kan-niet-laureaatprijs.

Artikel verschenen op de website van Het Nieuwsblad.

 Personeel Stroom. viert feest

 

 Op vrijdagavond 28 september was het voor de personeelsleden van alle STROOM -scholen verzamelen geblazen op hun jaarlijks personeelsfeest.

Voor de vierde keer werd gekozen voor het Staf Versluys Centrum in Bredene. Veel volk, heerlijke gerechtjes, een schitterend optreden maakten het een meer dan geslaagde avond voor alle collega's. Hieronder enkele sfeerbeelden. Wil je meer foto's zien dan kan je op onze Facebookpagina terecht of op de site van Nieuws Bredene.

 

PF01   PF02
PF03   PF04
PF05   PF06

 Speelplaats GO! Arnoldus is helemaal opgesmukt

 

 ArnoldusSpeelplaats01

Maandag 3 september werden de kleuters van basisschool GO! Arnoldus door een kleurrijke speelplaats aangenaam verrast. "Onze eigen juffen namen hiervoor het heft of beter de borstel in handen", legt directeur Vera Verlinde uit.

ArnoldusSpeelplaats03Onder impuls van juf Sara Vanhoutteghem kwam er in de Arnoldusschool, gevestigd in de Brouwerijstraat, een werkgroepje tot stand.
Nadat de speelplaats van de kleuters een tijdje geleden al een stuk overdekt werd, vonden de juffen het nodig om wat meer kleur en herkenningspunten aan te brengen.
Samen met Sara staken Maaike Welvaert, Lisa Pereira-Simoens en Fien Tribou de hoofden bij elkaar. Ze konden enkele ouders en leerlingen warm maken voor hun ideeën en tijdens de vakantie trokken ze hun overall aan.
"Eerst werd de grond met een hogedrukreiniger gereinigd, met dank aan enkele ouders", legt directeur Vera Verlinde uit. "We kochten verf en borstels aan om de ideeën van onze werkgroep uit te werken."
"Onze creatieve zorgcoördinator Fien Trybou tekende het meest uit. De stippen voor de rijen werden herschilderd, op de grond kwamen er spring- en loopspelletjes, borden om met krijt op te schrijven, op de muur verscheen een voetbalspel, ze creëerden een kleurrijke ballenbak en elk fietsje heeft nu zijn eigen plek met een letter P. "

KUNSTPROJECT
Directeur Vera is bijzonder opgetogen over het initiatief van haar team. De komende weken heeft de school nog meer in petto. "We werken aan een kunstproject dat zich richt op gevoelens en pesten op school."
"Daarvoor krijgen onze betonnen banken straks kunstwerken. Ze worden een plek waar de kinderen hun gevoelens kunnen uiten, conflicten kunnen uitpraten. En we willen nog meer inzetten op buiten zijn en spelen. Daarom wordt er geregeld ook buiten les gegeven. We hebben ook plannen om onze grote speelplaats aan te pakken.

ArnoldusSpeelplaats02 

Artikel verschenen in De Zeewacht

 Nieuwe richting Surf & Sail in de kijker

 

Maandag kwam er een cameraploeg van Ketnet filmen voor het jeugdjournaal Karrewiet van 18 september. Onze nieuwe richting in 1A EduSurf&Sail werd er in de kijker gezet. De leerlingen toonden hoe ze na amper een paar lessen al zelfstandig kunnen varen. Het enthousiasme van de leerlingen blijkt uit de interviews die ze gaven. Wij zijn terecht fier op onze leerlingen! We hopen dat de richting de toekomst nog wat kan groeien, want geef nu toe wie wil er niet tijdens de lesuren op onze eigen spuikom aan watersport doen? Tot nu toe verdiepten de leerlingen zich onder deskundige begeleiding van coach Filip Willems nog in het zeilen, vandaag zijn ze gestart met het windsurfen. In de wintermaanden zullen de leerlingen dan in de sportzaal meer conditietraining doen, werken aan een theoretische benadering van de watersport, knopen leggen, enz....
Meer info en foto's vind je op onze website : www.middenschoolbredene.be en onze facebookpagina : www.facebook.com/MiddenschoolBredene

Het jeugdjournaal kun je zien door hier te klikken. Het stukje over Surf & Sail start op 7m55s.

 MSBredeneSail01  MSBredeneSail03
  MSBredeneSail02

 Olympus wil een echte sportcampus worden

 

PegasusOlympus
Leerkrachten Morgane Vantiggel en Geert Engelen en coördinator Lars Wallaeys beleefden met de leerlingen van
de eerste graad een prima schoolstart (foto Timmy Van Assche)

De nieuwe campus Olympus, onderdeel van Koninklijk Atheneum Pegasus, heeft haar eerste schoolweek achter de rug. De leerlingen krijgen er via de specifieke lessenpakketten Edufoot en Edubasket vier extra uren sport. "Op termijn willen we uitgroeien tot een echte sportcampus", duidt coördinator Lars Wallaeys.

In de Schapenstraat betrokken 65 leerlingen, veertien leerkrachten, twee secretariaatmedewerkers en coördinator Lars Wallaeys de nieuwe campus Olympus. Van de 65 leerlingen zitten er 33 in het eerste middelbaar, de rest zit in het tweede jaar.
De school deelt het nieuwe gebouw met het Ensorinstituut en Centrum Deeltijds Onderwijs. Heel concreet kunnen jongens en meisjes er via de projecten Edufoot en Edubasket vier extra uren training krijgen.

Lars Wallaeys, 22 jaar actief bij KV Oostende en voormalig leerkracht, beschrijft als leidinggevende het belang van de nieuwe campus. "Jongens of meisjes die aangesloten zijn bij een voetbal- of basketclub, kunnen zich inschrijven voor Edufoot en Edubasket. Het basispakket van lessen zoals Nederlands, Frans, wiskunde en natuurwetenschappen, is hetzelfde als bij andere studierichtingen. Alleen krijgen ze hierbovenop vier specifieke uren sport. Het grote voordeel is dat wanneer een leerling stopt bij de sportclub - om welke reden dan ook -, hij of zij perfect kan instromen in een andere, klassieke studierichting. Ze missen dus niks." Toch wil Wallaeys iets duidelijk stellen. "Wij doen niet hetzelfde zoals het KTA in Brugge, waar je meteen acht uur sport krijgt. Bij ons staat de combinatie van sport en studies centraal. Je hoeft ook geen lid te zijn van een profclub in de regio, zoals KV Oostende of BC Oostende. We werken wel met hen samen, bijvoorbeeld voor het gebruik van het kunstgrasveld op de Schorre, de Mister V-Arena of trainingsinhoud, wat zorgt voor een zeer professionele begeleiding en aanpak. We hebben leerlingen die voetballen bij Bredene, Spermalie of Fusion of basketten bij Gistel."

Complete campus
Momenteel kan Olympus gebruik maken van vijf leslokalen in de Schapenstraat.Alle theoretische vakken vinden hier plaats, al moeten ze soms nog eens een dagje pendelen naar Pegasus in de Steensedijk voor specifieke vakken, zoals natuurwetenschappen, plastische opvoeding of techniek. "Momenteel wordt er gebouwd aan een nieuwe sporthal. Die zouden we vanaf het schooljaar 2019-2020 kunnen gebruiken. Het vergroot niet alleen de visibiliteit van Olympus, maar behalve de sportzaal zelf zijn er nog eens drie lokalen en een wetenschapsklas. Daardoor kunnen we op termijn uitgroeien tot een complete sportcampus met richtingen als wetenschappen en moderne talen, en een tso-afdeling."

Artikel verschenen op de website van HLN

 Kalenderverkoop om reumapatiënten te steunen

 

EnsorKalenderverkoop

Vzw CreaRa heeft samen het Ensorinstituut een verjaardagskalender ontwikkeld om mensen te sensibiliseren rond verborgen chronische ziekten. Zo vond voorzitster Sophie Viaene enkele vrouwelijke patiënten bereid om zich te laten bodypainten , met de onderliggende boodschap dat de onzichtbaarheid van hun ziekte en de voortdurende pijn het risico verhogen op een kwetsbaar sociaal en beroepsmatig leven. “Statisch gezien wordt iedere Belg wel eens geconfronteerd met iemand die lijdt aan deze ziekten”, vertelt Viaene. De verjaardagskalender wordt verkocht voor 7 euro. De opbrengst van de verkoop wordt dit jaar gebruikt voor de belangenvereniging Orka, die jonge reumapatiënten bijstaat en ondersteunt.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Athenea Pegasus en Centrum gaan intensief samenwerken

 

KACentrumPegasusSamenw
Directeurs Berlinda Willaert van Atheneum Centrum en Jean Surmont van Atheneum Pegasus.

Vanaf het schooljaar 2019-2020 gaan de twee Oostendse athenea een verregaande samenwerking aan. In Pegasus worden de eerste en tweede graad secundair onderwijs ondergebracht, in Centrum de derde graad.

Het Atheneum Centrum telt 400 leerlingen, Atheneum Pegasus 870. Samen mikken ze vanaf het schooljaar 2019-2020 op 1.300 leerlingen met groeimogelijkheden tot zo'n 1.600 jongeren. Het doel: de slaagkansen van jongeren in het hoger onderwijs gevoelig verhogen. Pegasus zal middelbaar onderwijs aanbieden van het eerste tot het vierde middelbaar, daarna verhuizen de leerlingen naar het Centrum voor het vijfde en zesde middelbaar. "Voor volgend schooljaar verandert er niks", zegt directeur Berlinda Willaert van Atheneum Centrum. "Wie nog wil inschrijven of al ingeschreven is, zal het traject van het eerst tot zesde jaar hier kunnen blijven volgen. Wie hier nu al les volgt, blijft. Vanaf 2019 aanvaarden we geen inschrijvingen meer voor het eerste jaar." Pegasus-directeur Jean Surmont pikt in. "Na vier schooljaren zal de locatiescheiding definitief zijn. De samenwerking is logisch. We bundelen de middelen en zullen alle studierichtingen kunnen aanbieden."

In Centrum wordt een soort 'high school' ingericht, uniek in Vlaanderen. "Bijzonder is dat de laatstejaars kunnen proeven van het hoger onderwijs dankzij een samenwerking met UGent, VUB, HoWest en HoGent", zeggen Willaert en Surmont. "Ze zullen (een deel van) een cursus aan hogeschool of universiteit kunnen volgen, het examen afleggen en studiepunten verdienen. Als de opleiding de leerling niet ligt, moet hij/zij het examen niet afleggen en verliest de leerling er niks bij.

Voorzichtige terugkeer
Leerlingen kunnen dus een betere hogere studiekeuze maken." HoWest zal ook cursussen in Oostende organiseren, zowel voor de laatstejaars als haar eerstejaars aan de hogeschool. "Zie het als een voorzichtige terugkeer van hoger onderwijs naar Oostende", stelt Surmont. Er worden ook inleidende zomercursussen aangekondigd en professoren die aan zee komen doceren.

Met de fiets
Sommige leerlingen zullen wel hun pendeltraject moeten aanpassen. "We begrijpen dat sommige ouders wat bezorgd zijn. De kwaliteit van onderwijs en de slaagkansen van jongeren staan voorop. De afstand tussen beide scholen is met de fiets perfect overbrugbaar. Als de jongeren straks verder studeren, moeten ze ook pendelen, niet? Inhoudelijk verandert er voor de leerlingen niks."

Op 1 september 2018 wordt al gestart met Campus Olympus in de Schapenstraat. Met de bouw van de nieuwe sportzaal worden alle sportgerelateerde afdelingen van de eerste graad daar ondergebracht. Vanaf 1 september 2019 zal er ook de tweede graad ASO sportwetenschappen en TSO lichamelijke opvoeding en sport, samen met Atlas Atheneum Gistel, aangeboden worden.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Freinetschool De Zonnebloem zit in een nieuw, gebreid, jasje

 

DeZonnebloemHek
Leerlingen versieren het hek van de school.

Freinetschool De Zonnebloem in de Ieperstraat heeft zijn nieuwe stek, na de verhuis vorig jaar, helemaal opgeknapt. Het hek aan de voorkant draagt zelfs een kleurrijk jasje. Er werd het ganse schooljaar hard gewerkt met het schoolteam en de ouders om het gebouw helemaal kindvriendelijk, aantrekkelijk en kleurrijk te maken. Naast het omtoveren van de toneelzaal naar een gebruiksklare turnzaal, hebben de kinderen, leerkrachten en ouders ook heel het jaar gebreid en gehaakt om het roestige hek aan de voorkant op te fleuren. Tijdens de ouderkaffees, de knutsellessen, het hoekenwerk en de vrije werktijd werkte iedereen hard mee aan het opfleuren van het bruin en roestig toegangshek. "In onze school gaan we aan de slag met de talenten van onze kinderen en ouders. Heel wat breimama's haakten ook zonnebloemen en klaslogo's om het hek een extra touch te geven. Iedereen in de school droeg zijn 'steekje' bij", laat waarnemend directeur Sofie Hillemans weten.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Basisschool Hendrik Conscience houdt eigen mini-WK

 

ConscienceVoetbal
Club-verdediger Brandon Mechele verdeelde de ploegen voor het mini-WK met een loting.

Basisschool H. Conscience in Oostende organiseert een eigen wereldkampioenschap voetbal. Leerlingen van verschillende nationaliteiten nemen het tegen elkaar op in een heus voetbaltornooi.

"Voetbal is een universele sport en met ons mini-WK willen we nationaliteiten verenigen. Op onze school zitten leerlingen van meer dan dertig nationaliteiten en dat beschouwen we als een troef. Diversiteit dragen we als een sociale vaardigheid uit naar onze leerlingen", licht directrice An Pottier het project toe.
Uit de dertig nationaliteiten selecteerde het leerkrachtenkorps twaalf landen van herkomst die niet aan het WK Voetbal in Rusland van volgende maand deelnemen. Zowel jongens als meisjes uit de tweede en derde graad die van voetbal houden konden zich eerder inschrijven.

Loting poulefase
In de turnzaal van de Conscienceschool werd gisteren geloot voor de poulefase. Geen België te bespeuren tussen de deelnemende landen, wel Nederland, Nicaragua, Somalië, Oeganda, Nepal, China, Irak, Syrië, Afghanistan, Pakistan, Burkina Faso en Guinea. "We laten de leerlingen het niet volgens nationaliteit tegen elkaar opnemen, want niemand mag zich apart voelen. Spelers van diverse achtergronden vormen samen een ploeg en vertegenwoordigen een land", gaat de directrice verder.

Fair play
Niemand minder dan voetballer Brandon Mechele stond in voor de loting en verdeelde zo naar willekeur de ploegen.
Een opmerkzame leerling wist te vertellen dat Brandon Mechele niet bij KV Oostende speelt maar voor Club Brugge. Hij werd echter niet willekeurig gevraagd, want hij liep er school in het lager. "Het allerbelangrijkste aan dit kampioenschap is fair play. Maak geen duwfouten en heb respect voor elkaar. Als het minder gaat, probeer dan je negatieve energie om te zetten in een beter spel", sprak Mechele de leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar toe. "Wij vinden het vooral leuk omdat iedereen dit keer met elkaar moet spelen. Het maakt niet uit of je jongen of meisje bent en uit welk land of leerjaar je komt. We gaan voetballen", getuigden de spraakzame Sibren (9) en Daniel (9). Leerlingen maken ook vlaggen om te supporteren en verzinnen een dans bij de deelnemende landen.

Scholenbeker
Het mini-WK vindt elke maandag plaats op de speelplaats en eind juni is er de finale. Het project vloeit voort uit Playing For Success, de scholenbeker van de Pro League. KV Oostende koos de stedelijke basisschool Hendrik Conscience als vertegenwoordigende school op basis van het sociaal engagement. De veertien beste spelertjes uit de basisschool nemen het op 26 mei in Lokeren op tegen andere scholen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De Studio, waar studie en leute samen horen

 

DeStudioStrafsteSchool
De hand van jurylid Tom De Cock wordt in brand gestoken in school De Studio in Oostende.

De Studio in Oostende en 't Saam campus Cardijn in Diksmuide zijn de enige twee scholen uit onze regio die kans maken op de titel Strafste School van Vlaanderen. MNM dj Tom De Cock en online icoon Nora Gharib kwamen samen met filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah naar Diksmuide en Oostende.

Op 3 mei weten we wie van de vijftien finalisten een schooljaar lang de titel 'Strafste school van Vlaanderen' mag dragen. Initiatiefnemer van de wedstrijd is MNM die gisteren een delegatie stuurde naar de twee scholen in onze regio.
De Studio, een secundaire methodeschool, werd twee jaar geleden uit de grond gestampt en telt 80 leerlingen in het eerste en tweede jaar. Ze werden ontvangen aan de deur met een ingetogen versie van Seven Nation Army op de ukelele en turnende leerlingen in de gang. De juryleden konden zelf voor hun entree kiezen en dat varieerde van een koprol tot een molentje. Op de speelplaats toonden de leerlingen waar hun school voor staat. "Ze toonden wat we hier niet doen en dat zijn examens, we hebben ook geen vaste uren of een schoolbel. Wat we wel doen is de leerstof aanbrengen in projecten zoals het organiseren van een eroticabeurs. De leerlingen werden zo ondergedompeld in de wetenschap rond veilig vrijen", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere.
De leerlingen hadden zich zelf ingeschreven voor de Strafste School en hebben ook alles zelf voorbereid. "Het idee was dat de juryleden net als de leerkrachten niet zomaar aan de zijlijn bleven staan. Ze moesten zelf enkele opdrachten uitvoeren zoals een toren maken met stokjes en ze deden mee in een veldslag tussen de Germanen en de Romeinen met een harnas en wapens uit karton. Dat hadden ze nog niet meegemaakt."

Artikel verschenen op de website van HLN

Hier het juryverslag van MNM. Om onmiddellijk het stukje te zien van De Studio, moet je het filmpje doorspoelen naar minuut 8.

 Ensorinstituut vormt eerste jaar beroepsonderwijs om

 

EnsorBeroeps

Het Ensorinstituut start in de 1B-klas, dit zijn de leerlingen die doorstromen naar het beroepsonderwijs, met een volledig nieuwe aanpak in een vernieuwend lokaal. Geen rijen met klassieke schoolbanken, maar verschillende types stoelen waar leerlingen zelfs ongegeneerd op kunnen wiebelen, tot hoge tafels. "In de Kadee-klas, wat staat voor Knap anders denken, krijgen de leerlingen aan het begin van de week een planning over een bepaald thema. Ze kunnen zichzelf in een groep indelen naargelang het niveau. Ze moeten zelf leren inschatten op welk niveau ze zitten en ze werken dan de hele week verder op eigen tempo. Tussenin zijn er korte instructiemomenten. Er zijn altijd twee leerkrachten aanwezig om de leerlingen te begeleiden waar nodig. Aan het einde van de week is er een toets. De leerlingen geven zelf aan wanneer ze daar klaar voor zijn", licht directeur Barbara Himpens toe.
Het Ensorinstituut start nu met de omvorming in 1B, maar zal in de komende jaren telkens verdergaan met de leerlingen tot in het zesde jaar.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen helpen senioren op weg met tablet

 

Terwijl Lelia uitleg krijgt van Ietundé en Cyntia over hoe ze een foto kan plaatsen op Facebook, tonen Jeffke en Kiani aan Regina dat ze via YouTube liedjes kan opzoeken van Frans Bauer. De leerlingen van het KA Pegasus kwamen gisteren naar OC De Schelpe en waren voor één keer de leermeester om de ouderen op weg te helpen met hun iPad.

PegasusSenioren

"Ik wil een foto doorsturen, maar die staat in de iCloud. Moet ik die dan eerst opslaan?", vraagt Lelia Van Cleemput (71). Naast haar zitten Cynthia Degrande (16) en Ietundé Delanghe (15). Ze weten het antwoord niet meteen, maar ze willen het graag eens bekijken. Het probleem is al snel opgelost en Lelia kan de foto doorsturen. "Aah, zo doe je dat", klinkt het duidelijk tevreden. "Je moet dan ook met je tijd meekunnen", vindt ze. "Jongeren hebben ouderen nodig, maar omgekeerd ook. Ik ben blij dat ze ons willen helpen. Ik wilde enkele dingen weten over Facebook en ik kan er nu mee weg", vertelt de senior. De drie dames kunnen het goed met elkaar vinden. "Ik vind het wel tof. Ik heb zelf iets bijgeleerd over iCloud", vertelt Ietundé.

Frans Bauer op YouTube
Iets verderop krijgt Regina Maas deskundige uitleg van Jeffke Evans en Kiani Bouvroy. Ze vertelt dat ze graag naar Frans Bauer luistert. "Als je op YouTube zijn naam intikt, dan kan je naar de liedjes luisteren", vertellen de jongens. "Wil je het zelf eens proberen?" Regina heeft nog geen tablet, maar wil graag een smartphone kopen. "Ik wilde eens kijken hoe het werkt." Jeffke en Kiani zijn vooral verrast over hoeveel ze eigenlijk wel weten. "Wij zijn met die technologie opgegroeid en voor ons lijkt het allemaal normaal. Ik besef nu dat we eigenlijk veel weten zonder dat we het doorhebben."

De stad zet steeds meer in op de samenwerking met scholen en de ontmoetingscentra. "De leerlingen leren omgaan met andere mensen, maar ze komen ook te weten welke vragen er leven bij de ouderen en ze leren iets uitleggen. Het is bovendien een echte meerwaarde voor onze bezoekers omdat de vragen die ze hebben ook echt opgelost worden. Steeds meer senioren gebruiken een tablet om te communiceren met hun kleinkinderen of voor het sociaal contact", vertelt schepen Nancy Bourgoignie (sp.a). Yen Peeren, leerkracht gedrags- en cultuurwetenschappen ziet heel wat voordelen voor zijn leerlingen. "De leerlingen zelf zijn altijd heel enthousiast. Ze volgen Humane Wetenschappen dus ze zijn meestal wel sociaal aangelegd, maar zo zien ze dat ouderen op een andere manier naar de iPad kijken. Hun denkbeeld over oudere mensen wordt soms ook aangepast. Ze doen echt wel hun best en één leerlinge bracht zelfs taart mee voor in de pauze." 

Artikel verschenen op de website van HLN

 Vesalius heeft mond vol van tandhygiëne

 

VesaliusTand

De 15 studenten tandartsassistentie aan het Vesaliusinstituut in Oostende hebben een dag in het teken van de mondgezondheid georganiseerd. Alle 600 leerlingen konden deelnemen aan 'dental games' of educatieve spelletjes rond mondhygiëne. Zo wierpen ze tandenborstels in een uit hout gesneden mond en werd een spelletje 'tandpong' gespeeld, een variant op het bekende bierpong. Met een quiz kon je een elektrische tandenborstel winnen. De snoepautomaat ging ook op slot. Er werden groentensnacks, fruit en water uitgedeeld als gezond alternatief.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Kampioen zijn is plezant en schilderonderwijs ook

 

TerZeeSchilderen

13 leerlingen van SBSO Ter Zee uit Oostende en Basisschool De Kim uit Diksmuide hebben samen meegedaan aan de actiedag SOS Schilder op School. Deze actie wil het schilderonderwijs positief onder de aandacht brengen.
De jongeren maakten een colorwall van 20 vierkante meter groot in het thema van FC De Kampioenen. Het zijn de leerlingen van de afdeling schilderwerk en decoratie van de secundaire school Ter Zee die de zesdejaars van de lagere school wegwijs maakten in schildertechnieken. Daarbij werden ze geholpen door hun leerkrachten én een vakman.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Leerlingen kunstonderwijs komen 'uit de kast'

 

EnsorKunst

Om komaf te maken met misverstanden en vooroordelen over kunstonderwijs, hebben de KSO-scholen van het Nederlandstalig onderwijs voor de tweede keer 'KSO uit de kast' georganiseerd. Voor deze gelegenheid kruidden ook de leerlingen van het Ensorinstituut de stad met kunst. De bibliotheek en cc De Grote Post werden opgesmukt met kunstwerkjes van de leerlingen Art, Media, Design en Architect in een peper- of zoutvat. De werken zijn nog de hele week te zien op beide locaties. "Met 'KSO uit de kast' willen we ouders verder overtuigen van de waarde van KSO, kunstsecundair onderwijs", aldus Kris Bauwens, voorzitter van de Kunstgroep. "Veel ouders twijfelen over de toekomstperspectieven van het kunstonderwijs. Daarom startte slechts 17 procent van de KSO-leerlingen meteen in het eerste jaar in het kunsthumaniora. Een snellere start in de kunsthumaniora blijkt nochtans goed voor het welbevinden en de prestaties van de leerlingen."

Artikel verschenen op de website van HLN

 'Tienerschool' moet overstap naar secundair versoepelen

 

GO! Atheneum Pegasus en basisscholen Stene en Vermeylen richten vanaf 1 september een zogenaamde ‘Tienerschool’ op. “De bedoeling is om de kloof tussen het basis- en secundair onderwijs te verkleinen”, zeggen directeurs Jean Surmont, Nick Ravyse, Nancy Helsmoortel en Muriel Julet. “De overstap naar het middelbaar is voor sommige leerlingen problematisch: een andere schoolcultuur kan leiden tot faalangst of schoolmoeheid.” Concreet zullen de drie scholen de leerinhoud van de derde graad basisonderwijs en de eerste graad secundair op mekaar afstemmen. Er zullen ook gezamenlijke projecten lopen inzake taal en techniek. Leerkrachten van het secundair zullen ook in het basisonderwijs doceren, zodat de leerlingen kunnen wennen aan het les krijgen van meerdere onderwijzers. In de Vermeylenschool wordt ook een eerste graad ingericht op het schooldomein. Momenteel telt basisschool Stene zo’n 70 laatstejaars, de Vermeylenschool een twintigtal. Hoeveel leerlingen zullen inschrijven in de ‘Tienerschool’, hangt af van de beslissing van de ouders en leerlingen zelf. Het project is uniek in Oostende en krijgt een vervolg in Bredene en Koekelare. De naam ‘Tienerschool’ is overigens een tijdelijke titel.

Artikel verschenen op de website van HLN

 De morootjes kleurt rood-groen-geel voor komst KVO-spelers

 

demorootjesKVO

KVO-spelers Nicolas Rajsel en Aristote Nkaka kwamen gisteren langs bij GO!-basisschool de Morootjes om met de kinderen te praten over hun leven als topsporter bij de voetbalclub en daarna ook een balletje te trappen. De leerlingen van het derde tot zesde leerjaar luisterden aandachtig en mochten nadien enkele vragen stellen.
De kinderen wilden onder meer graag weten welke taal gesproken wordt op een training en of het moeilijk is om de bal af te pakken. Diego Rosseel van KVO zorgde voor de vertaling met de Franstalige spelers. "Elke maand gaan we langs bij een school. We geven uitleg over het leven als profvoetballer en het belang van gezonde voeding. We willen vooral aantonen dat profvoetbal ook hard werk is. Daarnaast staat de beleving centraal en krijgen de kinderen een ticket om naar een match te komen kijken." De kinderen, die mooi uitgedost in de kleuren van de club naar school waren gekomen, waren vooral blij met het vlaggetje en de gesigneerde poster die ze mochten meenemen naar huis. Een 60-tal kinderen mocht samen met de spelers nog wat voetballen.

Artikel verschenen op de website van HLN

 Da Vinci Atheneum wil sporthal na renovatie openstellen voor alle sportievelingen

 

De directie van het Da Vinci Atheneum gaat haar sporthal renoveren. De werken aan de zaal moeten volgend jaar klaar zijn. Na de renovatie wil de school de sporthal openstellen voor alle sportievelingen in Koekelare.DaVinciSporthal

De sporthal van het Da Vinci Atheneum is aan een grondige renovatie toe. "Vele jaren terug zijn de buitenmuren al aangepakt", vertelt directeur Karoline Lansens. "Maar die laten intussen vocht door. Daardoor zijn de muren kapot en steekt de houten sportvloer nu omhoog. We kunnen de hal dus niet meer gebruiken."
Volgende maand dient de school een renovatiedossier in bij de Vlaamse regering. "We hopen een flinke toelage te krijgen voor een vernieuwde sportvloer, voor extra sanitair met douches en toiletten en voor isolatiewerken aan het dak en de plafonds. Uiteraard moeten ook arduinen muurstukken weg, omdat die de vochtinsijpeling veroorzaken."
De school is bereid om de gerenoveerde sporthal dan, na de lessen, ter beschikking te stellen van alle sportievelingen van Koekelare. "Onze sportinfrastructuur is geschikt voor badminton, volleybal, tennis en basketbaltraining', zegt de atheneumdirecteur. "Nu al hebben twee sportclubs gevraagd om onze sporthal te mogen gebruiken. Ik overleg binnenkort met de burgemeester, de sportschepen en de sportraad om na te gaan hoe groot de behoefte is aan extra sportruimte in Koekelare."

Derde sporthal

"Het gemeentebestuur heeft onlangs nog een tweede sporthal gebouwd, maar die is haast nooit meer vrij. Onze Da Vinci-sportzaal zou dus een derde gemeentelijke sporthal kunnen worden", vervolgt Karoline Lansens. De school krijgt ondertussen 250.000 euro uit het Klimaatfonds van de Vlaamse regering, om werken uit te voeren die een energiebesparend effeet hebben. "We zullen zeventig nieuwe vensterramen plaatsen met superisolerend glas", vertelt de directeur nog. Dat gebeurt in de schoolgebouwen aan de kant van de Moerestraat.

Artikel verschenen in Het Nieuwsblad.

 Onze scholengroep Stroom. zet in op de sportrichting

 

Een aantal secundaire scholen zullen meer samenwerken om topsport en onderwijs te combineren. Hierbij zal het lessenrooster meer gericht worden op de sport die de leerling kiest.
Ook de sportclubs van de leerlingen (bv. KV Oostende, BC Oostende, ...) zullen nauwer betrokken worden bij de opleiding.
Meer uitleg vind je op de website www.edusport.be

 

 Da Vinci Atheneum start op 1 september 2018 met Tienerschool

 

Door de oprichting van een tienerschool te Koekalere start vanaf 1 september 2018 een uniek en vernieuwend pedagogisch project . De nieuwe school dicht de kloof tussen het basis- en het secundair onderwijs en wordt opgericht door een intense samenwerking tussen de basisschool De Lettertuin en het Da Vinci Atheneum . Hierin ondersteund door de scholengroep Stroom.
DaVinciTiener01

Unieke samenwerking tussen leerkrachtenteams basisonderwijs en secundair zorgt voor een doorlopende leerlijn over bestaande structuren heen.
"Al jaren wordt er (op politiek vlak) gepraat en geschreven over de hervorming van het secundair onderwijs, evenwel worden weinig richtinggevende beslissingen genomen. Het voordeel van het nadeel is dat we als scholen, niet wachten op stimili van bovenaf, maar zelf voorsprong willen nemen door de oprichting van een Tienerschool te Koekelare en daardoor onze leerlingen voorsprong aanreiken in hun schoolloopbaan, in hun talent- en persoonlijkheidsontwikkeling. Streefdoel is om zo maximaal hun toekomstkansen te vergroten." stelt Karoline Lansens, directeur van de nieuwe Tienerschool.
De kloof tussen het basis en het secundair onderwijs wordt gedicht doordat de leerkrachtenteams van de 2 scholen samen met hun directies de pedagogische leerlijn uitwerken voor 4 jaar, met name voor de laatste graad van het basisonderwijs (leerjaar 5 en 6) tot en met de eerste graad van het secundair (1ste en 2de secundair). ln werkgroepen wordt het volgend schooljaar voorbereid zodat de bestaande verschillen in leerdoelen weggewerkt worden in een uniek en nieuw pedagogisch traject.
"Als basisschool geven wij mee input over de inhoud en de methodieken binnen de nieuwe Tienerschool en kunnen we onze leerlingen ook deels verder begeleiden en/of volgen. Daarnaast versterkt de inbreng van het atheneum het basisonderwijs doordat de leerlingen van de laatste graad les krijgen van een aantal vakleerkrachten secundair (wiskunde, Engels, Frans, enz.) en zo nog beter worden voorbereid op het secundair onderwijs." vermeldt Stijn Baillieu, directeur basisschool de Lettertuin. "Wie weet kan er in de toekomst een initiatie Chinees geintroduceerd worden? Chinees is momenteel de opkomende economische taal."
"Wij stellen onze labo's en onze talentenmodules ter beschikking van de basisschool zodat zij maximaal en vervroegd op ontdekkingstocht kunnen gaan. De belangrijke keuze welke richting de leerlingen uit willen vanaf de 2de graad secundair wordt hierdoor optimaal voorbereid.
Door gezamenlijk een nieuwe school uit te bouwen zijn we koploper binnen het onderwijsveld en wachten we niet op keuzes van bovenaf" vervolgt Karoline Lansens.

Voorsprong geven door van jongeren sterke ondernemende persoonlijkheden te maken die klaar zijn voor hun latere maatschappelijke en economische rol.
Niet alleen het 'leer'gedeelte op inhoudelijk vlak is van belang. De ontwikkeling van een positieve persoonlijkheid die leidt tot zelfzekere (jonge) mensen, die hun talenten en hun zwaktes kennen en kunnen inzetten, behoort tot de identiteit van dit nieuw pedagogisch project.
"Wij willen maximaal aansluiten bij het uiteindelijke einddoel van onderwijs, met name het afleveren van sterke en bekwame jonge mensen die klaar zijn voor hun toekomst en die kunnen beantwoorden aan de actuele noden van de maatschappij en de economie. Wij streven ernaar om talentvolle ondernemende jongeren af te leveren. Persoonlijkheden die sterk in het leven staan en samen kunnen werken. (School)structuren zijn daarin slechts een middel, vandaar dat wij met deze tienerschool het doel accentueren." vult Stijn Baillieu aan.DaVinciTiener03
In de eerste graad kun je instappen in het EDUSPORT-project. In een nauwe en verregaande samenwerking met het Atheneum Pegasus, Oostende, met BC Oostende (basket) en KV Oostende (voetbal) zullen talentvolle jonge U12 en U13-voetballers en basketters topstudie met topsport kunnen combineren.
Tijdens de schooluren zullen jullie immers vier lesuren gericht kunnen trainen onder leiding van gediplomeerde A-trainers. Je zal dus als leerling je gewone lesuren, zoals alle andere leerlingen krijgen, combineren met 4u EXTRA TRAINING tijdens de schooldagen. Dit betekent niet alleen een voordel voor jou, want je zal nog sneller nog beter worden. Ook je voetbal- of basketploeg zal er beter van worden, want als jij als speler beter wordt, dan wordt je ploeg ook beter.
Het grote voordeel voor de voetbal- of basketploeg is dat er tussen de trainers van de ploeg en de A-trainers vanop school er regelmatig informatie wordt uitgewisseld over je capaciteiten en je vorderingen. Als de trainer van je ploeg vindt dat je nog wat beter kan dribbelen, dan wordt dit gemeld aan de A-trainer/leraar. Die zal dan samen met jou je individuele technieken verder beter maken.

Kortom:

  • je krijgt 4u extra training per week
  • je krijgt die trainingen gewoon tijdens het normale lessenrooster
  • jij wordt er een beter speler van
  • je ploeg zal betere resultaten boeken

Voorwaarden:

  • je moet aangesloten zijn bij een club die erkend is door de Belgische voetbal- of basketbond
  • je gaat naar het eerste of het tweede middelbaar (zowel in de A- als de B-stroom mogelijk!)
  • je wil een betere speler worden
  • Je bent bereid om ook hard te werken voor je gewone schoolvakken

Het Da Vinci Atheneum weet dat elk kind eigen talenten heeft en wil die samen met hem of haar ten volle verder ontwikkelen.DaVinciTiener02

De nieuwe Tienerschool wordt klaargestoomd om op 1 september van start te gaan

Er wordt in de komende maanden hard gewerkt om op 1 september 2018 met het nieuwe pedagogische project vlot van start te kunnen gaan. Er worden in de 2de semester van dit sch ool jaar wel al een aantal pilootp rojecten samen uitgevoerd, maar de echte start wordt nu voorbereid door de werkgroep Tienerschool, de 2 directies en de scholengroep.
Zoals opgemerkt kan worden heeft deze nieuwe school nog geen naam meegekregen. Vanaf nu zullen de leerlingen en al diegenen die zich betrokken voelen, voorstellen uitwerken. Daarnaast wordt er ook gezocht naar een passend logo en een baseline. Vanaf beide klaar zijn, zullen deze plechtig wereldkundig gemaakt worden.

Investeren in het domein, de buurt en Koekelare

"Vanuit de scholengroep Stroom. wordt de keuze gemaakt om fors te investeren in de campus Koekelare. Dit niet enkel in het renoveren van gebouwen en de energie-optimalisatie voor om en bij de 500.000 euro, maar tevens in het ter beschikking stellen van deze mooie groene campus aan de buurt en de gemeente Koekelare.
Vanuit het principe 'brede school', waarbij gemeenschapsinfrastructuur gedeeld word t met omwonenden, verengingen en de gemeentelijke behoeften, zijn we van plan om hierin mogelijkheden aan te bieden. Ook het kunnen gebruik maken van het domein door de buurt (bijvoorbeeld na de schooluren en/of de vakanties) zorgt ervoor dat er maximale benutting is van gemeenschapsinfrastructuur. Tenslotte zijn we ook bereid om een deel van het grote domein te verkopen zodat er nieuwe woongelegenheden binnen de kern van Koekelare gerealiseerd kunnen worden." vertelt Chris Van decasteele, algemeen directeur Scholengroep Stroom.

Artikel verschenen op de website van Westhoek.be.

 Leerlingen van De Vloedlijn werken samen aan een groot schaakspel

 

DeVloedlijnSchaak

Leerlingen van MPI De Vloedlijn hebben zelf grote schaakstukken gemaakt. Twee jaar hebben ze er samen aan gewerkt. De school kocht een grote mat die groot genoeg is voor de pionnen.

Leraar Maarten Veys is de initiatiefnemer. "Ik had eens zo'n grote stukken gezien en vond het wel interessant omdat wij een schaakschool zijn. Dat wil zeggen dat we schaaklessen aanbieden en het denkspel ook verwerken in de gewone lessen. Het was te duur om een groot schaakbord te kopen, dus hebben we er zelf één gemaakt. We zijn vertrokken vanuit de leefwereld van de leerlingen zelf. Ze zijn uit het niets begonnen met nadenken en meten. Ze hebben met vallen en opstaan geleerd om telkens een oplossing te bedenken." De school kocht een schaakmat die groot genoeg is voor de pionnen. "De leerlingen zijn zelf bij de directeur geweest en hebben zelf opgezocht waar ze de mat konden kopen. Nu kan de hele school op het bord spelen. Binnenkort is er een schaaktornooi en de finale is 'in het groot'."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Vijftien loopfietsjes voor De Groeiboom

 

DeGroeiboomFietsjes

Basisschool De Groeiboom in Oostende heeft vijftien loopfietsjes gekregen tijdens het jaarlijkse fietsexamen van de stad. De Groeiboom kwam als laureaat uit de bus omdat de school het gebruik van de fiets actief en voortdurend aanmoedigt. "Vanuit de stad promoten we al jaren het gebruik van loopfietsen, want dankzij deze fietsjes leren kinderen sneller hun evenwicht beheersen", zegt schepen Tom Germonpré (sp.a), die de fietsjes officieel mocht overhandigen tijdens een nieuwjaarsreceptie voor de kleuters van de school. "Onze school stelt inderdaad alles in het werk om zelfs de allerkleinsten zo snel mogelijk fietsvaardigheden bij te brengen", vult directeur Nicolas Vanhaverbeke aan.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 Leerlingen zamelen schoolmateriaal in voor Gambia

 

DeGroeiboomGambia

De leerlingen van basisschool De Groeiboom in Oostende hebben veertien dozen schoolmateriaal ingezameld voor de Seidemann Nursery School in Gambia. De leerlingen kregen bij de start van het schooljaar een papieren zak die ze mochten versieren en ze mochten zelf kiezen wat ze wilden geven, van stiften tot schriftjes. "Uiteindelijk hebben we veertien dozen vol materiaal ingezameld", vertelt juf Ingrid. "Ik ben vorig jaar in Gambia geweest en toen is het idee gegroeid om iets te doen. We hebben daar een school bezocht met 75 kinderen die geen materiaal hadden om mee te werken. Ik ga in de paasvakantie terug om het materiaal te verdelen. Tegen dan zullen er twee nieuwe klaslokalen staan en dus zullen ze het materiaal kunnen gebruiken."

De leerlingen hielpen mee het materiaal inladen. "De dozen zijn nu vertrokken naar Rotterdam om van daar te vertrekken in een container richting Gambia."

Artikel verschenen op de website van HLN.

 

 Zora is welkom in KA Pegasus

 

PegasusZora

Robot Zora zal de leerlingen van Atheneum Pegasus leren programmeren. Leerlingen sturen via speciale software een 'bevel' naar Zora, waarop ze dat bevel uitvoert. "Een dansje, een spelletje, handjeklap, het kan allemaal", zeggen de leerlingen bewonderend. De school investeert 10.000 euro in het project.

De humanoïde robot Zora maakte eerder al haar opwachting in woonzorgcentra en ziekenhuizen. Daar wordt ze bijvoorbeeld ingezet om de bewoners te entertainen of gezelschap te houden. Maar nu zullen studenten met Zora aan de slag gaan, ze zullen haar programmeren en besturen. De Belgische primeur is weggelegd voor GO! Atheneum Pegasus, want de school start een nieuw onderwijsprogramma, STEAM-IT, een project rond wetenschappen, technologie, informatica en wiskunde.

Met pictogrammen
"Dankzij Zora krijgen leerlingen de kans om hun eerste stappen te zetten in de wereld van de codering en de robotica", vertelt directeur Jean Surmont. "Tijdens een testperiode van zes maanden veranderen we de manier van lesgeven. Ook de leerlingen van basisschool Stene en de Vermeylenschool zullen trouwens naar onze school afzakken om met Zora kennis te maken. Wat er concreet zal gebeuren? De studenten zullen bijvoorbeeld Zora kunnen programmeren. Niet noodzakelijk via ingewikkelde wiskundige codes, maar met behulp van pictogrammen. Vroeger had je daarvoor een specialist nodig, nu kunnen onze studenten het zelf doen. Via de software kunnen ze op hun computer zien wat Zora zoal kan doen. Daarna sturen ze een bevel naar de robot, die de actie dan ook daadwerkelijk uitvoert. De leerlingen kunnen thuis een programmatie voorbereiden."

Ervaring voor later
Broers Ruben (12) en Maarten Deblieck (14), die Latijn studeren, kunnen al aardig overweg met het programmeren van Zora. "Haar een dansje laten doen, spelletje spelen, handjeklap; de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is leuk om zo met informatica bezig te zijn. Later willen we graag met computers of robots aan de slag gaan." Zora wordt ook als hulpmiddel ingeschakeld. "Ze spreekt zeven talen en kan dus ook voor de taallessen worden gebruikt. En waarom zou ze geen turnoefening of dansje kunnen voortonen?"
Fabrice Goffin van Zora Bots is er rotsvast van overtuigd dat robotica de toekomst is. "Alles wordt 'smart', computergestuurd. Wie niet op de kar springt, zal binnen vijf of tien jaar niet meer meekunnen met wetenschappelijke vernieuwingen. Wiskundigen hebben tientallen jaren geleden de basis gelegd voor de huidige vooruitgang. De studenten van vandaag zullen op hun beurt het werk voortzetten."

Artikel verschenen op de website van Het Nieuwsblad.

 Op zoek naar beste kok van het volwassenonderwijs

 

CVObestekok

Zes finalisten zullen op 8 december strijden voor de titel 'Beste kok van het volwassenenonderwijs in Vlaanderen 2017'. Het gaat om een nieuwe wedstrijd georganiseerd door CVO De Avondschool Oostende.

"De wedstrijd is een mooie manier om het volwassenenonderwijs in de schijnwerpers te zetten. Tussen de cursisten zit namelijk heel wat talent dat het verdient om ontdekt te worden", zegt Patrick Vermaut, directeur van CVO De Avondschool. In totaal waren er 37 inzendingen, van koks van scholen voor volwassenen in heel Vlaanderen. De kandidaten moesten allemaal een creatief en innovatief recept met varkenswangen uitdenken en insturen. De jury, bestaande uit sterrenchefs zoals onder meer Wout Bru, Lieven Lootens en Ian Wittevrongel, weerhield uiteindelijk zes van de 37 inzendingen. Het gaat om Maud Smits uit Koksijde, Matthias Emmerechts uit Antwerpen, Klaas Vanhooren uit Wijnendale, Liza Corsellis uit Lauwe, Luc Van Nuffel uit Nieuwekerken en Els Lezy uit Tielt. "De finale bestaat uit het bereiden van het ingezonden recept, daarna gevolgd door een opgelegde proef. Sterrenchef Roger van Damme zal de finalisten coachen in de keuken tijdens de wedstrijd", zegt Pascal Carbonez, chef-kok van CVO De Avondschool en voorzitter van de smaakjury van de wedstrijd. 's Avonds zal de winnaar bekend gemaakt worden. Hij of zij krijgt een trofee. Aansluitend is er een galadiner in het Thermae Palace Hotel.

 Artikel verschenen op de website van HLN.

 Ensorinstituut neemt deel aan congres voor Europese hotel- en toerismescholen

 

EnsorKursaal01

Het Kursaal vormt deze week het decor voor een congres van Europese hotel -en toerismescholen. Het Ensorinstituut neemt een voortrekkersrol op zich en vaardigt twee studenten af in twee van de elf wedstrijden. "Dit congres is belangrijk om onze school op de Europese kaart te zetten", vertelt Eva Matton, technisch adviseur.

Voor de dertigste keer houdt de Association Européenne des Ecoles d'Hôtellerie et de Tourisme, of simpelweg AEHT, haar groot internationaal congres. Dit keer mag België het event organiseren, het Ensorinstituut speelt zelfs een belangrijke rol in de organisatie. 25 leerlingen uit het vijfde en zesde jaar steken er de handen uit de mouwen, aangevuld met enkele docenten. Op het programma staan workshops en netwerkingmomenten, maar hoogtepunt zijn de elf wedstrijden van gemengde internationale teams.
Twee Oostendenaars mengen zich in de debatten. Baderdean Azzabi (16) neemt deel aan de categorie 'restaurant service'. "Ik moet correct de tafel dekken, de juryleden ontvangen, in het Engels uitleg geven over het menu en een passende wijn voorstellen. Het is zeer interessant om met een internationaal team samen te werken. Zo merk ik dat mijn Italiaanse teamgenoot slechts op twee manieren een servet kan plooien, terwijl wij op school minstens zes handelswijzen leren. Mijn Oostenrijkse collega stapelt dan weer de wijnglazen in plaats van ze naast mekaar te zetten."

EnsorKursaal02

Gastronomisch niveau
Guillaume Delval (19) vinden we achter het fornuis terug in de categorie 'culinary art'. "Mijn opdracht is om vier 'finger foods' en een hoofdgerecht te bereiden. Daarbij maken we gebruik van moderne keukentechnieken, gekende ingrediënten en elementen uit een zogenaamde 'mystery box'. Alle gerechten halen een gastronomisch niveau."
Docent Kenny Bavré zetelt bijvoorbeeld nog in de jury van de cocktailcompetitie, studenten Chelsea Steyaert (18) nam deel aan de voorrondes van de baristawedstrijd. Pas vrijdagavond weten we of Guillaume en Badardean tot de winnaars behoren.

Eerste keer Oostende
Maar winnen is niet wat echt van tel is. "Het is belangrijk dat de studenten ook buiten de schoolmuren hun opgedane kennis kunnen testen", stelt technisch adviseur van de opleiding Eva Matton. "Verder kunnen wij ons als toerisme- en hotelschool presenteren aan de rest van Europa. We leggen contacten met onze partners in Barcelona om daar eens op bezoek te gaan of met onze Portugese collega's voor een buitenlandse stage. Het is de eerste keer dat Oostende als gaststad fungeert en dat wij zo'n prominente rol spelen. Eerder vond het congres plaats in bijvoorbeeld Londen, Belgrado en zelfs op een cruiseschip in de Middellandse Zee. Als je weet dat hier 800 mensen aanwezig zijn, waarvan 280 leerlingen uit 25 landen, dan is het belang van dit congres voor Oostende en onze school snel duidelijk." Ook vandaag nog is het grote publiek welkom.

Artikel verschenen op de website van HLN.

 BS Hendrik Conscience is de Sociaalste Lager School

 

ConscienceSocSchoolGO! Hendrik Conscience school te Oostende zoekt zijn veilige digitale weg in de cybersneltrein van onze hedendaagse maatschappij en wint de wedstrijd #SociaalsteSchool 2017 Lager Onderwijs.
Op 26 oktober ontvangt de school de prijs. Deze wedstrijd promoot inclusief onderwijs waarbij sociale digitale verantwoordelijkheid wordt ingebed in de cultuur van de school. Ze mogen zich verwachten aan een digitaal feest op hun school open voor de buurt en ouders.

Bijna 200 lagere en secundaire scholen gingen in september de uitdaging aan.
Zij bestelden de doos #sociaalsteschool2017 vol werk- & inspiratiemateriaal van de projectpartners Child Focus, Mediawijs.be, de Privacy Commissie (IkBeslis) en VZW sCooledu. Nadat vorige week het Lucernacollege in Antwerpen de jury overtuigde wist Hendrik Conscience school overtuigd te winnen met unanimiteit van de jury!

http://www.scooledu.org/bsgo-hendrik-conscience-zoekt-zijn-veilige-digitale-weg-de-cybersneltrein-van-onze-hedendaagse-maatschappij

Maar liefst 40 laureaten tonen hun plan om de digitale kloof te dichten.

Projecten die inzetten op duurzaamheid en (ouder)betrokkenheid bij de doelgroep - kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen - kwamen in aanmerking. Anderzijds had jury aandacht voor de creativiteit en digitale verslaggeving van het project. De inzending van Hendrik Consience overtuigde met het pakkende verhaal over de 27 nationaliteiten in de school. De directeur An Potier ging aan de slag met het leerplan media van GO! en een gedragscode voor heel de school waarbij volgende domeinen centraal staan: Paswoorden, Internettaal, Respect, Diversiteit en Ouderbetrokkenheid. Met een komische video in "Wat Als" stijl overtuigde ze de jury hoe de hele school meewerkt om gedurende het hele schooljaar positief en duurzaam in te zetten op digitale geletterdheid.
De Digitale Week krijgt steun van alle laureaten die hun inzendingen delen op de site van VZW sCooledu:http://www.scooledu.org/sociaalsteschool/

Digitale vaardigheden toegankelijk maken

Initiatiefnemer van het project is VZW sCooledu, die de steun geniet van het Digital Belgium Skills Fund - opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen.
"We moeten erover waken dat ook in onze digitale samenleving iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht leeftijd, achtergrond of thuissituatie. Daarvoor heb je vandaag een minimum aan digitale vaardigheden nodig want die vormen de springplank die mensen vandaag nodig hebben."
Vele kinderen en jongeren zijn geboeid door alles wat te maken heeft met informatica en nieuwe technologieën. Zij hebben echter niet altijd de financiële middelen of netwerken om hun interesses en talenten ten volle te ontwikkelen. In onze hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen - zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Nu al is het vaak puzzelen om de vaardigheden van werkzoekenden te laten aansluiten op de steeds strengere behoeften van de arbeidsmarkt. Beschikken leerkrachten over de vaardigheden en middelen om dit via het onderwijs waar te maken? Met de wedstrijd #SociaalsteSchool hoopt dit initiatief die kloof alvast te dichten.