BS Hendrik Conscience is de Sociaalste Lager School

 

ConscienceSocSchoolGO! Hendrik Conscience school te Oostende zoekt zijn veilige digitale weg in de cybersneltrein van onze hedendaagse maatschappij en wint de wedstrijd #SociaalsteSchool 2017 Lager Onderwijs.
Op 26 oktober ontvangt de school de prijs. Deze wedstrijd promoot inclusief onderwijs waarbij sociale digitale verantwoordelijkheid wordt ingebed in de cultuur van de school. Ze mogen zich verwachten aan een digitaal feest op hun school open voor de buurt en ouders.

Bijna 200 lagere en secundaire scholen gingen in september de uitdaging aan.
Zij bestelden de doos #sociaalsteschool2017 vol werk- & inspiratiemateriaal van de projectpartners Child Focus, Mediawijs.be, de Privacy Commissie (IkBeslis) en VZW sCooledu. Nadat vorige week het Lucernacollege in Antwerpen de jury overtuigde wist Hendrik Conscience school overtuigd te winnen met unanimiteit van de jury!

http://www.scooledu.org/bsgo-hendrik-conscience-zoekt-zijn-veilige-digitale-weg-de-cybersneltrein-van-onze-hedendaagse-maatschappij

Maar liefst 40 laureaten tonen hun plan om de digitale kloof te dichten.

Projecten die inzetten op duurzaamheid en (ouder)betrokkenheid bij de doelgroep - kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen - kwamen in aanmerking. Anderzijds had jury aandacht voor de creativiteit en digitale verslaggeving van het project. De inzending van Hendrik Consience overtuigde met het pakkende verhaal over de 27 nationaliteiten in de school. De directeur An Potier ging aan de slag met het leerplan media van GO! en een gedragscode voor heel de school waarbij volgende domeinen centraal staan: Paswoorden, Internettaal, Respect, Diversiteit en Ouderbetrokkenheid. Met een komische video in "Wat Als" stijl overtuigde ze de jury hoe de hele school meewerkt om gedurende het hele schooljaar positief en duurzaam in te zetten op digitale geletterdheid.
De Digitale Week krijgt steun van alle laureaten die hun inzendingen delen op de site van VZW sCooledu:http://www.scooledu.org/sociaalsteschool/

Digitale vaardigheden toegankelijk maken

Initiatiefnemer van het project is VZW sCooledu, die de steun geniet van het Digital Belgium Skills Fund - opgericht door vicepremier Alexander De Croo. Dit fonds heeft als doel maatschappelijk kwetsbare kinderen, jongeren en (jong)volwassenen digitale vaardigheden bij te brengen.
"We moeten erover waken dat ook in onze digitale samenleving iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht leeftijd, achtergrond of thuissituatie. Daarvoor heb je vandaag een minimum aan digitale vaardigheden nodig want die vormen de springplank die mensen vandaag nodig hebben."
Vele kinderen en jongeren zijn geboeid door alles wat te maken heeft met informatica en nieuwe technologieën. Zij hebben echter niet altijd de financiële middelen of netwerken om hun interesses en talenten ten volle te ontwikkelen. In onze hedendaagse samenleving bepalen je digitale vaardigheden steeds meer je kansen - zeker op de arbeidsmarkt. In de toekomst zal negen op tien jobs digitale vaardigheden vereisen. Nu al is het vaak puzzelen om de vaardigheden van werkzoekenden te laten aansluiten op de steeds strengere behoeften van de arbeidsmarkt. Beschikken leerkrachten over de vaardigheden en middelen om dit via het onderwijs waar te maken? Met de wedstrijd #SociaalsteSchool hoopt dit initiatief die kloof alvast te dichten.

 Zes tweelingen in één klas in De Studio

 

 DeStudioTweelingen

 

Zes tweelingen in een klas van 42 leerlingen. Het klinkt onvoorstelbaar, maar toch is het zo in school De Studio in Oostende. "Zelfs voor ons is het soms nadenken wie nu precies wie is", lacht directeur Lodewijck Jonckheere.

Het schooljaar komt goed en wel op gang, de leerlingen en leerkrachten beginnen elkaar al een beetje te kennen. Maar in De Studio, de middelbare school die pas vorig schooljaar boven de doopvont werd gehouden, zitten ze met een wel heel aparte situatie. In het eerste leerjaar zitten maar liefst zes tweelingen. Drie daarvan zijn zelfs eeneiig.
We overlopen het speciale lijstje: Simon en Emile Du Pan (12), Leon en Just Maet (11), Yana en Niki Van Tyghem (12), Anouk en Lot Vantyghem (12) en Stach en Daaf Verhé (12). Buitenbeentjes - omwille van het verschil in geslacht - zijn Robbe en Caro Vandewalle (12). "Wij maken het de leerkrachten gemakkelijk", lachen broer en zus. Een heel ander verhaal bij de andere vijf duo's. Bij hen moet je kijken naar de kleding om hen uit elkaar te houden.

"Wij zijn een beetje zoals de broertjes Lukaku: we spelen allebei voetbal in dezelfde club. Simon is linksachter, Emile is middenvelder", vertellen de twee blonde broers De Pan dan weer. "We surfen ook allebei. Ik ben wel beter in surfen", maakt Simon zich sterk. Alle kinderen kibbelen wel eens onder elkaar, zoals broers en zussen wel eens doen. "We willen niet als één persoon gezien worden", vertellen zusjes Yana en Niki. "Eén keer gingen we met dezelfde kleren naar school, maar dat was niet zo plezant. Intussen kleden we ons wat anders: de één wat strak en simpel, de andere wat meer uitgesproken."

Misschien het moeilijkste om te onderscheiden van elkaar: Stach en Daaf. "We beseffen dat het lastig is om ons als eeneiige tweeling uit elkaar te houden. Maar je kan het ook zien aan onze bril, hoor. Kijk, Stach heeft een rood streepje op zijn montuur", lacht Daaf. Just Maet is dan weer ziek als wij op bezoek komen, maar kwam toch even naar school om met zijn makker en broer Leon op de foto te gaan. "Zie je het verschil? Leon is gewoon een beetje kleiner", knipoogt de knaap.

Voor het scholenteam is het wennen. "De leerlingen komen allemaal uit een andere lagere school. Dit is een ongelooflijk statistisch toeval", vertelt directeur Lodewijck Jonckheere. "Het is inderdaad wat verwarrend en we halen de namen nog wat door elkaar. Dan zijn er nog twee Van Tyghems én twee Vantyghems, wat het er alleen maar moeilijker op maakt. De kinderen grappen ook over wie die ene minuut eerder geboren is. Maar weet je, het is niet omdat ze er bijna hetzelfde uitzien, dat ze ook dezelfde persoonlijkheid hebben. Onderzoek heeft uitgewezen dat tweelingen die samen opgroeien meer van elkaar gaan verschillen dan tweelingen die apart opgroeien. De één is bijvoorbeeld een beetje introvert, de ander wat extravert. Als ze apart opgroeien, kunnen ze zich niet aan elkaar spiegelen, waardoor ze meer dezelfde karaktereigenschappen hebben. Of we nóg tweelingen aankunnen? Waarom niet", grapt Jonckeere. "Straks kunnen we in de lessen biologie misschien wat experimentjes doen."

 De Studio telt nu twee schooljaren en in totaal 82 leerlingen.

Artikel verschenen op de website van HLN.

Wij helpen de leerlingen om mee te gaan op uitstap, om schoolbenodigdheden te kopen enz.
Helpt u ons om de leerlingen te helpen?


logo vriendenMeld ons wie hulp nodig heeft via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Word lid en stort op BE72 0017 4815 5016 van de Vrienden van het GO! Oostende, voor een:

  • steunkaart  € 5,00
  • lidkaart € 12,50
Wie we zijn en wat we doen kunt u nalezen op www.vriendengo.be
Stuur ons uw e-mailadres indien u op de hoogte wenst te blijven van onze projecten.

In naam van de leerlingen die het nodig hebben, bedankt.