De leerlingen van De Vloedlijn bezoeken kinderboerderij De Lange Schuur

 

DeVloedlijnKinderboerderij01   DeVloedlijnKinderboerderij02


Met de slogan 'Wat je zelf maakt, smaakt altijd beter!' zagen we hier op de boerderij al veel proevende en lachende Vloedlijnkinderen.

Bewust omgaan met duurzame voeding. Een onderwerp dat vandaag niet meer uit onze maatschappij weg te denken valt. Met cvba Buitengoed werken wij daar graag aan mee door bv. eigen vlees te kweken met onze salersrunderen, scharrelvarkens en vleeskippen. Ook via de Biopluktuin, waar een ruim aanbod is aan groenten en fruit. 0f met 't Buitenbeentje en de Boerenmarkt, die zorgen voor de korte keten. Met de kinderboerderij richten we ons op de jongste doelgroep. Onze toekomst. Al vele jaren fietsen enkele Oostendse klassen richting onze moestuin om er te zaaien, planten, wieden,... en proeven.
Ze komen regelmatig terug, zodat ze zien dat hun eigen zaadje uitkomt, groener en ronder wordt. Na de grote vakantie komen we samen om van onze zelfgekweekte groenten lekkere aperitiefhapjes en verschillende soepen te maken.
Dit jaar gaan we nog een stapje verder. Op vraag van Caroline, van het MPIGO De Vloedlijn, werken we niet enkel tijdens het voorjaar, maar het héle schooljaar rond voedsel. Zij willen met hun school die bewustmaking van gezonde, duurzame voeding ook overmaken naar een bijzondere, kansarme groep. Niet evident, gezonde voeding gaat meestal niet gepaard met goedkope voeding. Caroline slaagde erin om een aardig bedrag samen te rakelen, dus gingen we in september van start.
Zo komt er iedere week een klas van De Vloedlijn op bezoek. De eerste sessies waren 'Zoete pluk'. De kinderen plukten onze appels en peren. We maakten er appelflappen van, sommige appels werden ook gepetst. Samen met de heks maakten we heksenpompoensoep - met speciale heksenkruiden. En tijdens de 'Week van de smaak' leerden de kinderen de smaken van de wereldkeuken. Af en toe een vies gezicht bij het zien van al die onbekende groenten en kruiden, maar bijna altijd vindt iedereen het lekker en is alles op.
Naast deze bewustmaking bij de kinderen, proberen we samen met De Vloedlijn ook de ouders te bereiken. We maken tweewekelijks een 5-tal pakketten met daarin het (over)aanbod van het moment. Dit kan gaan van tomaten tot eieren, van appelflappen tot soep. Meestal gemaakt door de kinderen die die week kwamen.
Hier merken we wel dat deze weg om de [meestal kansarme-) ouders te bereiken niet evident is. Sommige pakketten worden niet opgehaald. Houden zij zich vast aan hun eigen eetpatronen? Is de drempel te groot? Hoe dan ook, de niet-opgehaalde pakketten worden verdeeld in de klas en hier verwerkt. Niets gaat verloren.

Artikel verschenen in Zandkorrels